Laga 20 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berry892
    • December 2006
    • 2

    Laga 20 liters akvarium?

    Hej jag funderar på att skaffa fiskar. Jag har ett akvarium här hemma men det är sprickor i det på ena sidan. Tror det är runt 20l iallafall...

    Kan jag laga det med silikon som är för akvarier då? Har ödlor där i nu men rengör ordentligt innan några fiskar kommer i där. Det hade varit väldigt kul faktiskt eftersom jag blivit mer intresserad av fiskar.

    Men då vill jag vilja ha lite olika fiskar med fina färger som svärdbärare, neontetror och praktbotior. Vet inte om dom passar ihop ännu och får kolla lite andra arter också.

    Ska lägga in bild senare på hur sprickorna ser ut så ni får avgöra om det kan lagas eller om jag bör köpa ett nytt. Jag undrar även om cylinderformade akvarium. Är dom bra att ha? Man ska ju inte ha fiskskål men en cylinder är ju också rund som en skål?

    Vore tacksam för svar
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av berry892
    Hej jag funderar på att skaffa fiskar. Jag har ett akvarium här hemma men det är sprickor i det på ena sidan. Tror det är runt 20l iallafall...

    Kan jag laga det med silikon som är för akvarier då? Har ödlor där i nu men rengör ordentligt innan några fiskar kommer i där. Det hade varit väldigt kul faktiskt eftersom jag blivit mer intresserad av fiskar.

    Men då vill jag vilja ha lite olika fiskar med fina färger som svärdbärare, neontetror och praktbotior. Vet inte om dom passar ihop ännu och får kolla lite andra arter också.

    Ska lägga in bild senare på hur sprickorna ser ut så ni får avgöra om det kan lagas eller om jag bör köpa ett nytt. Jag undrar även om cylinderformade akvarium. Är dom bra att ha? Man ska ju inte ha fiskskål men en cylinder är ju också rund som en skål?


    Vore tacksam för svar
    Kan meddela att det inte finns någon fiskart som vill vara i 20 liter. Och absolut ingen av dem du nämner. Räkor o sniglar kan vara där i.

    Ja, du kan använda silikon för akvarier.

    Vet ej hur det funkar med cylinderformade akvarier. Har läst att det inte är bra att ha fiskar i runda akvarier för fiskens egna rörelser stutsar mot rutan på nåt vis som stressar fisken väldigt mkt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Kolla artbeskrivning!


      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Uddaveka
        • June 2007
        • 431

        #4
        Det enda du kan ha i 20 l är räkor och snäckor. finns dock många vackra räkor, och de är riktigt roliga att de på! Det bästa ang, rutan är att byta ut den helt. Annars så brukar man kunna hitta akvarium på blocket till bra priser.
        ~Love animals~
        Kramar Sofia
        160l, 100l, 54l, 40l

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Mät akvariet, sedan tar du bredden gånger längden gånger höjden (i decimeter) så får du fram hur många liter det är. Det kan vara svårt att uppskatta innan man lärt sig, jag tycker t ex inte att mitt 50-liters akvarium ser ut att vara så värst mycket större än en 10-liters hink...

          Kommentar

          • berry892
            • December 2006
            • 2

            #6
            Hej jag hade heeelt fel om att det var 20 liter på akvariet det är minst 60 ialafall haha XD Aha okej ja då mäter jag akvariet sedan då så jag vet mer exakt ^^
            Okej vad synd det cylinderformade akvariet var så hilma fint. Men man vill ju åklart att fiskarna ska må bra.

            Tack så jättemycket för länkarna åheim
            Tack allihop

            Kommentar

            Arbetssätt...