Suck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carina_e
    • March 2009
    • 8

    Suck

    jag skall aldrig mera lyssna på dem i djuraffären!
    Kan ni hjälpa mig?
    Jag har tre praktbotior (de i djuraffären sa att de blir mellan 5 och 7 cm. nu vet jag bättre)
    sedan har jag tre tetror och så har jag två räkor av något slag och så har jag två malar som är bruna och hannen har en massa spröt och är grinig eller revir skyddande och så har jag en sju......... massa svärdbärare (som de i djuraffären sa passade mig för att jag inte ville ha yngel)

    Då undrar jag kan jag köpa scalarer?
    Kilfläksrasbora, om det går hur många?
    Och så skulle jag vilja ha någon siamesisk algätare för det var väll de som åt skägg alger?
    Jag har ett 60 cm högt akvarium på 190L
    Tacksam för hjälp och tack i förväg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Du har en salig blandning av fiskar. Kanske kan du göra dig av med botiorna, sälja dem eller lämna in någonstans?

    De bruna malarna är troligen ancistrusmalar (de blir då bara runt 12 cm). Om de slåss mycket och ofta är det kanske bättre att bara ha en enda. De vill ha många mörka trånga gömställen, annars kan de bli stressade eller börja slåss om det finns för få ställen. Så har du bara en grotta, skaffa fler! Eller rötter med en grop under där de kan ligga i mörkret. De är bra på att äta alger, men gillar inte de svarta tofsalgerna.

    Om du inte gillar att svärdbärare får yngel, gör dig av med dem, för de kommer alltid göra akvariet överbefolkat, om du inte köper en fisk som äter alla yngel.

    Vad jag menar är: Tänk över vilken sorts fiskar du vill ha. Ett vackert stim? Köp då fler tetror av samma sort, minst 10 av en sort. Kanske komplettera med någon annan större fisk som kan bli ett "blickfång" som gurami, ciklid (skalar eller annat) eller liknande.

    Sedan någon bottenfisk, ancistrus är jättebra men det är ju tråkigt om de bråkar. Det är iallafall min favoritmal

    Är det de svarta tofsalgerna du menar? Siamesisk algätare trivs bäst om de är flera stycken.. De är livliga, kanske inte det bästa att kombinera med ancistrus-malen, enligt mig.

    Alltså: Ja du kan köpa skalarer men de kan nog vara ganska aggressiva/livliga och eventuellt bita på svärdbärarnas fenor? Jag är osäker. Men jag skulle ändå göra mig av med praktbotiorna.

    Det är finare med 3-4 arter, högst, i ett akvarium, tycker jag. Så att det blir lite harmoni. Lite blandade arter (stimfisk, mindre grupp av annan fisk, bottenfisk)

    Det var bara några åsikter från mig och inget du måste följa.
    / Ebba

    Kommentar

    • carina_e
      • March 2009
      • 8

      #3
      varför kan jag inte behålla praktbotiorna? de är ju så roliga och personliga!

      Ja svärdbärarna vill jag inte ha, då jag köpte två så hade jag bara ett 30L akvarium.
      Jag har inga grottor så skall göra gömställen för dem, det tror jag blir bättre! Ja jag diggar verkligen mina bruna malar.
      Men så har jag ett till problem med honom, han fastnar i hoven vad skall jag använda för att inte göra honom illa?

      Tack för hjälpen. Jag var inne i djurafären idag och då hade de presis fått in mina tetror som jag inte vet vad de heter men jag la undan ett stim =) men ville höra här först =)

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av carina_e
        varför kan jag inte behålla praktbotiorna? de är ju så roliga och personliga!

        Ja svärdbärarna vill jag inte ha, då jag köpte två så hade jag bara ett 30L akvarium.
        Jag har inga grottor så skall göra gömställen för dem, det tror jag blir bättre! Ja jag diggar verkligen mina bruna malar.
        Men så har jag ett till problem med honom, han fastnar i hoven vad skall jag använda för att inte göra honom illa?

        Tack för hjälpen. Jag var inne i djurafären idag och då hade de presis fått in mina tetror som jag inte vet vad de heter men jag la undan ett stim =) men ville höra här först =)
        Ditt akvarium är för litet för Praktbotior. Menade du inte det själv när du skrev att du insett att de blev större än 7cm? Dessutom ska man ha fler än 3 för att de ska trivas.
        Konstigt att de sa att du ska köpa Svärdbärare om du inte vill ha yngel..? De ynglar av sig massor.
        Scalare tycker jag ska ha större akvarium är 190, det viktiga är också att karet är högt! Och sen kan Scalare äta små tetror.
        Hur ser tetrorna ut som du har?

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av carina_e
          varför kan jag inte behålla praktbotiorna? de är ju så roliga och personliga!
          du kan ha kvar dom om du inom det närmaste halv året skaffar ett större minst 200-300L. jag har haft praktbotior i 198L och 222L utan problem dock var bägge dom karen långa plus hade jag ett väldigt bra ytterfilter.

          dom kräver mer av längden än av literna. har du ingen tanke på att skaffa större så får du tyvärr ge bort dom om ett år. köper du större och vill ha kvar dom så köp så du har mints 5st.

          Kilfläcksrasbora kan du ha i ditt kar ca 10-15st.

          Kommentar

          • carina_e
            • March 2009
            • 8

            #6
            jo jag misstänkte det men hoppades att de ville bo kvar hos mig då jag verkligen gillar dem. Men men då är det lika bra att ge bort dem till någon för nu har vi ju presis köpt 190L det är därför jag blev trött på de i djuraffären då de sa att de inte blev stora och att de även sa att svärdbärare inte ynglar av sig. Då är det lika bra att "börja" om från början och lära sig på nytt med hjälp av er =) Mina tetror har en röd rand och lite svart sotiga om ni förstår vad jag menar. Tack för all hjälp skall fråga om de i djuraffären kna ta emot praktbotiorna men gud så tråkit de är verkligen coola trodde dock att den ena var död då han i början låg på rygg mot ett blad och sov, det gör han fortfarande men nu vet jag ju att han sover så. skrattar

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              varför inte skaffa dig andra Botior?

              finns många arter du kan ha i ditt kar som passar bättre och som är lika roliga som praktbotia.

              exempel

              Botia morleti
              Pakistanbotia
              Dvärgbotia
              Zebrabotia - alla vill vara 5st som minst antal. ha dock inte alla samtidigt utan bara en art.

              Kommentar

              • carina_e
                • March 2009
                • 8

                #8
                Nu hittade jag vad de heter det är glödbands tetror som jag har =)
                Så nu tänker jag köpa dem på lördag och hitta nya hem till mina praktbotior och ge bort mina svärdbärare sedan kommer jag köpa någon av de andra botiorna =) (5 st)
                Och så skall jag köpa stenar och göra grottor tror det kommer bli jätte bra nu när jag får hjälp =) Tack!

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  be affären byta in botiorna mot annan fisk,är det en bra butik så gör de det
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Glöm inte grottor och gömställen för malarna!

                    Ibland går det att göra mörka hörn eller gångar bara med hjälp av växter, som då blir som "växtgrottor" där det är mörkt och där Ancistrus kan gömma sig på dagen.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • carina_e
                      • March 2009
                      • 8

                      #11
                      så nu har jag inhandlat växter och fiskar och imorgon lämnar jag bort mina svärdbärare och så har vi fixat mera gömställen honan blev glad men hannen är vid pumpen och vill nog vara där så vi skall sätta flera växter för honom så att han känner sig trygg!
                      Djuraffären tar ej tillbaks fiskar så nu vet jag det!Och så köpte jag lite näring till växterna så att det blir grönt och fint. är det för tidigt att tillsätta näring när akvariet är ny startat?

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Dålig butik du verkar ha...om du kan byta, så byt.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Om du har keramik krukor (bruna sådana man har som utekrukor) hemma som du kan göra hål i älskar malarna det som gömstället! billigare än grottor och tar lite udda på akvariet (det beror på stolekarna på dina malar och akvariet)

                          /Hls Nubi

                          Ursprungligen postat av carina_e
                          Nu hittade jag vad de heter det är glödbands tetror som jag har =)
                          Så nu tänker jag köpa dem på lördag och hitta nya hem till mina praktbotior och ge bort mina svärdbärare sedan kommer jag köpa någon av de andra botiorna =) (5 st)
                          Och så skall jag köpa stenar och göra grottor tror det kommer bli jätte bra nu när jag får hjälp =) Tack!
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...