Mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Semme
    • May 2009
    • 23

    #16
    Ursprungligen postat av Mumin
    Det är i och för sig bra att ha i växterna först och få dem att växa till, men för att få igång akvariet så måste du ha i fiskar!!
    Börja med en eller ett par, de kommer att bajsa, bakterierna som ska bryta ner bajset växer till och du kan ha i ett par fiskar till. Rekommenderar starkt att du läser tråden som nämns ovan, den är bra och innehåller svar på det mesta du behöver veta så här i början.

    Annars tycker jag att ditt akvarium verkligen är snyggt planerat och planterat. Just mycket snabbväxande är bra eftersom det håller algerna i schack. Så det är bara att
    köra på. I ditt första inlägg nämner du killis, och det är fiskar som faktiskt trivs bättre i lite mindre kar. Ett par äppelsnäckor är trevliga, de finns i olika färger, och suveräna på att hålla efter alger. Så det rekommenderar jag varmt.
    Hej Mumin =).
    Jo tänkte också på att snabbväxande växter för igång allt mycket snabbare. Sen kan jag skaffa dom finare och kortare varienteran jag själv vill ha i mitt kar. Dom fiskarna jag kommer att börja med är : Guppys(5st), Ottisar(5st), mal såklart, Dvärgguramis(5-6st), 4 barb´s(vet ej vilka) och slutliggen ska jag faktiskt ta en gambling och skaffa en LITEN kampfisk. Vet ej om det kommer va i denna ordning, men guppys är det första jag kommer att inskaffa.
    Vet att kampfiskar är inget man bör blanda men som sagt, vill verkligen ha en så jävla mycket och eftersom dom kmr bli ungefär lika stora som dvärgguramis så KAN det hända att går i sin ordning.

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #17
      Du kan inte ha i allt det där på en gång. Ha i Guppyna och vänta sedan en månad innan du har i någon mer fisk. Känns lite trångt med så många guramis tillsammans med allt annat. Guppy kommer du få fler än 5 efter ett litet tag också. 2 gurami är mer lagom.
      Kampfisken kommer kanske ta kål på Guppyna. Det skulle inte jag chansa på. Dessutom tycker jag att Kampfisk är väldigt tråkig, den står still i ett hörn och rör sig minimaliskt.

      Kommentar

      • Semme
        • May 2009
        • 23

        #18
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Du kan inte ha i allt det där på en gång. Ha i Guppyna och vänta sedan en månad innan du har i någon mer fisk. Känns lite trångt med så många guramis tillsammans med allt annat. Guppy kommer du få fler än 5 efter ett litet tag också. 2 gurami är mer lagom.
        Kampfisken kommer kanske ta kål på Guppyna. Det skulle inte jag chansa på. Dessutom tycker jag att Kampfisk är väldigt tråkig, den står still i ett hörn och rör sig minimaliskt.

        Jo, därför har jag börjat med guppys och en liten mal. Köpte av en kille på blocket och fick ett jättebra pris + delivery. Vi får se vad det blir och härnext.
        Eftersom jag har ett low-tech så ska man ha fler fiskar än vanligt. Det är vad jag har läst iaf.

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av Semme
          Jo, därför har jag börjat med guppys och en liten mal. Köpte av en kille på blocket och fick ett jättebra pris + delivery. Vi får se vad det blir och härnext.
          Eftersom jag har ett low-tech så ska man ha fler fiskar än vanligt. Det är vad jag har läst iaf.
          Jaså, varför ska man ha fler fiskar då?

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #20
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Jaså, varför ska man ha fler fiskar då?
            "'Diana Walstad' aka 'Low tech'. Jordbotten. Inga vattenbyten annat än om man rotar upp växter. Mycket hög fisklast som är välmatad. PMDD-gödning vid behov. "

            Näring åt växterna, förmodligen.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #21
              Wahlstad metoden innebär att man använder jordbotten som ska husera alla viktiga bakterier och sen gäller det att hitta balansen mellan växter och fisk, man kan inte ha väldigt mycket fisk och mata hejdlöst om nån tror det! Sen till skillnad mot vad många hävdar så måste man ha ett filter eller cirk. pump för att hålla bakterierna vid liv! vattenbyte gör hon ett par ggr per år! Den här metoden är inget för en nybörjare utan det krävs erfarenhet!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Semme
                • May 2009
                • 23

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Wahlstad metoden innebär att man använder jordbotten som ska husera alla viktiga bakterier och sen gäller det att hitta balansen mellan växter och fisk, man kan inte ha väldigt mycket fisk och mata hejdlöst om nån tror det! Sen till skillnad mot vad många hävdar så måste man ha ett filter eller cirk. pump för att hålla bakterierna vid liv! vattenbyte gör hon ett par ggr per år! Den här metoden är inget för en nybörjare utan det krävs erfarenhet!
                Idd, läst så jävla mycket att hjärnan börjar smålukta .
                Startat en tråd på plantswap också där det mesta handlar om växter och low-high-tech. Där vi har disskuterat mycket och gjort sak för sak helt korrekt.
                Klart att man ska många fiskar men vad innebär många?..
                Själv kommer jag ha sammanlagt ungefär 15 fiskar. Och då inkluderar jag själv guppys som är 5 st + ottisar som är kanske 5 st. Så många och många vet jag inte. Sägs att det är för lite pga att guppys + ottisar blir inte mer än 3-4 cm.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #23
                  Semme: Jag tycker ditt kar ser ut som vilket normalt hightech kar som helst...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Semme
                    • May 2009
                    • 23

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Semme: Jag tycker ditt kar ser ut som vilket normalt hightech kar som helst...
                    Har inget hightech min vän . Därimot lowtech....
                    Dom ser väl likadana ut allihoppa, har inte sagt att mitt är speciellt .

                    Kommentar

                    Arbetssätt...