3.0 mg nitriter per liter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • babyac
    • April 2009
    • 10

    3.0 mg nitriter per liter!

    jag gjorde nyligen ett nitrittest och hade extremt höga värden. jag köpte då benitrol och började byta 1/3 vatten varannan dag i fem dagar. det började på 3,0 och har nu gått ner till 1,6. borde det inte ha gått ner mer på den tiden? och mysteriet med det hela är att alla fiskar lever, inklusive min elefantnosfisk. HJÄLP! några förslag till att det har blivit så pass mycket???
    mitt akvarium:
    116 liter
    guppys
    och en elefantnosfisk. alla vid liv.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Låter som om du mäter med testremsor/stickor, släng dom långt, Sera mf har ett dropptest för NO2 bestående av 2 st 15 ml flaskor och en mätkyvett i glas.

    Om inte så matar du ihjäl dina fiskar men om det inte är så och ingen ligger död så skulle jag tippa på ett missvisande test, vad har du för pumpar?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Sjunker Nitriten fortfarande så spelar väl halten ingen roll, riktningen är ju viktigast.. det blir ju bättre hela tiden..

      Vill du att det skall gå fort så är akvarier helt fel..

      Kommentar

      • babyac
        • April 2009
        • 10

        #4
        har testat i en djuraffär. och ingen fattar vad det är för fel. eftersom elefannosfisken lever. i affären använder dem dropptest. jag har en tetratec pump... jag tror inte att jag matar ihjäl dem, ger dem lite på morgonen och lite på kvällen. riktigt konstigt :S

        Kommentar

        • babyac
          • April 2009
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Låter som om du mäter med testremsor/stickor, släng dom långt, Sera mf har ett dropptest för NO2 bestående av 2 st 15 ml flaskor och en mätkyvett i glas.

          Om inte så matar du ihjäl dina fiskar men om det inte är så och ingen ligger död så skulle jag tippa på ett missvisande test, vad har du för pumpar?
          och jusste, jag har en syrepump och ett tetratec filter som även bidrar med syre. glömde det

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Du kan gå över till att mata varannan eller var tredje dag, så går värdet ner ännu fortare.
            Sen kan du försiktigt börja mata varje dag igen, men det får inte bli några matrester.

            Nitrit får man ju i akvariet när det finns för mycket mat/bajs/växtdelar för bakterierna i filtret att hinna bryta ner. Att mata mindre gör stor skillnad, om man vill att värdet ska gå ner snabbt.

            Mina fiskar får mat varannan dag, men ibland kan det gå 2-3 dagar innan de får något, de dör inte av det.
            / Ebba

            Kommentar

            • babyac
              • April 2009
              • 10

              #7
              tack för svaret
              nitriterna är borta nu iaf men min elefantnosfisk dog någon dag efter att det minskat och mitt vatten blivit bra igen. jätte konstigt

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Skulle tro att du aldrig har haft Nitrit då hade du sparat dem pengarna..:-)
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • babyac
                  • April 2009
                  • 10

                  #9
                  det kostade inget att göra testen i affären.
                  men hur menar du? jag gjorde nitrittest i två olika affärer och fick samma svar, sedan gjorde jag test på ena affären var tredje dag typ och det sjönk för varje gång. vad tror du att det kan varit/är då?

                  Kommentar

                  • babyac
                    • April 2009
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Skulle tro att du aldrig har haft Nitrit då hade du sparat dem pengarna..:-)
                    det kostade inget att göra testen i affären.
                    men hur menar du? jag gjorde nitrittest i två olika affärer och fick samma svar, sedan gjorde jag test på ena affären var tredje dag typ och det sjönk för varje gång. vad tror du att det kan varit/är då?

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av babyac
                      det kostade inget att göra testen i affären.
                      men hur menar du? jag gjorde nitrittest i två olika affärer och fick samma svar, sedan gjorde jag test på ena affären var tredje dag typ och det sjönk för varje gång. vad tror du att det kan varit/är då?
                      Vad jag menade var om dem körde teststickor så visar det ibland att man har nitrit fast man inte har det och väldigt ofta visar det så att man har nitrit på teststickor fast man inte har det..och sen om du testar det med dropptest så visar det att det är bra fast det är samma vatten
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • babyac
                        • April 2009
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Vad jag menade var om dem körde teststickor så visar det ibland att man har nitrit fast man inte har det och väldigt ofta visar det så att man har nitrit på teststickor fast man inte har det..och sen om du testar det med dropptest så visar det att det är bra fast det är samma vatten
                        tyvärr, dem använda dropptest på båda ställena. men jag undrar varför min elfantnosfisk var pigg osv ända fram tills det att nitriterna minskat och nästan försvunnit. fattar noll
                        kort efter att nitriterna försvunnit dog han

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Stress, sjukdom, temperatur, pH osv..

                          Vad sa obduktionen?

                          Nej tyvärr dör fiskar utan självklar anledning..

                          Nitrit är inte allt och betyder inte allt.

                          Om du nu bara byter 1/3 del av vattnet upp till varje månad och matar sparsamt behöver du aldrig mer oroa dig för nitrit. (så vidare du inte medicinerar eller pH störtar)

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #14
                            Elefantnosfiskar är rätt svåra. Bör nog introduceras i ett väl inkört akvarium där inga svängningar förekommer.
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • babyac
                              • April 2009
                              • 10

                              #15
                              Ursprungligen postat av andersfiskar
                              Elefantnosfiskar är rätt svåra. Bör nog introduceras i ett väl inkört akvarium där inga svängningar förekommer.
                              jag läste det sen. dem sa inget i affären så jag trodde det var lugnt. men men. tack för svaret iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...