Rötter och sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berta_boop
    • April 2009
    • 17

    Rötter och sand

    Jag införskaffade mig en rot igår. Ska man koka den?
    Och kan jag ha korallsand, e tydligen ganska mycket kalk i det. Plus att jag bor på gotland där vi har mycket kalk i vattnet.

    Tack på förhand mvh Beatrice
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Om du har möjlighet så koka gärna roten, då färgar den inte lika mycket då du lägger den i akvariet.
    Vad det gäller sanden så kanske någon annan kan svara då jag inte är säker på detta.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Korallsand i ett sötvattensakvarie låter olämpligt i mina öron. Jag tror knappast att man kan få växter att klara sig. När det gäller fiskar så finns det ju såna som klarar hårt vatten med högt pH t.ex. afrikanska ciklider. Men jag skulle nog avråda från att använda korallsand hur som helst.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Med ditt Gotlandsvatten spelar det ingen roll om du har korallsand i akvariet eller inte. HDitt vatten kommer så att säga välbuffrat från kranen och pH går sällan under 8. I detta pH släpper inte korallsanden någonting. Detta innebär också att du inte behöver tänka så mycket på att ha kalksten i sanden för att buffra och stabilisera ditt vatten - gör bara stora och täta vattenbyten.

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 18 April 2009, 14:36.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse
          Med ditt Gotlandsvatten spelar det ingen roll om du har korallsand i akvariet eller inte. HDitt vatten kommer så att säga välbuffrat från kranen och pH går sällan under 8. I detta pH släpper inte korallsanden någonting. Detta innebär också att du inte behöver tänka så mycket på att ha kalksten i sanden för att buffra och stabilisera ditt vatten - gör bara stora och täta vattenbyten.

          MVH Lasse
          Att kranvattnet håller ett pH på 8 ser jag inte som ett problem ifall man vill ha växter eller fiskar som vill ha neutralt vatten. När akvariet varit igång en tid så kommer pH att sjunka genom naturliga processer, men det förutsätter att akvariet inte innehåller kalkhaltigt material som t.ex korallsand eller liknande. Man får väl ta sig en funderare på vad för slags fiskar mm. man vill hålla. Kanske lika bra att satsa på saltvatten när man ändå är på g.

          Kommentar

          • berta_boop
            • April 2009
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Att kranvattnet håller ett pH på 8 ser jag inte som ett problem ifall man vill ha växter eller fiskar som vill ha neutralt vatten. När akvariet varit igång en tid så kommer pH att sjunka genom naturliga processer, men det förutsätter att akvariet inte innehåller kalkhaltigt material som t.ex korallsand eller liknande. Man får väl ta sig en funderare på vad för slags fiskar mm. man vill hålla. Kanske lika bra att satsa på saltvatten när man ändå är på g.

            jo ett saltvattens akvarium skulle varit helt okej men inget för en nybörjare tror jag. sen är det ganska dyra tillbehör och dyrt att underhålla va?
            och tack för svaren.

            Kommentar

            Arbetssätt...