Hur mycket fisk får jag plats med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonis91
    • March 2009
    • 26

    Hur mycket fisk får jag plats med?

    Hej. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men här kändes rätt .

    Som Rubriken lyder så undrar jag somsagt hur mycket fisk jag kan ha i mitt akvarium.
    Det är ett 54l kar och jag har vanligtvis 1 ancistrus mal (5cm nu), 10 neontetror, 2 guppy(honan verkar klara sig bra med en hane), 2 dvärggurami(1 hane 1 hona).
    Anledningen till att jag skriver vanligtvis är p.g.a. guppyna ynglar ju av sig som bara den. Så nu undrar jag om jag kan behålla några av ynglena från den första kullen, och hur många isåfall?
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av jonis91
    Hej. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men här kändes rätt .

    Som Rubriken lyder så undrar jag somsagt hur mycket fisk jag kan ha i mitt akvarium.
    Det är ett 54l kar och jag har vanligtvis 1 ancistrus mal (5cm nu), 10 neontetror, 2 guppy(honan verkar klara sig bra med en hane), 2 dvärggurami(1 hane 1 hona).
    Anledningen till att jag skriver vanligtvis är p.g.a. guppyna ynglar ju av sig som bara den. Så nu undrar jag om jag kan behålla några av ynglena från den första kullen, och hur många isåfall?
    Hejhej!

    Ditt akvarium är ganska fullt redan tyvärr. Och egentligen tycker jag att Dvärggurami ska ha större kar, ca 70-100 liter iaf. Och Ancistrus ska ha minst 100 liter, så den måste du flytta på snart.
    Du borde nog inte behålla så många yngel...i så fall en hona kanske.
    Vad ska du göra med alla andra yngel? Har du många?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Dvärggurami kan vara i 54L utan problem och den äter också upp lite yngel om det skulle bli för mycket. det är kanske bättre att ha kvar ynglen i karet så klarar sig en del och en del blir mat.

      jag hade byt ut malen mot 5-6Pansarmalar istället.

      Kommentar

      • jonis91
        • March 2009
        • 26

        #4
        OK tack för svaren.
        Angående ynglena så är dom som sagt bara där tillfälligt. Men förutom dem 6 så har jag även 2st snäppet mindre och 9st som bara är nån månad gammla. Men dem får simma runt i yngelkassen.


        Vad ska du göra med alla andra yngel? Har du många?
        Ja du..bra fråga förhoppnings vis så får jag dem sålda här på zoopet eller på blocket.

        Föresten så är dem 6 ynglena som simmar fritt nu ca 2-3cm. När tror ni att jag kan sälja dom ungefär?

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Tetrorna käkar upp ynglen så de behöver du nog inte oroa dig för...

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • jonis91
            • March 2009
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Tetrorna käkar upp ynglen så de behöver du nog inte oroa dig för...
            Det är inte antalet yngel som jag oroar mig för. För det vet jag som sagt att tetrorna tar hand om. Det var mest frågan om jag kunde behålla en 1-2st yngel för "skoj-skull"

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Jag hade inte bytt ut malen direkt (pansarmalar äter ju inte alger), men tänk över att en ancistrus blir 12 cm och trivs bättre i lite större akvarium. Pansarmalar bör vara minst 5 stycken och tycker också att de får lite väl lite bottenyta i ett 54 liters.

              Kan du hitta någon algätare som blir mindre så är det bra. Tyvärr är det väldigt få algätande malar som blir mindre. Pitcull pleco och Otocinclus är nog de enda tror jag. Tyvärr säljs det andra pleco i vanliga zoo-handeln som blir mycket större och som ofta bara kallas pleco eller liknande (blir 30 cm) så det är ibland svårt att hitta rätt mal.

              Jag tycker det är lagom med ett stim neontetror + en sorts levandefödare.. Gurami på detta är lite väl mycket enligt mig. Att ha så pass mycket fisk i ett 54 liters ställer också högre krav på filtrering, att ha ett stort filter med andra ord.
              / Ebba

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av toccata
                Jag hade inte bytt ut malen direkt (pansarmalar äter ju inte alger), men tänk över att en ancistrus blir 12 cm och trivs bättre i lite större akvarium. Pansarmalar bör vara minst 5 stycken och tycker också att de får lite väl lite bottenyta i ett 54 liters.

                Kan du hitta någon algätare som blir mindre så är det bra. Tyvärr är det väldigt få algätande malar som blir mindre. Pitcull pleco och Otocinclus är nog de enda tror jag. Tyvärr säljs det andra pleco i vanliga zoo-handeln som blir mycket större och som ofta bara kallas pleco eller liknande (blir 30 cm) så det är ibland svårt att hitta rätt mal.

                Jag tycker det är lagom med ett stim neontetror + en sorts levandefödare.. Gurami på detta är lite väl mycket enligt mig. Att ha så pass mycket fisk i ett 54 liters ställer också högre krav på filtrering, att ha ett stort filter med andra ord.
                nu visste jag inte att h'n hade ancitrusen för algernas skull. annars om man vill ha nåt på botten tycker jag 5st pansarmalar passar bättre.

                när jag skrev att guramin passade så skrev jag allmänt. kanske skulle skrivit det. ett par av den guramin kan vara i 54L utan problem.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Ja det var inte meningen att klanka ner på dig, skrev bara min åsikt om det hela

                  Dvärggurami kan självklart överleva i ett 54-liters. Jag menade mest att det känns som om akvariet är "fullt" och att det är trevligare för fiskarna + vackrare också, om man har färre antal fiskar i ett så pass litet akvarium.

                  Självklart behöver man inte ha en ancistrus för algernas skull heller, men det är onekligen en bra bonus, som man förlorar om man skaffar pansarmalar istället. (Jag älskar pansarmalar, men skulle inte vilja ha 5 stycken eller fler i ett så pass litet akvarium)
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    ett Par av Dvärggurami i ett 54L gör mer än överlever. det räcker gott och väl för dom. men då menar jag nu bara dom. karet som det är nu är det kanske mycket (har inte räknat ut det). men visst större är ju mycket bättre men dom kommer även klara/trivas i 54L.

                    sedan kan man ju välja pansarmalar som inte blir så stora (dom som håller sig runt 3-5cm) och dom funkar också i 54L. men lika dant där större är bättre. men det funkar även i 54L även om det är absolut det minsta dom kan vara i. elelr om man nu istället byter ut pansarmalarna och ancitrus mot Otocinclus ca 5st.

                    men det är bra min åsikt.

                    Kommentar

                    • jonis91
                      • March 2009
                      • 26

                      #11
                      OK tack för svaren. Blir la till att sälja dom små rackarna då

                      Hur stora bör dom vara ungefär när man säljer dom?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...