"Strutsnäckor"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    "Strutsnäckor"...

    ...hur blir jag av med dom? Troligen heter det inte strutsnäckor men dom är vita och strutformade och tycks bara bli fler och fler. Tidigare hade jag sniglar/snäckor som följde med hem vid växtköpen och dom blev jag av med när två praktbotior flyttade in. Dock verkar dom inte ett dugg intressearde av denna andra variant av ovälkomna invånare. I en del av karat har jag sand och en grottsten till mina malar och under den verkar dom föröka sig. Ser dom sällan i gruset. Kan någon ge mig tips på utrotning??!!
    Agnez
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Jag har precis samma problem men tvärtom Här äter Praktbotiorna upp dessa snäckor (heter Malaysisk sandsnäcka), är säkert sådana du har. http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1225570350.jpg
    Jag vill nämligen ha dem kvar för de är perfekta att ha i sandbotten då de gräver runt där nere o motverkar att giftiga gaser bildas i sanden. De är ju dessutom jättefina tycker jag. Personer säljer tom sådana. Varför utrota dem? Det enda de gör är nytta!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av Charlottis
      Jag har precis samma problem men tvärtom Här äter Praktbotiorna upp dessa snäckor (heter Malaysisk sandsnäcka), är säkert sådana du har. http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1225570350.jpg
      Jag vill nämligen ha dem kvar för de är perfekta att ha i sandbotten då de gräver runt där nere o motverkar att giftiga gaser bildas i sanden. De är ju dessutom jättefina tycker jag. Personer säljer tom sådana. Varför utrota dem? Det enda de gör är nytta!
      +1

      De käkar foderrester, döda blad från växter, vänder runt sanden så det inte bildas sumpgaser, luftar växternas rötter.

      De kan dock vara jävliga på att visa sig hela dagarna trots att dem inte ska det.. men sen jag skaffade två st anentome helena (Snäckätande snäcka) så syns de nästan ALDRIG till. Riktigt effektivt. Även fast antalet förmodligen är detsamma så slipper man se dem överallt

      Kommentar

      • psyko
        • April 2007
        • 49

        #4
        jag har jätte många i mitt 54 liters och en del posthornssnäckor, jag skulle absolut inte villja bli av med dom då dom är bra som extra städhjälp!

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Jag skulle ha dom kvar - eventuellt skulle jag skörda bort dem då och då. Ett sätt som brukar fungera är att ta ett vitt tefat (eller mindre) - lägga en maltablett på det och ställa ner det försiktigt på sanden en timme efter det blivit mörkt i akvariet. Efter några timmar brukar man kunna lyfta upp ett antal snäckor.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Mina snäcker kommer bara fram när ja byter vatten ;/

            Kommentar

            Arbetssätt...