Sniglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Sniglar?

    Jag har, för den som intresserar sig nu fått lämna tillbaka min ensamma praktbotia till affären. Det blev en jättelång tråd ang om det var rätt att lämna tillbaka fisken eller ha den kvar, vilket som skulle få den att må bäst/sämst. Jag är ingen fiskkännare men eftersom alla mina tidigare botier tyvärr dött en efter en så ville jag inte att även denna skulle gå samma öde till mötes.

    Istället fick vi hem två molly (svart-oranga), vet inte om det var bra eller dåligt.

    Nu till min fråga. Det har kommit en del snäckor med skal i akvariet. Är det bra eller dåligt?
    Har en fråga till också när jag ändå är igång. Fick med mig några växter som jag tror är anubias. De har jag fäst på en sten där de ska växa fast. Hur lång tid tar det innan rötterna fäst sig ordentligt på ett ungefär?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Snäckor hjälper till att hålla rent i akvariet - de äter överbliven fiskmat och en del alger. Så det är ingen nackdel att ha dem, om man inte tycker de stör.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      om du inte vill ha sniglar kan du skaffa någon fisk som äter sniglar. Praktbotia är en sådan fisk, men eftersom du inte kunde ha sådana så kan du testa med en äppelsnigel. De är tåliga, fredliga och lättskötta
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        Ursprungligen postat av Estetfjortiz
        om du inte vill ha sniglar kan du skaffa någon fisk som äter sniglar. Praktbotia är en sådan fisk, men eftersom du inte kunde ha sådana så kan du testa med en äppelsnigel. De är tåliga, fredliga och lättskötta
        http://www.applesnail.net/content/mu...es/swedish.htm
        äppelsnäckor äter INTE andra snäckor men det gör däremot Anatome Helena snäckor
        MammaMia

        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Ursprungligen postat av doppingen
          äppelsnäckor äter INTE andra snäckor men det gör däremot Anatome Helena snäckor
          www.applesnail.net stod det så här: "Äppelsniglar är väldigt lätta när det gäller mat och de äter nästan allting de kan ta en bit av och stoppa i munnen. Grönsaker som gurka, spenat, morötter och sallad, fiskmat, döda fiskar, andra sniglar och deras ägg, alger, artemia, de äter allt."
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            ja,de äter DÖDA fiskar snäckor mm, jag föder upp å har massor med äppelsnäckor ihop med andra sorters snäckor å de tar aldrig nåt levande men däremot dött men andra experter vet kanske men de är absolut inte kända för att ta död på levande snäckor å obs snäckor inte sniglar,snigel är de utan hus,vet inte varför det är översatt så
            Senast redigerad av doppingen; 22 March 2009, 15:09.
            MammaMia

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Trixie63 - vad har du för storlek på karet? det finns ju mindre botior som passar i mindre kar och som också tar snäckor.

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                enligt en annan tråd har han/hon 56 lit,se "vad göra med ensam fisk" men de små botiorna passar kanske i litet akvarium,jag har inga då jag föder upp snäckor
                MammaMia

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  det var inte stort nog för någon Botia.

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    det var inte stort nog för någon Botia.
                    Precis. Och för litet för Molly också...Du bytade in en för stor fisk mot en annan för stor fisk.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...