Frågor om lite allt möjligt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    Frågor om lite allt möjligt...

    Har lite frågor angående om diverse saker och hoppas att någon vänlig själ kan besvara.

    1. Finns det några lysrör som ni särskilt rekomenderar? Jag tycker att ljuset från de lysrör som sitter i rampen är något för gult. Jag har läst runt lite och överväger att sätta i två st 150cm långa aquarellerör. Vill ge både växter och fiskar ett bra ljus så jag undrar om detta kan vara ett bra förslag?

    2. Hur många apistogramma-par kan man ha på en bottenyta av 200*50 cm? Har förälskat mig i kakaduaciklider och undrar hur många som kan tänkas trivas i mitt akvarium. Är 2 "par" rimligt?
    Finns det någon annan apistogramma-art som kan samsas med kakaduorna?

    tack för all hjälp hittills
    /Sophie
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    När det gäller lysrören är du helt rätt ute. Börja gärna med att byta ett rör. Byt det andra röret efter en månad eller så. Detta för att inte "chocka" växterna med ett helt annat ljus.

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Ok, är det någon som vet någon butik som har 150 cm inne? har hittills bara sett 120.
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Var bor du?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Zoooophie
          • April 2009
          • 163

          #5
          det glömde jag att nämna ja jag bor i goa staden Göteborg . Har läst om apistogrammor tills jag blivit snurrig, men jag har fortfarande inte riktigt fått någon koll på vad som skulle funka. Kan man ha två kakaduahanar i samma kar? Skulle det rentav kunna gå att ha två kakaduaharem och ett med fjärilar?
          (\__/)
          (O.o )
          (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Herkules på Hisingen har Aquarelle hemma.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Jag ska nog flytta till Göteborg, alla goa människor och bra affärer finns i Göteborg!
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Zoooophie
                • April 2009
                • 163

                #8
                Tack för det snabba svaret, har idag vart en sväng på herkules, blev ett nytt lysrör, dock syns ingen skillnad just nu då de nya rötterna färgat vattnet till något som mest liknar kaffe . Jag längtar efter att få göra vattenbyten!
                Sökte även efter fler honor till min kakaduahane, men det verkar inte finnas att köpa "lösa" utan alla såldes bara i par. Synd, men det får funka.
                (\__/)
                (O.o )
                (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det går om du beställer dem, affärerna köper oftast hem jämna par och vill då inte sälja "extra" honor, men hos grossisten går det oftast bra för affären att köpa ojämna par.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Jag ska nog flytta till Göteborg, alla goa människor och bra affärer finns i Göteborg!
                    Gott om båda delarna här i Solsta'n också.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...