Dags att starta igen, malawi, tips önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbouvin
    • January 2003
    • 24

    Dags att starta igen, malawi, tips önskas

    Hej!

    Nu är det efter många års uppehåll dags för mig att återigen starta ett akvarium. Jag har tidigare haft mindre burkar och går nu in i någon form av "mellanklass" skulle jag gissa. På söndag hämtar jag ett akvarium på 375l.

    Jag har tänkt mig att köra malawi, det har jag haft innan för några år sedan och gillar verkligen arterna.

    Jag har vidare tänkt att jag ska bygga en egen bakgrund i frigolit, jag har blivit grymt inspirerad här på forumet över folks hemmabyggen.

    Men hur som helst, när det gäller pumpar och rening, vad ska jag satsa på? Jag kan knappt skillnaderna på de olika filterversionerna och pumparna som finns. Tidgare hade jag en fluvalpump, men det känns som att det verkar finnas andra alternativ med cirkulationspumpar osv. Så ni som kan, vad ska jag satsa på för typ av rening. Det känns som att jag vill starta upp karet på ett bra sätt och att jag kan bygga in pump osv i bakgrunden.

    Finns det några andra tips vad jag ska tänka på så att jag slipper göra klassiska "rookie"-misstag?
  • smikeb
    • April 2007
    • 107

    #2
    om du ska använda dej utav innerfilter så är eheim 2252 ett mycket bra filter.


    ett annat alternativ kan vara att bygga en filterkammare, lättskött och det behövs inte rengöras så ofta.


    om man "bygger in" detta filter med bakgrund så blir det riktigt snyggt.
    www.oscarciklid.egetforum.se

    Kommentar

    • mbouvin
      • January 2003
      • 24

      #3
      tack för tips, det där med filterkammare verkar ju rätt smart och inte alldeles omöjligt att fixa själv heller...

      något annat som kan vara värt att tänka på?

      Kommentar

      • smikeb
        • April 2007
        • 107

        #4
        har själv ett 400 liters kar som jag håller på att fixa till.
        har byggt en filterkammare och beställt en slimline bakgrund. jag kan ta några foto när det blir klart så kan du se hur det kan se ut.

        du kan ju tänka ut vad du ska ha på botten, sten eller sand.
        personligen föredrar jag sand. ev. smuts lägger sig på sanden. det som inte filtret tar upp är lätt att suga upp med en slang.
        www.oscarciklid.egetforum.se

        Kommentar

        • mbouvin
          • January 2003
          • 24

          #5
          jag skulle gärna se hur du har byggt din filterkammare, lägg gärna upp en bild för jag har tänkt att göra det själv jag också...

          vilken typ av sand ska jag använda och var hittar jag lämplig sådan utöver "zoo-affären", något tips var man hittar billigt skiffer förresten?

          Kommentar

          Arbetssätt...