Bedöm mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smikeb
    • April 2007
    • 107

    #16
    ser snyggt ut. med en mörk bakgrund så blir det ännu snyggare
    www.oscarciklid.egetforum.se

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #17
      Fint inrett. Bra djupkänsla. Håller med ovanstående kommentarer att en svart bakgrund skulle göra susen.
      Sen så har du viss algbildning, påbörjan till tofsalger, samt kanske lite kiselalger. Svårt att avgöra.
      Tofsalger beror på lite olika saker, men en orsak kan vara instabila CO2nivåer.

      Precis som många föreslagit innan rekommenderar jag näring t.ex. pmdd (är inte så komplicerat som det kanske verkar vid första anblick + billigt). Samt att du är pedantisk med dina vattenbyten.
      För att säkra upp kan du även skaffa någon snabbväxare i samband med att du börjar göda.

      Lycka till!

      Kommentar

      • mrfreddas
        • May 2008
        • 27

        #18
        Som sagt tack för de fina kommentarerna.
        En mörk bakrgrund? Så som en svart planch eller något?
        Jag har ingen extra tillförsel av Co2 men det kanske kan bli oljämt ändå. Dock om du tänker på algerna så stod akvariet förut i vardagsrummet med direkt solljus. Nu är det flyttat till hallen utan direkt solljus. Så förhoppningsvis kommer det att göra skillnad.

        Sen det där med pmdd... är det något du själv blandar till eller köpes färdigt?

        Tack på förhand!

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #19
          Man köper och blandar själv. Inte alls svårt, det står hur man ska göra. Det är väldigt billigt. http://www.haack.se/pmdd/
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...