Fiskar i 80liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • w202
    • March 2009
    • 23

    Fiskar i 80liters?

    Hej!
    Jag har ett 80liters akvarium stående, och har planer på att starta upp detta inom snar framtid.
    Dock har jag bara haft kampfiskar innan så jag är inte insatt i övriga sötvattenfiskar..

    Vad rekommenderar ni i detta kar?
    Grundregeln är väl att det skall vara relativt lättskötta firrar eftersom det är mitt första riktiga sällskapsakvarium.
  • blopp
    • June 2005
    • 121

    #2
    Jag har haft kopparbarber och tycker det är en trevlig fisk. Lite anonyma kanske men jag gillar dom
    /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

    Kommentar

    • w202
      • March 2009
      • 23

      #3
      Okej.
      De firrar jag vet att jag vill ha är sorgmanteltetra och neontetror.
      Men så skulle jag också vilja ha en lite större sorts fisk, som gärna får vara färgglad. Har någon tips på en sådan?

      Och hur är det med algätande fiskar, finns det några som passar i mitt lilla kar?

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Både Sorgmanteltetror och Neontetror är stimfiskar så du borde ha minst 10 av varje då.

        Som Bottenfisk skulle du kunna ha denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
        Eller så kan du köpa några räkor, de äter alger.

        Som lite större fisk finns ju t.ex. Dvärgciklid. Tänk bara på att alla fiskar/räkor du köper trivs i samma förhålanden, som temperatur tex. Alla dessa (Sorgmanteltetra, Neontetra, Dvärgciklid, räka, otocinclus) vill inte ha det alltför varmt vatten, ca 23-25 grader skulle passa alla.

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Jag skulle kört på 1 stim på ca 10 neon eller sorgmanteltetror. Sedan skulle ett gäng på kanske 3-5 svärdbärare vara fint. De finns i många olika färgvarianter och får lätt yngel oxå;P och lite yngel brukar alltid vara kul. Som städpatrull, ottosar ( dem som charlottis länkade till) , och räkor.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Håller med om att Svärdbärare är ett bra tips också

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Tänk på att sorgmanteltetror faktiskt blir stora rätt så snabbt! Mina har alltid blivit minst 4-5 cm på längden. De är glupska som pirayor vid matdags... Själv tycker jag ett stim neontetror är finast, runt 15 stycken kan du ha, och sen någon annan lite större fisk som inte är en tetra (ett ciklid-par till exempel)

              Som algätande fisk kan jag bara rekommendera Ancistrus - tålig fisk, köps som litet yngel, blir 12 cm, behöver 1-2 mörka grottor/gömställen där den kan gömma sig under dagen. Behöver sjunkande algtabletter (är den liten kan man ge en halv tablett).
              / Ebba

              Kommentar

              • w202
                • March 2009
                • 23

                #8
                Okej, om vi tänker att jag skippar sorgmanteltetrorna och istället kör på neontetrorna och ev. svärdbärare.
                Hur är det med platy? Funkar de tillsammans med dessa fiskar?
                Ottosarna, hurpass vanliga är de? Zoobutiken här i stan har nämligen inte så stort urval.

                Räkor vill jag inte ha, ser inget intressant i de krypen tyvärr. No offence.

                Och dvärgciklider, finns det olika sorter av dem? Är de svårskötta?

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #9
                  Platy fungerar alldeles utmärkt i den kombinationen. Ottosar finns i alla fall i de akvariumaffärerna jag handlar på, men alla affärer har ju olika.

                  Sök på apistogramma i art registret så får du upp dvärg ciklider Jag tycket att kakaduaciklid är grymt fina men har dock inte haft några egna.
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Jag skulle ha valt Platy ELLER svärdbärare, inte både och. De får snabbt massor av yngel.

                    Otocinclus är bra på att äta alger men tyvärr känsliga för dålig vattenkvalitet. Ancistrus är istället en mycket tålig mal som man bara behöver ha en av (otocinclus bör vara flera). Men du gör som du vill med algätar-valet. Otocinclus är relativt vanliga.. Men de får INTE ha insjunken mage i affären utan ska vara välgödda och fina om de ska ha en chans att överleva..
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Jag skulle ha valt Platy ELLER svärdbärare, inte både och. De får snabbt massor av yngel.

                      Otocinclus är bra på att äta alger men tyvärr känsliga för dålig vattenkvalitet. Ancistrus är istället en mycket tålig mal som man bara behöver ha en av (otocinclus bör vara flera). Men du gör som du vill med algätar-valet. Otocinclus är relativt vanliga.. Men de får INTE ha insjunken mage i affären utan ska vara välgödda och fina om de ska ha en chans att överleva..
                      Ancistrus är en jättebra fisk, men jag tycker 80 liter är i minsta laget för dem. Ottosar är ganska känsliga ja, men de passar bättre storleksmässigt.

                      Kommentar

                      • w202
                        • March 2009
                        • 23

                        #12
                        Blir alla malar stora eller finns det någonsorts "dvärgvariant"?

                        Och hur många olika sorters firrar kan jag ha i karet?

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Jag anser att ett 80 liters är okej eftersom det tar rätt lång tid innan ancistrusen blir 12 cm, först är den mycket liten. Tycker det är tråkigt med ottosar just för att de är så känsliga, känns hemskt om man lyckas ha död på dem.

                          Man kan alltid ha en massa olika sorters fiskar... Men frågan är hur fint det är? Försök begränsa dig till en stimfisk-art (tex tetror), en bottenlevande art, och en eller två parlevande/grupplevande arter (tex ciklid eller platy eller gurami), det blir alltså fyra olika arter totalt. Mer arter skulle ge ett plottrigt intryck i ett så litet akvarium, enligt mig
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Jag anser att ett 80 liters är okej eftersom det tar rätt lång tid innan ancistrusen blir 12 cm, först är den mycket liten. Tycker det är tråkigt med ottosar just för att de är så känsliga, känns hemskt om man lyckas ha död på dem.

                            Man kan alltid ha en massa olika sorters fiskar... Men frågan är hur fint det är? Försök begränsa dig till en stimfisk-art (tex tetror), en bottenlevande art, och en eller två parlevande/grupplevande arter (tex ciklid eller platy eller gurami), det blir alltså fyra olika arter totalt. Mer arter skulle ge ett plottrigt intryck i ett så litet akvarium, enligt mig
                            Men när den blir 10-12 cm måste man ju flytta den då, och det känns väldigt onödigt o tråkigt att köpa fiskar som inte kan bo i ens kar hela livet, utan måste lämnas tillbaka/säljas.
                            Jag tror inte man lyckas ta död på dem, inget man strävar efter. Visst kan de dö, som andra fiskar, men det är ju synd om ingen ska köpa Ottosar för att de är känsliga. Har man dem i rätt förhållanden klarar de sig säkert bra.

                            Håller med om hur du skriver att man kan befolka karet (stimfisk, parfisk, bottenfisk).

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              jag har haft tur med mina Otocinclus. när/om man köper dom ska man skaffa stora.

                              men har man bra vatten kvalite och ger dom tillskott så är det inga problem. mina har aldrig haft några sjukdomar eller nåt. och är det någon som dött så har det varit jag själv som orsakat det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...