Så enkel mäskanordning som möjligt. (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfreddas
    • May 2008
    • 27

    Så enkel mäskanordning som möjligt. (bild)

    Hej.
    Tänkte pröva på det här med hemmabyggd mäskanordning. Dock är där en del frågetecken i det hela då vissa beskrivningar använder sig av pumpar och vissa av syrestenar då vissa använder sig enbart av vad jag hade tänkt mig. Se bifogad bild. (länk)





    Är det nått mer jag behöver än Pet flaska (mäsk) Pet flaska (vatten som rensar) slangar till akvariet ?
    Tanken var att det skulle stå på dygnet runt. Jag har införsaffat en ventil så jag skulle kunna släppa ut gasen under natten. Dock får jag mäta Ph värdet mitt inatten för att se om det är stabilt.

    Tänkte ta en bild på akvariet hur det ser ut före och en efter så får vi se vart det lilla projektet tar oss.

    Tack på förhand. Fredrik
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Om inte akvariet är pyttelitet så behöver du något som hjälper till att lösa gasen i vattnet, tex en pump, diffusor eller syresten.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • mrfreddas
      • May 2008
      • 27

      #3
      Akvariet är på cirka 120 liter. Det räcker altså inte att du fäster den utgående slangen från mäsken till mynningen på slangen som pumpar ut vattnet till akvariet så som den här bilden visar (länk)

      Kommentar

      • mrfreddas
        • May 2008
        • 27

        #4
        Hmm har läst vidare på internet om det här med hemmagjord mäsk och allt verkar fastna bra förutom just den delen med att koldioxiden ska lösa sig i vattnet. Jag tänkte dra slangen från mäsken så den mynnar ut samma som utgången från pumpen så den cirkulerar ut i akvariet. Men så läste jag att koldioxiden ska lösa sig innan den når ytan. Då kanske det är bättre att dra slangen (från mäsken) ner till botten, begrava den där så bara mynningen sticker ut så bubblan kommer ner ifrån botten?
        Lite förvirrad på just den delen.
        Jag försöker så jag slipper använda mer än petflaskor och slang.

        Tack på förhand!

        Kommentar

        • Aleks
          • February 2009
          • 145

          #5
          Jag har gjort på det här viset!

          Tagit slangen från reningsflaskan som skall ner i karet. Stoppat in den i filtret (innerfilter) så nära impellern som möjligt och isolerat med filtermatta.
          Så nu har jag en fungerande innerfliter och C02 defusor.

          Visst man löser inte upp 100% men det löses mkt lättare när impellern slår sönder bublorna ordentligt.
          60L Projekt Växt
          102L Sällskap + Växt.
          240L Ombyggnad till ciklid

          Kommentar

          • mrfreddas
            • May 2008
            • 27

            #6
            Nu tror jag polleten har fallit ner.
            Om jag gör som så att jag drar slangen från mäsken upp i slangen (cirka 10-15 cm) till insuget till pumpen (har en ytterpump) (se bild) Så drar först pumpen igenom Co2 inne i filtret och ut i akvariet. Eller finns det risk för att det samlas inne i pumpen? Eller fungerar det inte överhuvudtaget?

            http://i42.tinypic.com/wv8vvr.jpg (bild)


            Tack på förhand!

            Kommentar

            • Aleks
              • February 2009
              • 145

              #7
              Ursprungligen postat av mrfreddas
              Nu tror jag polleten har fallit ner.
              Om jag gör som så att jag drar slangen från mäsken upp i slangen (cirka 10-15 cm) till insuget till pumpen (har en ytterpump) (se bild) Så drar först pumpen igenom Co2 inne i filtret och ut i akvariet. Eller finns det risk för att det samlas inne i pumpen? Eller fungerar det inte överhuvudtaget?

              http://i42.tinypic.com/wv8vvr.jpg (bild)


              Tack på förhand!
              Hadde det så i mitt stora kar men det blev inte riktigt bra.
              Co2 kom med 15-25 minuters mellanrum då det hade samlats tillräckligt i filtret så det kune följa med ut. Då dånar filtret också lite. Man vill ju ha så jämt tillförsel som möjligt.

              Annars kan du ju bygga egen difusor efter utloppet från filtret!
              Finns många DIY på youtube!
              60L Projekt Växt
              102L Sällskap + Växt.
              240L Ombyggnad till ciklid

              Kommentar

              • mrfreddas
                • May 2008
                • 27

                #8
                Men då skulle man kunna sätta utgången från mäsken ihop med slangen från den utgående delen i pumpen. Så att C02 inte går igenom själva filtert utan bara genom pumpslangen och därav slungas ut i akvariet.
                Rätta mig om jag har fel.

                Kommentar

                • dhuron

                  • March 2007
                  • 119

                  #9
                  va liter lat nu och köp denna



                  /Tobbe

                  Kommentar

                  • mrfreddas
                    • May 2008
                    • 27

                    #10
                    Ja jag var inne på ett sånt faktiskt... skulle sluppit mycket bry med att själv knepa och knåpa.
                    Men är det effektivt? Jag ser att där en trapp sak som antagligen är där för att lösa gasen.
                    Ska ner till Zoogiganten i lomma för se vad dom har.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      såg denna tråd pga spam men vill tillägga följande. petflaskorna bör i höjd stå över vattenytan så att inte ett baksug kan åstadkomma vattenskador i omgivningen
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...