Mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    Mitt första akvarium.

    Tjena,

    Mitt namn är Semme och jag är ny på sidan. Har precis köpt ett akvarium och behöver lite råd .

    Har ett akvarium på 112 L och nu undrar jag om det går och ha kampfisk blandat med andra fiskraser så som : guramis, guppys och killisar?

    Var idag med min trogne GunRunner och då bestämde jag mig för detta : En golden nugget, 1 kampfisk(hane) , 4 guppys , 4 gurami marmor. Tänkte dessutom inskaffa lite fler. SÅ nu undrar jag om detta kan funka och om ni har några tips/råd om vilka som kan passa ihop med en kampfisk.

    Undrar också hur stora/långa golden nuggets(L177) blir? När vi frågade på zoo´t sa dom 15-18cm. Kan detta stämma?

    Uppskattar alla möjliga svar. /Mvh Semme
    Can i walk and bark at the moon!!!!
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Välkommen till en (för det mesta) kul hobby!

    Har för mig att guppy och kampfisk kan vara en farlig kombination (för guppyn) men det finns många kampfiskfantaster här på forumet som säkert har bättre koll. Enligt Zoopet blir L177 upp till 30 cm och den behöver ett mycket större akvarium.

    Har du läst tråden Att starta ett akvarium - en nybörjarguide?
    Om inte så gör det

    Lycka till!
    Senast redigerad av ToveTott; 07 May 2009, 20:02.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Hej!

      L177 malen blir stoor, och ska ha sisådär 400liter kanske, så den ska du inte köpa. Har du köpt någon fisk ännu?

      Man är ganska begränsad när man har en Kampfisk. Du borde inte ha fiskar tillsammans med den som liknar den själv (gyppy) för då vill den bråka med den. Andra snabba fenbitande fiskar kan du inte ha med den för de tuggar sönder Kampfisken.

      Tycker Marmor gurami blir för stor för 112 liter. Och speciellt om du ska ha 4 st, blir för trångt. När de är vuxna blir de stora och ståtliga Finns ju mindre varianter du kan ha.
      Men jag skulle skippa Kampfisken iaf. Och absolut inte köpa Malen såklart.
      Senast redigerad av Charlottis; 07 May 2009, 20:10.

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Ett bra tips är att söka i artbeskrivningarna här på zoopet. Det gör jag när jag får syn på någon fisk som jag blir sugen på.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det hänger väldigt mycket på kampfisken - vissa är coola och bryr sig inte stort om andra fiskar, medan andra går igång på platys. Kampfiskar är väldigt personliga.
          Guramis kan bli lite bråkiga när de skall försvara sina skumbon, annars bör det inte vara några problem.
          Golden nuggets är fina, men lite tråkiga. De gömmer sig gärna under stenar och rötter dagtid. Vill du bara ha en algätande mal, så köp en Ancistrus sp.
          Du kan också köpa t ex några corydoras-malar (minst 5 st), kanske tre st siamesiska algätare. De hjälper till att hålla akvariet rent och fritt från alger.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jag är mer rädd att kampfisken får på käften av Guramin. exempel hade jag en gång en Dvärggurami som dödade en kampfisk hane. kampfiskar kan ibland attackera andra fiskar utan att döda. men det är under lek och tiden Gurami,kampfisk har ägg och yngel som dom blir agressiva och kan då hugga till ordenligt och det gäller oftast alla fiskar som kommer i närheten. annars är kampfisk en rätt så mesig fisk men blir agressiv vid lek och om en anna hane är i närheten. Kampfisk tycker jag gör sig bäst i art akvarium med en ensam hane med en grupp honor.

            Marmorgurami kan vara mobbar ibland mot egna artern, det hjälps oftast med att ha flera par eller 1hane med flera honor.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Tycker Marmor gurami blir för stor för 112 liter. Och speciellt om du ska ha 4 st, blir för trångt. När de är vuxna blir de stora och ståtliga Finns ju mindre varianter du kan ha.
              japp det finns ju andra som blir mindre exempel Dvärggurami, Bandgurami, Honungsgurami, Chokladgurami, Pygmegurami, Knorrandegurami

              Kommentar

              • Semme
                • May 2009
                • 23

                #8
                Tjaba igen .
                Som ni märkt har det varit inloggningsfel när jag skrev detta.

                Har iaf bestämt mig för och INTE köpa en L177 pga storleken, så blir nog förmodligen en Hypancistrus zebra mal.

                Jens : Kmr nog defenetivt köpa ett par corydoras-malar, väldigt fina!...
                Charlottis/Flaxss : Har faktiskt kollat på dvärggurmin men hitta ingen när vi va på zoo´t. Men sånna har jag funderar på också ett tag .
                Charlottis: Har inte köpt någon fisk än. Tänkte vänta och inte ha sån bråtska för då blir det oftast fel och fult .

                Men kan det också vara så att det blir mer som en gambling när man stoppar ner en kampfisk med lite andra fiskar? Har läst att för vissa har det fungerat och för andra inte.

                Tack för alla underbara svar allihop =).

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  en annan sak med kampfisk är att den ibland inte trivs i ett sällskaps akvarium (notera att jag skrev ibland!). utan att den mest varsamt och stilla hänger bland växterna eller i ett hörn. som sagt jag tycker dom gör sig bäst i art akvarium, men testa kan du ju alltid göra det är vackra och roliga och intressanta fiskar.

                  i ditt kar hade jag haft följande fiskar (då räknar jag inte med kampfisk, utan du får själv bestämma om den).

                  5-10st Corydoras (Pansarmal).
                  ev någon algätande fisk som passar karet.
                  istället för Guppy kan du köpa 3st Platy eller Molly.
                  kanske någon stimfisk av Tetra, Rasbora eller nåt annat.
                  sedan 1-2par av Dvärggurami.

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Ursprungligen postat av Semme
                    Tjaba igen .
                    Har iaf bestämt mig för och INTE köpa en L177 pga storleken, så blir nog förmodligen en Hypancistrus zebra mal.
                    En jättesnygg mal, men du bör veta att den för det första är väldigt svår att få tag på och för det andra är väldigt dyr. Vi pratar inte om ett par hundralappar längre utan närmre ett par tusen.

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av myslas
                      En jättesnygg mal, men du bör veta att den för det första är väldigt svår att få tag på och för det andra är väldigt dyr. Vi pratar inte om ett par hundralappar längre utan närmre ett par tusen.
                      Yepps! Och de är utrotningshotade så det är exportförbud på dem. Inte sant att det är den arten?

                      Kommentar

                      • Semme
                        • May 2009
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av myslas
                        En jättesnygg mal, men du bör veta att den för det första är väldigt svår att få tag på och för det andra är väldigt dyr. Vi pratar inte om ett par hundralappar längre utan närmre ett par tusen.


                        Fy fan! Så mycket?
                        Har för mig att jag läste och googlade lite att på bromma zoo kan man hitta dom för runt 495:- om man har tur. Men då är jag kanske helt och cycklar.
                        Men då vet jag. Tack så hemskt mycket för infot!

                        Kommentar

                        • Semme
                          • May 2009
                          • 23

                          #13
                          Nu börja det likna mer som ett akvarium så tänkte lägga upp en bild.
                          Får vi se om ni tycker om det eller ej .
                          Vet att det är för lite växter men håller på och försöker fixa så många det går. Inskaffat pest för dom växter mycket och snabbt och på så sätt påskyndat processen så jag kan stoppa in mina fiskar!

                          Har dessutom valt och köra low-tech, så ni vet *hehe*.



                          Tar ny bild när jag fått mitt berg/slott + lite fiskar.

                          TYCK TILL! =)

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #14
                            Ser ut som en bra början men som du redan planerat - I med mycket mer växter!
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Det är i och för sig bra att ha i växterna först och få dem att växa till, men för att få igång akvariet så måste du ha i fiskar!!
                              Börja med en eller ett par, de kommer att bajsa, bakterierna som ska bryta ner bajset växer till och du kan ha i ett par fiskar till. Rekommenderar starkt att du läser tråden som nämns ovan, den är bra och innehåller svar på det mesta du behöver veta så här i början.

                              Annars tycker jag att ditt akvarium verkligen är snyggt planerat och planterat. Just mycket snabbväxande är bra eftersom det håller algerna i schack. Så det är bara att
                              köra på. I ditt första inlägg nämner du killis, och det är fiskar som faktiskt trivs bättre i lite mindre kar. Ett par äppelsnäckor är trevliga, de finns i olika färger, och suveräna på att hålla efter alger. Så det rekommenderar jag varmt.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...