fiskar i akvarium med en chokladmal (Platydoras costatus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daikai1
    • March 2009
    • 42

    fiskar i akvarium med en chokladmal (Platydoras costatus)

    vilka fiskar kan jag ha tillsammans med en Platydoras costatus? jag har 4 kopparbarber, 4 guppys och 3 pansarmalar i ett litet akvarium och har köpt ett större avarium på 110l där jag fick med en chokladmal. vilka fiskar kan man ha med den?

    just nu är akvariumet ganska tråkigt för att chokladmalen fastnar i många saker
    50l yngelkar
    140l under uppbyggande (som det varit i 4år)
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ursprungligen postat av daikai1
    vilka fiskar kan jag ha tillsammans med en Platydoras costatus? jag har 4 kopparbarber, 4 guppys och 3 pansarmalar i ett litet akvarium och har köpt ett större avarium på 110l där jag fick med en chokladmal. vilka fiskar kan man ha med den?

    just nu är akvariumet ganska tråkigt för att chokladmalen fastnar i många saker
    Jag skulle gjort mig av med chokladmalen.
    Både för att akvariet är för litet för malen och att risken för att den kommer att äta upp dina andra fiskar är stor.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • daikai1
      • March 2009
      • 42

      #3
      okej
      50l yngelkar
      140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Chokladmalen ska du, som tidigare skrivits, göra dig av med innan den hinner växa sig stor (om den inte redan är det?) Dock ska du såklart inte avliva den utan ge tillbaka den, ge den till en zooaffär eller liknande.
        Den behöver mkt större kar och den är väldigt revirhävdande om alla bottenevande fiskar och äter även små fiskar. Låter ju inte så bra att den fastnar överallt heller...hur kan den göra det?
        Hade du tänkt flytta över de andra fiskarna från det lilla karet till det stora?

        Kommentar

        • daikai1
          • March 2009
          • 42

          #5
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Chokladmalen ska du, som tidigare skrivits, göra dig av med innan den hinner växa sig stor (om den inte redan är det?) Dock ska du såklart inte avliva den utan ge tillbaka den, ge den till en zooaffär eller liknande.
          Den behöver mkt större kar och den är väldigt revirhävdande om alla bottenevande fiskar och äter även små fiskar. Låter ju inte så bra att den fastnar överallt heller...hur kan den göra det?
          Hade du tänkt flytta över de andra fiskarna från det lilla karet till det stora?
          jag hade tänkt att flytta över fiskarna till det stora akvariumet och ha det lilla som yngelkar.

          malen är ca 8cm lång.

          jag la ner den med de andra fiskarna i det lilla akvariumet och den fastnade i en liten kruka, och i dag när jag vaknade låg den i en hålig sten, men den försökte simma ut och fastnade i ett för litet hål.

          min brorsa kanske ska få den, han har ett 220l kar
          50l yngelkar
          140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av daikai1
            jag hade tänkt att flytta över fiskarna till det stora akvariumet och ha det lilla som yngelkar.

            malen är ca 8cm lång.

            jag la ner den med de andra fiskarna i det lilla akvariumet och den fastnade i en liten kruka, och i dag när jag vaknade låg den i en hålig sten, men den försökte simma ut och fastnade i ett för litet hål.

            min brorsa kanske ska få den, han har ett 220l kar
            Då ska du flytta den så fort som möjligt! Hur litet är det lilla karet då? För jag tror inte den mår så bra av att vara i ett litet kar, den ska ju ha minst 250 liter. Ska du ha den i det lilla karet någon dag till får du ta bort alla saker den kan fastna i. Har du hjälpt den loss då?

            Är 110liters igång? Inga fiskar i? Eller vatten?

            Kommentar

            • daikai1
              • March 2009
              • 42

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Då ska du flytta den så fort som möjligt! Hur litet är det lilla karet då? För jag tror inte den mår så bra av att vara i ett litet kar, den ska ju ha minst 250 liter. Ska du ha den i det lilla karet någon dag till får du ta bort alla saker den kan fastna i. Har du hjälpt den loss då?

              Är 110liters igång? Inga fiskar i? Eller vatten?

              jag satte igång akvariet igår och stoppade i malen, antagligen kommer jag att sälja den.
              fick den som bonus när jag köpte karet, men karet va riktigt skitit.
              Senast redigerad av daikai1; 13 April 2009, 21:59.
              50l yngelkar
              140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

              Kommentar

              • daikai1
                • March 2009
                • 42

                #8
                felskrivning

                Ursprungligen postat av daikai1
                jag hade tänkt att flytta över fiskarna till det stora akvariumet och ha det lilla som yngelkar.

                malen är ca 8cm lång.

                jag la ner den med de andra fiskarna i det lilla akvariumet och den fastnade i en liten kruka.
                då tog jag bort krukan. lite senare flyttade jag över malen till det nya 110l

                i dag när jag vaknade låg den i en hålig sten, men den försökte simma ut och fastnade i ett för litet hål.

                min brorsa kanske ska få den, han har ett 220l kar
                jag la ner den med de andra fiskarna i det lilla akvariumet och den fastnade i en liten kruka.
                då tog jag bort krukan. lite senare flyttade jag över malen till det nya 110l
                50l yngelkar
                140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av daikai1
                  jag satte igång akvariet igår och stoppade i malen, antagligen kommer jag att sälja den.
                  fick den som bonus när jag köpte karet, men karet va riktigt skitit.
                  Okej, det låter bra.
                  Tänk nu på att inte lägga i alla fiskarna från det lilla karet på en gång i det stora. Börja med Guppyna och låt de vara där en månad innan du lägger i några fler. Nitrivec är något du kan köpa också, det påskyndar bildandet av de goda bakterierna.

                  Kommentar

                  • daikai1
                    • March 2009
                    • 42

                    #10
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Okej, det låter bra.
                    Tänk nu på att inte lägga i alla fiskarna från det lilla karet på en gång i det stora. Börja med Guppyna och låt de vara där en månad innan du lägger i några fler. Nitrivec är något du kan köpa också, det påskyndar bildandet av de goda bakterierna.
                    så jag kan inte lägga i malarna och barberna samtidigt?
                    50l yngelkar
                    140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av daikai1
                      så jag kan inte lägga i malarna och barberna samtidigt?
                      Jag tycker det räcker med guppyna den första månaden. Annars kan det blidas niitrit om man lägger i för mkt fisk i ett nystartat kar. De goda bakterierna har inte hunnit bildas tillräckligt många för att ta hand om fiskarnas bajs, överbliven mat m.m, och nitrit bildas, fiskarna blir sjuka eller dör.
                      Och pansarmalar är känsliga och borde flyttas över först när akvariet är inkört ordentligt. Efter 1-2 månader.

                      Kommentar

                      • daikai1
                        • March 2009
                        • 42

                        #12
                        Ursprungligen postat av Charlottis
                        Jag tycker det räcker med guppyna den första månaden. Annars kan det blidas niitrit om man lägger i för mkt fisk i ett nystartat kar. De goda bakterierna har inte hunnit bildas tillräckligt många för att ta hand om fiskarnas bajs, överbliven mat m.m, och nitrit bildas, fiskarna blir sjuka eller dör.
                        Och pansarmalar är känsliga och borde flyttas över först när akvariet är inkört ordentligt. Efter 1-2 månader.
                        okej.

                        äter pansarmalarna upp yngel? för jag hade tänkt att ha det lilla som yngelkar, det är lite synd att vara tvungen att ha ynglena i en yngelkasse, men alla har överlevt hittills.
                        Senast redigerad av daikai1; 14 April 2009, 12:04.
                        50l yngelkar
                        140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av daikai1
                          okej.

                          äter pansarmalarna upp yngel? för jag hade tänkt att ha det lilla som yngelkar, det är lite synd att vara tvungen att ha ynglena i en yngelkasse, men alla har överlevt hittills.
                          Nej, de äter inga yngel, inte vad jag vet iaf Hur stort är det lilla?
                          Sedan när du ska flytta över Pansarmalarna kan du köpa 2-3 st till av samma sort, för de trivs bäst om de är 5-10st tillsammans.

                          Kommentar

                          • daikai1
                            • March 2009
                            • 42

                            #14
                            Ursprungligen postat av Charlottis
                            Nej, de äter inga yngel, inte vad jag vet iaf Hur stort är det lilla?
                            Sedan när du ska flytta över Pansarmalarna kan du köpa 2-3 st till av samma sort, för de trivs bäst om de är 5-10st tillsammans.
                            det lilla är ca 50l, jag har haft i aquasafe i det stora karet.
                            50l yngelkar
                            140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              #15
                              Ursprungligen postat av daikai1
                              det lilla är ca 50l, jag har haft i aquasafe i det stora karet.
                              Vad bra! Du kan också köpa Nitrivec o hälla i, tror jag skrev det innan. Det gör att de goda bakterierna kommer igång fortare. Har du lagt i någon fisk i det stora ännu?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...