Orolig, det knäpper från akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    Orolig, det knäpper från akvariet!

    Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Det är såhär att igår fixades det lite i akvariet och ett nytt lysrör oh en reflektor sattes in.
    När detta var gjort så började vi höra ett "knäppande" ljud med ca några minuters mellanrum. Det lät helt enkelt inte bra alls!

    Två gånger under kvällen blev knäppningarna nästan som mindre knallar. Vi tänkte att antingen är det akvariet, vilket vore högst obra. Eller någon av de nya sakerna till rampen. Så vi testade att sära på rampen och akvariet och lyssna. Men självklart knäppte ingen av dem då.

    Är det någon som har en ide om vad som kan ha orsakat knäppningarna?
    Det känns lite som så att hade det vart akvariet så hade jag haft åtskilliga liter vatten på golvet vid det här laget. MEn självklart är man nervös. Jag har drömt mardrömmar om spruckna fogar och panikräddning av fiskar.

    Jag funderar över om det skulle kunna vara plasten i reflektorn. För när rampen ligger på akvariet blir den (rampen) herrans varm. Den blev inte alls lika varm igår när vi testade att lägga den på golvet för att se vart det knäppte ifrån.

    Känns inte kul alls det här, vågar knappt åka till föreläsningarna idag för man vet inte vad man kommer hem till.

    Så snälla är det någon som har en ide så säg!
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Det är nog inget farligt. Det beror nog på värmen son du nämnde. Om reflektorn blir riktigt varm så ändrar den sig lite vad gäller storlek och ev form, värmeexpansion och det kan orsaka friktion mot glaset som kan låta som knäppningar. Vore det något farligt så hade det redan hänt.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Småtickandet är ju inga problen för det hör man direkt att de kommer från rampen. Men de två "knallarna" som kom igår var riktigt obehagliga. Uppenbarligen är det ju ingen sidoruta som gått eftersom vi då hade haft 500 liter vatten på golvet omedelbart.

      Den nojjiga delen av mig ser dock bilder framför sig av att det kanske kan ha uppstått en spricka i botten och att knallarna uppkommer då sprickan expanderar. Men även då känns det ju som om man borde se vatten? Vi har ett ramakvarium under vilket det ligger frigolit, mdf-skiva och sedan aluställning.
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Zoooophie
        • April 2009
        • 163

        #4
        Kan tillägga att det inte har knäppt idag. Så det hela känns jättekonstigt. Är som sagt väldigt rädd att det ska ha spruckit i botten, man kan ju inte se det, men rent logiskt känns det som om vi borde ha sett vatten om det skett.

        När vi installerade akvariet lodade vi in det. Men det har en diff på ca 1-2 mm längs långsidan. Det känns inte som om det skulle göra att det spricker.

        Sen så är det ju väldigt lustigt att det började knäppa i samband med att ett lysrör byttes och det tillkom en reflektor.

        Har inte direkt nån aning om vad man ska ta sig till...
        (\__/)
        (O.o )
        (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

        Kommentar

        • JohanB
          • December 2006
          • 107

          #5
          Vissa lysrör knäpper, vissa gnäller, kör man på billigare varianter kan det också slå ner på en. (vet inte om ni gjort det men)
          Reflektorn är en annan grej som kan knäppa om den är kass, testa och byt ut den, kostar ju inte många kronor.

          Johan

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Beror säkert på värmeutvidgning.
            Har du armaturen liggande rakt på täckglasen kan det kanske hjälpa med att lägga en distans emellan?
            Om det blir jättevarmt bör du ordna någon form av ventilation i vilket fall som helst då lysrören får sämre livslängd om dom blir för varma..
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • Zoooophie
              • April 2009
              • 163

              #7
              Jag kör med två st philips aquarelle och en juwel-reflektor.
              Har nu testat att ha akvariet i vänstra delen av rummet o lysrampen tänd i andra delen av rummet. Och såklart är de båda knäpptysta. Så vi kan ju inte utesluta nåt av alternativen ännu.
              Får testa vidare helt enkelt.
              (\__/)
              (O.o )
              (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Jag var lika paranoid som du när jag startade upp mitt 540

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Jag var lika paranoid som du när jag startade upp mitt 540
                  Ja, det är en mardröm varje gång!
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zoooophie
                    Kan tillägga att det inte har knäppt idag.
                    När det har varit tyst, har ljuset varit på då?

                    Min ramp brukar knäppa till ca 30 min efter start, och sen kan det knäppa till 30 min efter släckning med.

                    Är inte reflektorn av plåt? (du skrev plast)

                    Kommentar

                    • Zoooophie
                      • April 2009
                      • 163

                      #11
                      jag tyckte helt klart att materialet i juwel-reflektorerna kändes som kromad plast. Men jag kan ju ha fel.
                      Sambon som var ledig har nu vart hemma hela dagen och "passat akvariet" och det har inte knäppt något alls under tiden. Rampen har legat i ena änden av rummet och akvariet står i den andra. Så nu har vi testat att sätta tillbaka rampen men placerat möbeltossar på aluminiumet som rampen ligget mot. Vi får se vad som händer helt enkelt, men än syns inget vatten som smitit ut i alla fall .
                      (\__/)
                      (O.o )
                      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Mitt 720L knäpper till då och då Det är extremt läskigt, men här tror jag att det är den heltäckande rampen som är boven..trots att jag har de vikbara delarna öppna..
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Zoooophie
                          • April 2009
                          • 163

                          #13
                          Ursprungligen postat av Markus1984
                          Mitt 720L knäpper till då och då Det är extremt läskigt, men här tror jag att det är den heltäckande rampen som är boven..trots att jag har de vikbara delarna öppna..
                          Extremt läskigt var ordet. Det låter precis som när en bilruta spricker efter stenskott, ett väldigt vasst och gällt ljud, så man kan ju inte bli annat än nervös .

                          Sambon har suttit och kollat på mirakeltrasor, och någon polymer som suger upp hejdlöst mycket vatten. Kanske är värt att investera i några kilon . Testade att köpa i närmsta växtbutik (det används bland annat för att binda vatten i krukor) och det blev som en hård gele. Nästan lite magiskt .
                          (\__/)
                          (O.o )
                          (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                          Kommentar

                          • Arctic
                            • March 2009
                            • 281

                            #14
                            haha jag fick ju ett gammalt akvarium av mina föräldrar som jag fick silicona om och sånt och snacka om att jag var nervös den första tiden. kunde ligga vaken på natten ibland och lyssna...''spricker det snart?, släpper fogen nu? kommer det vara fullt med vatten på golvet när jag vaknar?'' jag hade dock inga knäppande ljud eller så. oron lade sig efter ett tag och nu kan jag tycka att det är rätt rofyllt att somna till lite akvarieljud...utom när ancistrusarna får för sig att busa och skvalpa runt vid ytan...men jag vänjer mig nog vid det oxå snart.

                            Kommentar

                            • gizmogirl
                              • August 2006
                              • 2214

                              #15
                              Det knäpper i mitt 112 liters då och då mest när det släckts och visst man får lite jobbiga tankar då men nu är jag van kanske lite för van utifall det händer nåt .Jag kan få hicka när ancistrusarna busar runt och det skalpar ordentligt men det får man väl vänja sig vid också

                              Kommentar

                              Arbetssätt...