Kort nybörjarfråga om rötter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Kort nybörjarfråga om rötter.

    Har precis köpt ett par rötter från en akvariebutik till mitt kar.
    Börja förbehandla dom på något sätt så som kokning eller något för att se till att de är bakterie fria och/eller rena eller är det bara att plonka ner dom i karet på direkten?
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Om du inte vill ha te-färgat vatten, som är helt ofarligt, så lägger du den i blöt ett tag. Hur länge är helt upp till dig själv, beroende på hur färgat vatten du klarar av att ha. En del rötter färgar av sig mycket, andra lite eller inte alls.
    Det skadar inte heller att i samband med detta ta en ny diskborste, som du endast använder till akvariet och dess utrustning/utsmyckning och skrubbar den lite så lösa flisor och damm lossnar.
    Sen är det bara att hoppas på att den sjunker direkt, annars får den ligga och flyta tills den har sugit åt sig tillräckligt mycket vatten för att sjunka.
    Koka roten kan du göra, men enligt Gaffel, i den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128097 , så snabbar det bara på förruttnelseprocessen. Och det är ju onödigt. Men är du livrädd för bakterier eller liknande, är det absolut inte förbjudet att koka den.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • BCM
      • March 2009
      • 35

      #3
      Om roten färgar väldigt mycket hjälper det att koka den då?

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Ursprungligen postat av BCM
        Om roten färgar väldigt mycket hjälper det att koka den då?
        Japp, det lakar ut den snabbare. Jag har två redmoore rötter det tog 5 veckor för att sjunka. Hade dom under vatten i fyra veckor, sista veckan kokade jag vatten och hällde över dem. Det vattnet var bra mycket brunare än när dom stod i kallvatten.

        Dock färgar dom fortfarande vattnet i akvariet, trots att det snart har gått tre månader sedan dom sjönk. Dom färgar inte lika mycket som i början och det börjar avta nu.

        Kommentar

        • BCM
          • March 2009
          • 35

          #5
          Får nog pröva och koka dem. Har haft mina rötter i vatten i ett par veckor och de har äntligen sjunkigt men efter ett par dagar så ser vattnet ut som kaffe.

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Ursprungligen postat av BCM
            Får nog pröva och koka dem. Har haft mina rötter i vatten i ett par veckor och de har äntligen sjunkigt men efter ett par dagar så ser vattnet ut som kaffe.
            Tålamod...tålamod...

            Kommentar

            Arbetssätt...