Skötsel av 375 L Malawiakv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonte_23
    • March 2009
    • 8

    Skötsel av 375 L Malawiakv.

    Jag har ett Malawi akvarium på 375 L med två fluval 4+ pumpar. Hur skall jag sköta detta akvarium med vattenbyten etc? Gjorde ett vattenbyte för ungefär 14 dagar sedan där jag bytte 25 % av vattnet. Skall jag ha ungefär 14 dagars intervall på bytena?

    Akvariumet har varit igång i 10 veckor nu ungefär. Jag har 4 golden, 4 frontosa, 4 blå delfinciklider och 2 malar. Inga växter dock en ganska stor rot (om det är av betydelse för vattenbyte)

    sen har jag nu märkt att det är lite dåligt sprut från den ena pumpen, hörde att man skulle fylla en spann med akvarievatten och skölja filtret i det vattnet för att sedan sätta tillbaka filtret igen. Man skall alltså inte göra rent filtret i kranvatten?
    Senast redigerad av jonte_23; 20 March 2009, 11:03.
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Gör 25% vattenbyten varje vecka i stället. Ciklider kan behöva det. Rengör aldrig filtret samtidigt som vattenbytet och alltid med akvarievatten. Spolar du ur det med kranvatten är det stor risk att bakteriefloran i pumpen försvinner och du kan få problem med Nitrit o grejjer... Jag skulle nog stoppat i någon växt också. Kan vara lite lättare att få balans då. Typ Cryptocoryne.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av jonte_23
      sen har jag nu märkt att det är lite dåligt sprut från den ena pumpen, hörde att man skulle fylla en spann med akvarievatten och skölja filtret i det vattnet för att sedan sätta tillbaka filtret igen. Man skall alltså inte göra rent filtret i kranvatten?
      Nej precis, akvarievatten är skonsammare! Sen för att förlänga drifttiden utan behov av rengöring kan du klippa till en remsa av filtermatta ca 1x1x20cm som du lägger längs med mellan filtermattorna som förfindrar att de åker ihop när de samlats en del smuts, detta kommer göra att pumpen behåller ett bra flöde mycket längre
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Nej precis, akvarievatten är skonsammare! Sen för att förlänga drifttiden utan behov av rengöring kan du klippa till en remsa av filtermatta ca 1x1x20cm som du lägger längs med mellan filtermattorna som förfindrar att de åker ihop när de samlats en del smuts, detta kommer göra att pumpen behåller ett bra flöde mycket längre
        Kan du förklara lite tydligare så att även en oteknisk person förstår
        Det verkar vara en sån bra idé. Nu har jag visserligen ett Eheim innerfilter, men det borde ju funka där med

        Kommentar

        Arbetssätt...