Under akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berta_boop
    • April 2009
    • 17

    Under akvariet?

    tänkte köpa en gummimatta som man har i besticklådor på ikea för att skydda byrån som akvariet ska stå på.
    men vad kan man ha i mellan gummimattan och A? måste man ha frigolit? (jag tycker inte att det är så snyggt)
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du behöver inte ha mer än gummimattan mellan akvariet och bänken. Det viktigaste är att inte bänken lutar på något håll så belastningen blir för stor på en glasskiva. Men med ett så pass litet kar som du har (ca. 60L var det va?) så är det oftast inga problem.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • berta_boop
      • April 2009
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Du behöver inte ha mer än gummimattan mellan akvariet och bänken. Det viktigaste är att inte bänken lutar på något håll så belastningen blir för stor på en glasskiva. Men med ett så pass litet kar som du har (ca. 60L var det va?) så är det oftast inga problem.
      jo 52l. tack så mycket nu blev jag glad.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Får rätta dig lite Nina - det gör ingenting om ett akvarie lutar åt något håll - den lilla extra belastning som den sidorutan får som ligger lägst har absolut ingen betydelse för hållfastigheten. Vad som däremot är viktigt är att inte mitten är högre eller lägre än sidorna för då får man en böjning på bottenrutan i värsta fall som innebär att den ligger i spänn.

        Berta boop - visst det går bra med en gummiduk om den har en viss tjocklek - ett gammalt liggunderlag går också bra.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Självklart Lasse, tack

          Men hur viktigt är det att ha tjockt gummi eller underlägg på ett så pass litet kar egentligen? Här hemma har vi inte något under våra småkar utan endast under 450L och då liggunderlag.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Nä - jag tycker inte det är så viktigt på små kar bara man gör ordentligt rent från sandkorn och dylikt på bänken först (om mam har helglas). Däremot ställdes frågan eftersom det var tänkt att skydda bänken och eftersom det ändå skulle läggas dit något så för säkerhets skull...

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • berta_boop
              • April 2009
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Nä - jag tycker inte det är så viktigt på små kar bara man gör ordentligt rent från sandkorn och dylikt på bänken först (om mam har helglas). Däremot ställdes frågan eftersom det var tänkt att skydda bänken och eftersom det ändå skulle läggas dit något så för säkerhets skull...

              MVH Lasse

              men det är en plastkant under akvariet ska då ta bort den eller e det bäst att ha den kvar.
              och tack för all info!!

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Nej - du skall inte ta bort plastkanten!!!!!

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av berta_boop
                  men det är en plastkant under akvariet ska då ta bort den eller e det bäst att ha den kvar.
                  och tack för all info!!
                  Står karet i en plastram så ska frigolit inte användas! vill du skydda bänken så lägg på en duk!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Jodå Åheim det kan användas men måste då vara så stort att även ramen får plats på det. Ett tag cirkulerade det en rekommendation att använda frigolit mellan enbart rutan och bänken så att ramen kom utanför - det var inte så bra dock eftersom dessa kar byggs så att bottenrutan skall kunna bukta lite. Men som sagt i det här fallet gummiduk eller liggunderlag.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Jodå Åheim det kan användas men måste då vara så stort att även ramen får plats på det. Ett tag cirkulerade det en rekommendation att använda frigolit mellan enbart rutan och bänken så att ramen kom utanför - det var inte så bra dock eftersom dessa kar byggs så att bottenrutan skall kunna bukta lite. Men som sagt i det här fallet gummiduk eller liggunderlag.

                      MVH Lasse
                      Nja Lasse, dessa kar med plastram i botten är inte byggda på nåt annat vis än nåt annat helglas i själva verket så trycker de bara på ramen så vill Berta boop ställa karet på liggunderlag så föreslår jag att hon/han helt enkelt lyfter ur karet ur ramen först
                      Senast redigerad av åheim; 14 April 2009, 23:58.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...