Vad göra med ensam fisk?:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Vad göra med ensam fisk?:(

    Vi startade vårt 56 l akvarium i julas och befolkade det bl a med två praktbotior. Enligt affären så skulle det fungera. En dog och vi köpte en ny för att det första inte skulle bli ensam. Det är verkligen roliga fiskar, så personliga en fisk (iaf för mig) kan bli och hela familjen gillar dem.

    Efter att ha läst här förstår jag nu att det inte alls går att ha dessa fiskar i ett så litet akvarium. Nu i morse låg ytterligare en av dem död på botten. Vi trodde först att det var den vanliga "vilan" som dessa krabater kör med men nu har den legat på samma sätt allt för länge för att vi ska tro på det(.

    Vad gör vi nu? Vi har en botia kvar och det känns inte alls rätt att köpa en till men inte heller bra att den kvarvarande skall vara ensam. Vad gör man med en ensam fisk? Kan man lämna tillbaka den till affären? Ge bort den till någon? Finns det något intresse av det? Lider med fisken.

    (Längre fram kommer vi definitivt att skaffa ett större akvarium och återigen skaffa denna tuffa, härliga fisk men just nu finns varken tid eller pengar till detta)
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tycker du ska höra runt lite med dina butiker. Någon kan säkert ta emot den.
    Ibland kan man få någon annan fisk i byte.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Du kan ha en praktbotia ensam - det är inga problem. 57 liter är för litet när fisken har växt till sig men om du sköter dina vattenbyten så fungerar detta så länge nu när du redan skaffat fisken. Praktbotian lever i strömmande vatten - ibland långt uppe i floderna och behöver rent och syrerikt vatten. Byt ca 10 liter vatten (en hink) i veckan och gör rent ditt filter varannan till var tredje vecka (dock inte samtidigt som vattenbyte). Mata sparsamt och överbefolka inte karet så går det bra till du skaffat ett större akvarium.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Trixie63
        • February 2009
        • 41

        #4
        Tack för svar.

        Jag trodde att botier trivdes bäst i sällskap (?). Sen trodde jag också att jag inte skulle rengöra filtret mer än var 3e månad. *förvirrad*
        Jag ska ringa min djuraffär och fråga om vi kan lämna tillbaka den ensamma stackaren till att börja med.

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Det är väl egentligen stimfiskar som skall gå i en grupp på kring 6 individer men som lasse säger så verkar de trivas rätt bra ensamma, speciellt individer som vuxit till sig lite. Dock vet jag många som upplevt att det inte är speciellt lätt att hålla praktbotior i så små kar så om du kan lämna tillbaka den så skulle jag nog råda dig till det, sen kan du läsa runt lite här i artregistret och leta reda på fisk som du tror kan passa dig och framförallt fisk som passar i ett 60L kar även när de vuxit till sig (det lät på dig som om det inte blir ett större kar ännu på ett bra tag). När du hittat fisk som du tror passar så frågar du oss så tror jag du kan få en mycket trevlig tid med ditt kar!

          Man brukar vanligen säga att det är dags att rengöra filtret när du märker en markant minskning i flödet ifrån utblåset, sålänge du inte gör det behöver du inte rengöra det, men jag skulle tro att det inte tar mycket mer än tre veckor för ditt filter att bli fullt med skit om du har någon utav de "standard filter" som följer med ett 60L kar nu för tiden.

          När du sedan rengör filtret så gör du så att du tar ut någon liter vatten i en hink och där i kramar du ut och rengör filtermaterialet så gott du kan, använd absolut inte varmt rinnande vatten utan bara akvarievatten då du annars dödar alla de goda nedbrytarbakterierna som sitter i filtret.
          Senast redigerad av Sultanen; 14 March 2009, 10:09.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Trixie63
            • February 2009
            • 41

            #6
            Jag har ringt djuraffären och dom tar tillbaka botian.

            Det som finns i akvariet just nu är 14 neontetror. När jag tittar i artregistret så inser jag raskt att det finns en uppsjö med fiskar. Det skulle vara bra att få en hint inom vilka grupper jag ska titta efter ny fisk. Är ciklider t ex något som kan fungera?

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Trixie63
              Jag har ringt djuraffären och dom tar tillbaka botian.

              Det som finns i akvariet just nu är 14 neontetror. När jag tittar i artregistret så inser jag raskt att det finns en uppsjö med fiskar. Det skulle vara bra att få en hint inom vilka grupper jag ska titta efter ny fisk. Är ciklider t ex något som kan fungera?
              du kan kolla inom levandefödare, riktigt trevliga fiskar är det, speciellt guppyn . Om du ska kolla på ciklider så tycker jag att du ska kolla in fjärilsciklider, riktigt trevliga ciklider.

              Kolla in räkor med, tycke att det är skitkul och kolla på dem när de letar efter mat
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Lasse
                Du kan ha en praktbotia ensam - det är inga problem.
                håller inte med, jag har haft 1ensam och jag har haft dom i grupper.

                MAN ser stor skillnad på individerna när dom är i grupp.

                dom bör vara minst 5st för att må bra och att man ska kunna se deras ''riktiga'' beteende.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Det är väl egentligen stimfiskar som skall gå i en grupp på kring 6 individer men som lasse säger så verkar de trivas rätt bra ensamma
                  Praktbotia är ingen stimfisk på så vis, utan dom lever mer i små grupper. men det beror ju hur man definierar stimfiskar. exempel Dvärgbotia är mer av en stimfisk än Praktbotia och Dvärgbotia bör vara fler än 5st.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Ursprungligen postat av Trixie63
                    Jag har ringt djuraffären och dom tar tillbaka botian.

                    Det som finns i akvariet just nu är 14 neontetror. När jag tittar i artregistret så inser jag raskt att det finns en uppsjö med fiskar. Det skulle vara bra att få en hint inom vilka grupper jag ska titta efter ny fisk. Är ciklider t ex något som kan fungera?
                    Du har 14 neontetror och det är nog ungefär smärtgränsen för vad ditt filter klarar av för att du ska slippa nitritproblem och fiskdöd!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Trixie63
                      • February 2009
                      • 41

                      #11
                      Kan jag inte ha fler fiskar än tetrorna ö h t menar du?

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        tror det finns nån tumregel som säger 1 cm fisk/ lit vatten,har läst det nånstans
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av doppingen
                          tror det finns nån tumregel som säger 1 cm fisk/ lit vatten,har läst det nånstans
                          det är väl mest en dålig fingervisning, ingen regel.

                          man måste ju se till till andra saker som
                          hur mycket fisken skiter ner, hur aktiv den är, och vilket filter man har,vilken längd på karet det är, om den är fredlig eller aggressiv.

                          Kommentar

                          • Uddaveka
                            • June 2007
                            • 431

                            #14
                            hm.. tycker ditt akvarium låter rätt fullt som det är. annars skulle 1 Apistogramma par fungera, väldigt trevliga fiskar (dvärg ciklider).
                            ~Love animals~
                            Kramar Sofia
                            160l, 100l, 54l, 40l

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Det är stor skillnad melan optimala förhållanden och att det fungerar bra. Skall man dessutom se praktbotians naturliga beteende så bör akvariet vara väldigt strömt samt ca 40 - 50 km långt och lite bräckt i början. Individerna bör också vara 20 till 40 cm stora. Det vill säga - praktbotia bör inte finnas i ett akvarie om man vill efterlikna dess naturliga miljö..

                              Det är också ett övervägande om man skall ta och flytta en fisk till en ny milkjö med ny stress när den väl har börjat att fungera någorlunda, dvs mår den så dåligt i ditt kar att den kommer att må bättre i affärens? Eller flyttar man den för att döva sitt samvete och slippa stå upp mot folk som säger det är fel?

                              Sen detta med stim. Definitionsmässigt så är det skillnad mellan ett stim och en j-a massa fiskar. Ett stim rör sig som en enhet med fullt kordinerade rörelse. Detta beteende ser vi mycket sällan i ett akvarium. Att uppträda i stim är oftast ett försvarsbeteende och det krävs att det skall finnas ett hot för att framkalla detta beteende hos de flesta fiskar. Om inte hotet finns så uppträder stimfiskar som en j-a massa fisk, det vill säga rör sig helt okoordinerat och individuellt. Vad oftast görs är att vi lägger mänskliga aspekter på fiskar - i vissa fall kan det vara rätt (parbildande fiskar) men i de allra flesta fall är det helt fel. En fisk som kan gå i stim kan behöva gott om kamrater när ett yttre hot finns men jag har sett så kallade "stimfiskar" gå ensamma i många år utan problem om andra faktorer stämmer i akvariet.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...