Vad göra med ensam fisk?:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    Det är stor skillnad melan optimala förhållanden och att det fungerar bra. Skall man dessutom se praktbotians naturliga beteende så bör akvariet vara väldigt strömt samt ca 40 - 50 km långt och lite bräckt i början. Individerna bör också vara 20 till 40 cm stora. Det vill säga - praktbotia bör inte finnas i ett akvarie om man vill efterlikna dess naturliga miljö
    nu skrev jag ju inte naturligt beteende. men visst.

    att ha en ensam praktbotia i ett kar kan jag inte förstå varför man vill, när den knappast mår bra av att vara ensam. en ensam praktbotioa håller sig gömd och blir aggressiv och osäker. är dom i grupper får dom ett helt anolunda beetende. och dom trivs helt enkelt bättre i grupp.

    varför du tar upp deras natruliga miljö vet jag inte då jag inte ens skrivit om det.

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #17
      jag har haft en ensam praktbotia utan problem då jag startade akvariet,zoobutiken rek den å vara ensam jaja, men den trivdes vad jag kunde bedömma,var alltid framme mycket å var allmänt trevlig å nyfiken,gick ingen nöd på den,blev ca 10 cm i mitt 250 lit kar innan zoobutiken köpte tillbaka den då jag ville ha äppelsnäckor som var mums för den,nu såg jag att zoobutiken hade 6 st större såna som endast såldes i den gruppen å det var ju bra, han sa de säljer bara i hel grupp
      MammaMia

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #18
        Därför att dina erfarenheter inte stämmer med de jag har - Jag har sett i flera trådar att du skriver att praktbotier inte trivs att gå själva - blir skygga och så. Det stämmer inte alls med de erfarenheter jag har av praktbotia. De har alltid fungerat bra ensamma när jag har haft dem - likväl som flera. Däremot har det uppstått hackkycklingsbeteende när jag har haft dem i mindre grupper - är det det som du uppfattar som mer livliga?

        Du skrev att de lever i mindre grupper - vad kan du menat med det om du inte mende att de levde så i naturen. Menade du att de lever i mindre grupper i akvarieaffären? Dina erfarenheter är en sak - så har de fungerat i ditt akvarium - I mina akvarier har jag haft andra erfarenheter - detta betyder inte att varken dina eller mina erfarenheter är normgivande men jag tror att det är många runt om i landet som har haft bra erfarenheter av att ha praktbotia ensamma. Du svarar inte på huvudfrågan - skall man uppmana nybörjare att kanske stressa eller misshandla de inköpta fiskarna än mer (genom att flytta dem en gång till) eller skall man iofs säga att köpet kanske inte var det bästa men om du tar det lugnt och är medveten om det eller det så kommer det att gå bra. Det är också ofta ett skrik om okunnig personal och penninghungriga affärer när något råd inte stämmer med ens egen uppfattning. Jag tycker man skall sluta med det - 99 % av affärerna ger i 99% av fallen riktiga och bra råd - sedan att många kunder struntar i råden är en annan sak. Det är väl ingen som inbillar sig att en affär med 50 akvarier och tusentals fiskar kan ha personal som vet mindre än den genomsnittliga kunden en längre tid utan att gå i konkurs....

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av doppingen
          jag har haft en ensam praktbotia utan problem då jag startade akvariet,zoobutiken rek den å vara ensam jaja, men den trivdes vad jag kunde bedömma,var alltid framme mycket å var allmänt trevlig å nyfiken,gick ingen nöd på den,blev ca 10 cm i mitt 250 lit kar innan zoobutiken köpte tillbaka den då jag ville ha äppelsnäckor som var mums för den,nu såg jag att zoobutiken hade 6 st större såna som endast såldes i den gruppen å det var ju bra, han sa de säljer bara i hel grupp


          ''De bör under inga omständigheter hållas ensamma, det kommer att göra fisken blir väldigt osäker, rädd och ibland till och med aggressiv. Grupper på 4-5 stycken eller fler är lämpligt. Jag har läst på flera håll att gamla praktbotior gärna blir aggressiva mot andra fiskarter i akvariet, jag har aldrig märkt några tendenser själv. Jag misstänker att det helt enkelt beror på att botiorna varit ensamma eller i för små grupper.''



          ''Like many members of the genus Botia, this is a highly gregarious species with sophisticated social structures and some very odd behaviour. They must be kept in groups. The absolute minimum recommendation is 5, but basically the more the merrier.''

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av Lasse

            Du skrev att de lever i mindre grupper - vad kan du menat med det om du inte mende att de levde så i naturen. Menade du att de lever i mindre grupper i akvarieaffären?

            Du svarar inte på huvudfrågan - skall man uppmana nybörjare att kanske stressa eller misshandla de inköpta fiskarna än mer (genom att flytta dem en gång till) eller skall man iofs säga att köpet kanske inte var det bästa men om du tar det lugnt och är medveten om det eller det så kommer det att gå bra.
            vad jag lärt mig så lever dom i grupper i naturen, vet än inte vad det har med detta att göra ?, kanske nåt jag inte förstår. när jag skrev att dom lever i små grupper menade jag att dom inte var stimfiskar och att man ska ha dom i smågrupper i AKVARIUM.

            fråga 2- huh? , jag har ju inte ens kommenterat detvarför ska jag då svara på det eller vilja gå in närmare på det?, jag har knappast uppmanat nybörjare att stressa eller misshandla nyinköpa fiskar.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Nu har jag mycket stor respekt för Ola Åhlanders kunskaper men jag håller inte med om att de inte fungerar bra i ett akvarium som ensam representant för sitt släkte. Det har jag egen erfarenhet av många gånger om - både i egna akvarier och i affärsakvarier där den kan göra tjänst som snäckjagare

              Att ha den ensam i ett akvarium (alltså som enda fisk) fungera ju givetvis inte - det gör det inte för någon fisk.

              Du skriver att du inte tagit ställning till frågeställning två - jo det har du gjort eftersom du direkt skrev att de inte går att ha ensamma utan måste vara i grupp och frågeställaren frågade just om hon skulle ha kvar den eller lämna tillbaka den.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse

                Du skriver att du inte tagit ställning till frågeställning två - jo det har du gjort eftersom du direkt skrev att de inte går att ha ensamma utan måste vara i grupp och frågeställaren frågade just om hon skulle ha kvar den eller lämna tillbaka den.

                MVH Lasse
                nej jag tog inte ställning till nåt utan jag svarade enbart dig. vet knappt vad trådskaparen frågade om.

                har läst nu och jag säger att h'n inte kan ha den kvar. för litet kar och den trivs inte ensam (kommer fortsätta skriva det i VARJE TRÅD). det h'n kan göra är att skaffa större kar och fler eller lämna/ge bort den till någon som har större och fler av samma.

                förtydliga att det sista jag skrev var både till dig och till trådskaparen, det till dig var innom parentes.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Nu har jag mycket stor respekt för Ola Åhlanders kunskaper men jag håller inte med om att de inte fungerar bra i ett akvarium som ensam representant för sitt släkte. Det har jag egen erfarenhet av många gånger om - både i egna akvarier och i affärsakvarier där den kan göra tjänst som snäckjagare
                  jag förhåller mig nog mer till Ola Åhlanders kunskaper i ''detta ämne'' än dina kunskaper,erfarenheter i ''detta ämne''. finns flera böcker och sidor som säger att dom ska vara i grupper.

                  detta kommer nog vara min slutkläm i detta då jag inte kan framföra mer.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Pratar du av egen erfarenhet - har du haft en ensam praktbotia i ett mindre kar tillräckligt många gånger för att säga så? Jag har den erfarenheten att det går bra med en ensam mindre praktbotia i den akvariestorleken trådskaparen har och jag har haft ca 40 år att prova på både privat och i större skala.

                    Inser du att du kommer att stressa fisken ännu mer om du rekommenderar flyttning i detta läge?

                    En sak är om du skriver detta innan införskaffandet och att det är din åsikt - men finns den redan där är det fisken man i första hand skall tänka på - inte principer.

                    När du ger råd i dessa trådar har du ett visst ansvar både mot trådskaparen och mot djuren som individer - det får man inte glömma bort.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Pratar du av egen erfarenhet - har du haft en ensam praktbotia i ett mindre kar tillräckligt många gånger för att säga så? Jag har den erfarenheten att det går bra med en ensam mindre praktbotia i den akvariestorleken trådskaparen har och jag har haft ca 40 år att prova på både privat och i större skala.

                      Inser du att du kommer att stressa fisken ännu mer om du rekommenderar flyttning i detta läge?

                      En sak är om du skriver detta innan införskaffandet och att det är din åsikt - men finns den redan där är det fisken man i första hand skall tänka på - inte principer.

                      När du ger råd i dessa trådar har du ett visst ansvar både mot trådskaparen och mot djuren som individer - det får man inte glömma bort.

                      MVH Lasse
                      läs gärna mitt första inlägg. jag sa iförsig inte NÄR den skulle flyttas. och det är heller ej sagt att den ska flyttas.

                      men hur som helst så kommer den inte trivas att vara i 54L. om du nu tycker den kan vara där i ensam får ju såfall du stå för det. men 200L är ju smärtgränsen för vad praktbotia vill ha och då ett långt akvarium. och fisken kommer klarar av att flyttas en gång.

                      och om den trivs ensam eller ej är väl rätt uttjatat och vi vet ju vart vi bägge två står i den frågan.

                      och jag ser ingen mening för mig att fortsätta i denna tråd och kommer också sluta att svara.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...