För starka pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poffe
    • April 2009
    • 5

    För starka pumpar

    Hej

    Jag är helt ny inom akvarievärlden och har satt upp ett Big wall 160 akvarium (tavelakvarium med innermått ca 123x45x18). Detta köptes som ett paket med alla tillbehör installerade direkt från fabriken. I detta finns bl.a. två pumpar, en i varje kortända.

    Har haft det igång ca en vecka nu och reagerat över att det blir väldigt strömmt i karet men tänkte inte riktigt mer på det eftersom jag är ny och inte riktigt vet hur det ska vara. Utblåsen från pumparna sitter på ca 10 cm djup och insuget ca 15 cm under utblåsen. Vattnet från dessa möts på mitten och pressas ner och cirkulerar på så sätt allt vatten i akvariet.

    Igår stoppade jag i ett par fiskar och insåg direkt att det inte fungerade då dessa "blåste" omkring ordentligt i karet tills de hittade skydd bakom ett par växter och sen lämnade de inte denna plats då de knappt kunde simma i den starka strömmen.

    Jag hittar inget på pumparna där jag kan reglera trycket så jag löste det temporärt med att ta ett par elrör vilka jag stoppade i utblåsen och riktade snett upp mot ytan. Detta löste det mesta av problemet och fiskara började simma runt och upptäcka den nya världen. Det är dock fortfarande ganska strömmt i mitten av karet.

    Min tanke är därför att böja till två korta elrör i 80-90 grader så de sprutar mer eller mindre rakt upp mot ytan (ca 1 dm ovanför) men detta kommer ju påverka cirkulationen på vattnet och eventuellt också syresättingen och jag är osäker på hur pass bra det är. Dock kommer ju ytan att röra på sig så syre lär väll komme ner i alla fall.

    Någon som har några tips eller kanske t.o.m erfarenhet av detta kar? Allt mottages tacksamt
    Senast redigerad av Poffe; 26 April 2009, 07:50.
  • Metalfrenzy
    • January 2009
    • 199

    #2
    har du någon bild på karet och dina lösningar? hade ett väggakvarium uppe i förra bostaden jag också. litar inte på väggarna i mitt nuvarande...
    Nu är det bara att njuta!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Poffe: du kan gott rikta utblåsen nästan rakt upp, du kommer ändå hålla en god cirkulation med 2 pumpar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Poffe
        • April 2009
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Metalfrenzy
        har du någon bild på karet och dina lösningar? hade ett väggakvarium uppe i förra bostaden jag också. litar inte på väggarna i mitt nuvarande...
        Just nu har jag min kamera utlånad men när den är åter kan jag fixa lite bilder.
        Från början ville jag ha avkariet vid matdelen i lägenhten men eftersom det var en enkelgipsvägg så gick det ju tyvärr inte då reglarna inte passade för fästena. Bestämde mig då för att sätta det ovanför soffan där det är betong men efter mycket velande så slutade det med att jag rev väggen vid matplatsen och reglade om den så jag kunde sätta akvariet där i alla fall

        Ursprungligen postat av åheim
        Poffe: du kan gott rikta utblåsen nästan rakt upp, du kommer ändå hålla en god cirkulation med 2 pumpar!
        Tack så mycket! Ska hem och böja till rören lite snyggare ikväll, just nu sitter de med sytråd - man tar det man har

        Kommentar

        • Poffe
          • April 2009
          • 5

          #5
          Sådär, nu har jag fixat till två böjar av rören och riktat dessa snett upp och inåt mot baksidan och det verkar funka väldigt bra. Fiskarna simmar runt i hela akvariet och ibland så simmar de ett par vändor framför utblåsen så det åker iväg men det verkar göra detta med flit så de gillar det nog

          Kommer med lite bilder så snart jag kan!

          Kommentar

          Arbetssätt...