HJÄLP! punching uppochnervänd fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    HJÄLP! punching uppochnervänd fisk?

    Hade precis i de första fiskarna i karet. 10 Kilfläcks rasboror och en ansistrus mal.

    Dock så uppför sig en av rasbororna väldigt konstigt.
    Så fort den slutar simma och stannar upp och bara flyter så rullar den långsamt sig runt på rygg och sjunker, bara för att räta upp sig direkt när den börjar simma igen.
    Så länge den simmar så verkar det inte vara några problem mer att den är lite långsammare än de andra fiskarna och verkar lite punchig (den krockade t ex. med en växt).
    Dessutom så verkar det komma i skov. Under ett flera minuter så verkar allt bra med alla fiskarna men plötsligt så uppför den sig på det tidigare beskrivna sättet bara för att några minuter senare så verkar allt bra igen?

    Är det bara en övergående effekt av transporten eller har den blivit skadad på något sätt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kan ha blivit skadad vid fångsten eller transporten och det är tyvärr sådant man ibland får räkna med.
    Fisken kan bättra sig, men lika gärna gå åt andra hållet, så det är bara att hålla tummarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • BCM
      • March 2009
      • 35

      #3
      Vi håller tummarna hårt.
      Det verkar nästan som den har skadat simblåsan och tappar medvetandet lite då och då.
      För den simmar som vanligt när den plötsligt slutar röra på sig total förutom andning och då rullar den runt upp och ner. Sen när den "kvicknar till" och börjar röra på sig så rätar den upp sig och uppför sig som de andra fiskarna.


      (Vår mal har fått spader också. Far runt runt i hela karet och är till och med uppe vid ytan och nästan hoppar)

      Kommentar

      • Gunrunner
        • February 2009
        • 56

        #4
        Stress skulle jag tro. Ge dom ett tag så lugnar de sig. har de utrymmen för att gömma sig lite?
        Can i walk and bark at the moon!!!!

        Kommentar

        • BCM
          • March 2009
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av Gunrunner
          Stress skulle jag tro. Ge dom ett tag så lugnar de sig. har de utrymmen för att gömma sig lite?
          Massor. Tre rötter varav en ihålig rom ett rör och en med många ojämnheter som bildar grottor plus en massa växter. Fast malen verkar mer intresserad av att försöka krypa in i utblåset på mitt filter.

          Kommentar

          • BCM
            • March 2009
            • 35

            #6
            Tänkte bara meddela att fisken verkar ha piggnat till och klarat sig.
            Ingen av Rasbororna visar längre några tecken på att svimma och flyta upp och ned.

            Malen har också lugnat ner sig.

            Fast de gilla visst alla att simma mitt i strömmen från filter utblåset.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Gott att det gick vägen!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...