Korallsand i sötvattenakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Ågren
    • March 2009
    • 113

    Korallsand i sötvattenakvarium?

    Är nybörjare med stort väckt intresse. Köpte ett akvarium (50l) till min son i julklapp, och har sedan dess spenderat en hel del tid framför akvariet och tittat på de trevliga guppysarna och deras barnaskaror. Tror dock att jag gjort en miss när jag köpte akvariet då jag köpte till korallsand. Har nu börjat ana att det främst är till för saltvattenakvarium och fiskar som trivs i hög hårdhet och PH. Guppysarna har väl mått OK, men växterna mår dåligt.

    Gjorde en mätning i går: KH=11, GH=19. PH låg över skalan (7,6), och jag fick tillsätta en rejäl mängd PH sänkare för att jag skulle närma mig 7. Idag så var PH värdet över 7,6 igen, och fiskarna mår inte helt oväntat dåligt av den omilda behandlingen.

    Så frågan är om jag ska göra om akvariet med ny sand, eller kan den användas till fördel på något sätt? Vattnet här i Gävle är har dessutom redan PH 7,8-8,2, och Hårdheten är 9°dH. Min första reaktion är att jag nu ska göra mig av med sanden och skaffa torv och rötter i stället.

    Förutom de upplysande testerna köpte jag igår ett ytterfilter som jag nu har börjat köra samtidigt med det gamla innerfiltret.

    MVH,

    Johan
    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En idé vore att skaffa ett till akvarium som du flyttar Guppyna till, och sedan skaffar tex Snäcklekare http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1 som säkerligen skulle trivas i det "gamla" karet.
    Och välkommen hit förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Guppy mår definitivt inte dåligt i de vattenvärde du beskrev - tvärtom. Att växterna inte trivs kan bero på många mer variabler än just korallsanden.

      För att beskriva lite - korallsand består av kalciumkarbonatt som i vatten med ett pH under ca 7,6 löser upp sig i kalcium och karbonater. Om man tittar på dina värden så står GH:t för det kalcium (och magnesium) som finns i ditt kar medans KH och pH beror på ditt KH. När pH:t är runt 8 så löses inget kalcim eller karbonat ut från din korallsand - den är självreglerande alltså - när pH går mot 8 så stoppar kommer inget mer kalcium och karbonat ut.

      Däremot när du försöker pressa ner ditt pH mot 7 så innebär detta att när du är under 7,6 i pH så kommer du lösa ut ny kalcium och ny karbonat. Din pH sänkning kommer alltså att medföra ett allt högre GH och att ditt Kh och pH kommer gå tillbaka till ursprungsvärdet när du slutar med pH-sänkning. pH sänkning med alla metoder som jag känner till förutom med koldioxid medför just att du förbrukar karbonater (KH går ner och därmed pH)

      Om du istället gör som så att du genomför några rejäla vattenbyte - ger tusan i att sänka pH:t och avvaktar så kommer systemet även med korallsand att stabilisera sig med tiden. Dessutom om du låter korallsanden ligga still utan att röra om i den så kommer en mikrobeläggning uppstå (av bakterier och alger) som förhindrar utlösning av kalcium och karbonater även i pH under 7,6.

      Som vanligt - avvakta så kommer deta att lösa sig (i detta fall inte lösa sig )

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Johan Ågren
        Gjorde en mätning i går: KH=11, GH=19. PH låg över skalan (7,6), och jag fick tillsätta en rejäl mängd PH sänkare för att jag skulle närma mig 7. Idag så var PH värdet över 7,6 igen, och fiskarna mår inte helt oväntat dåligt av den omilda behandlingen.
        1) Släng pH sänkar-medlet. Nu.
        2) Gör ett 50% vattenbyte för att bli av med kvarvarande pH-sänkare.
        3) Lev glad och med glada guppies med korallsandsbotten och obehandlat kranvatten. Så länge du kommer ihåg att göra regelbundna vattenbyten kan du helt ignorera pH och hårdhet, och jag skulle faktiskt rekommendera att du gör precis det: din korallsand kommer i alla fall att dra pH till 7.5 och låsa det där.

        7.5 - 7.7 är f.ö. ditt verkliga pH redan nu, att du tror att du har högre än så beror på att pH test är så oerhört opålitliga.

        Enda gången man behöver bry sig om pH och hårdhet är om man vill odla (inte bara hålla, alltså) extrema svartvattenfiskar som t.ex. kardinaltetra, eller om man är en hightech växtakvarist.
        Senast redigerad av Azur; 15 March 2009, 17:12.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Johan Ågren
          • March 2009
          • 113

          #5
          Har gjort ett större vattenbyte, och tänker låta akvariet vila nu ett tag, fast med regelbundna små vattenbyten såklart. Naturligtvis tog guppysarna illa upp över att jag bytte så mycket vatten; och de har stått vid ytan, stöttat sig och legat på botten. Ingen har dött hittills dock.

          Främsta anledningen till min oro var inte fiskarna, de vet jag klarar ett ph runt 8 (ph8 är vad vattenverket uppger också). Jag vill skapa så bra förutsättningar för växterna som möjligt, och de flesta växterna trivs i ett ph under 7. Fast jag har nu förstått att den främsta anledningen till att mina växter varit sorgliga är att jag inte börjat ge dem näring än, och att ljuset är svagt. Ska köpa till en reflektor.

          Fast när jag skaffar nytt större akvarium (och blivit hightech växtakvarist) så ska jag nog inte ha i korallsand ändå.

          /Johan
          Senast redigerad av Johan Ågren; 16 March 2009, 01:20.
          Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Fast när jag skaffar nytt större akvarium (och blivit hightech växtakvarist) så ska jag nog inte ha i korallsand ändå.
            Nej, jag tror hightech-växtakvarister oftast vill till pH 6.5 för att kunna maximera mängden koldioxid i vattnet, och eftersom kalksten (korallsand) låser pH till 7.5 så är det inte helt lyckat.

            (Vad man inte lika ofta hör är att 6.5 är nära den nedre gränsen för vad de flesta vattendjur överlever, så säkerhetsmarginalen nedåt för djuren blir liten i hightech-kar.)
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Tja - koldioxiden kommer nog att dra ner pH till 6,5 men det kommer att gå åt en hel del koldioxid Och du kommer att få tokhöga kalcium och karbvonatvärden - så det är helt riktigt ingen bra idé. Sen är det inte för pH:t skull som High Tech människorna kör koldioxid utan just för koldioxidens skull - pH kommer på köpet så att säga. Du kan ha fina växter även i högre pH exempelvis med easy carbon - det påverkar inte pH vad jag vet

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

                #8
                Tänker byta sand i alla fall till en sort som inte innehåller kalk. Tänker också prova med att tillsätta co2, och öka ljuset. Ser det här karet som skolning och vill pröva på olika tekniker och försöka lära mig.

                Mitt PH i kranen är över 8.0, och KH är runt 11. Skulle en stabil tillförsel av CO2 kunna räcka för att sänka PH till runt 7? Eller ska jag börja göra mindre vattenbyten där jag förpreparerat vattnet med fosforsyra så att det ligger på strax över 7, och på så sätt fasa över till ett lägre PH. Tänkte ta det sakta steg för steg och testa vattnet. Jag har dessutom relativt sett mycket mangreverötter i karet. Hur förpreparerar jag ett så stabilt vatten som möjligt?

                Har mycket rötter i akvariet (om man har kalkhaltigt grus) föresten en liknande effekt på frigörandet av CO2 som om man tillsätter en kemisk PHsänkare? Tycker fiskarna har upphållit sig mer vid ytan sedan jag hade i mycket rötter.

                Vad tror ni om rådasand 0,8-1,2 mm? Har det någon annan nackdel än att det inte blir så lätt att slamsuga botten?

                Mycket funderingar
                Senast redigerad av Johan Ågren; 27 March 2009, 09:36.
                Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan Ågren
                  Mitt PH i kranen är över 8.0, och KH är runt 11.
                  Det låter en smula osannolikt... Prova att låta kranvatten stå i ett glas ett dygn och mät pH på det igen, jag misstänker att det inte är i balans med koldioxidhalten i atmosfären.

                  Är ditt KH värde verkligen 11 dKH kommer det att bli knepigt att sänka pH särskilt mycket utan att skaffa RO-filter.
                  Har mycket rötter i akvariet (om man har kalkhaltigt grus) föresten en liknande effekt på frigörandet av CO2 som om man tillsätter en kemisk PHsänkare?
                  Ja, rötter sänker pH, men effekten är rätt liten. Har du fortfarande kalksand så är rötternas effekt på pH noll.
                  Tycker fiskarna har upphållit sig mer vid ytan sedan jag hade i mycket rötter.
                  Försämrad cirkulation? Rötterna förbrukar dessutom en del syre, särskilt i början.
                  Vad tror ni om rådasand 0,8-1,2 mm? Har det någon annan nackdel än att det inte blir så lätt att slamsuga botten?
                  Det funkar bra.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Johan Ågren
                    • March 2009
                    • 113

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det låter en smula osannolikt... Prova att låta kranvatten stå i ett glas ett dygn och mät pH på det igen, jag misstänker att det inte är i balans med koldioxidhalten i atmosfären.
                    Bor granne med vattenverket, de säger att PH ligger på 7,8-8,2. Min dropptest går bara upp till 7,6. Sjunker PH mycket i vattnet om det får stå och ta till sig den befintliga halten av CO2 från luften?

                    Fosforsyran blev aktuell efter jag läste LNs inlägg i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55327

                    Jag trodde inte att rötterna skulle lyckas sänka mitt PH nu eftersom jag har kalk, vad jag funderade på var om surheten i rötterna frigör mycket CO2 från kalkgruset. Kan kombinationen mycket rötter med kalksand ha en negativ effekt på fiskarna? Är ju inte så att botten står och bubblar, men kanske det frigörs mycket ändå i sin helhet.

                    Föresten: Jag ska snart skaffa en stor luftavfuktare i källaren, som kommer att producera tillräckligt med vatten för mina delvattenbyten. Vad skulle jag behöva blanda i 10l destillerat vatten för att få ett optimalt akvarievatten?
                    Senast redigerad av Johan Ågren; 27 March 2009, 10:18.
                    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan Ågren
                      Sjunker PH mycket i vattnet om det får stå och ta till sig den befintliga halten av CO2 från luften?
                      Om de, som jag tror, höjt pH med hydroxid, eller om vattnet luftats kraftigt så det har underskott på CO2, ja.
                      Fosforsyran blev aktuell efter jag läste LNs inlägg i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55327
                      Fosforsyra funkar. Jag gillar inte såna lösningar själv, jag tycker det är för lätt att misslyckas, men starka syror som fosforsyra kan sänka KH.
                      Jag trodde inte att rötterna skulle lyckas sänka mitt PH nu eftersom jag har kalk, vad jag funderade på var om surheten i rötterna frigör mycket CO2 från kalkgruset.
                      Vid pH 8 har du i stort sett ingen koldioxid i vattnet, nästan bara bikarbonat.
                      Kan kombinationen mycket rötter med kalksand ha en negativ effekt på fiskarna?
                      Nej. Däremot kan rötterna förstås släppa ifrån sig obehagliga ämnen om de fått nåt på sig medan de lagrats.
                      Föresten: Jag ska snart skaffa en stor luftavfuktare i källaren, som kommer att producera tillräckligt med vatten för mina delvattenbyten. Vad skulle jag behöva blanda i 10l destillerat vatten för att få ett optimalt akvarievatten?
                      I ditt fall, och med tanke på att du vill köra hightech växtkar, ungefär 1/4 kranvatten och 3/4 destillerat (för att få ett KH på 3-4). Jag tror inte din avfuktare kommer attproducera tillräckligt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Johan Ågren
                        • March 2009
                        • 113

                        #12
                        Tack för din hjälpsamhet.

                        Ursprungligen postat av Azur
                        Jag tror inte din avfuktare kommer attproducera tillräckligt.
                        Blir extra motiverande att tvätta kläder ofta. Tror min min odränerade källare har potential...
                        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...