Frågor om krabb-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Electron
    • March 2009
    • 44

    #31
    Ursprungligen postat av BengtO
    Jag håller mina "Mandariner" (5st) i ett regnskogsterrarium med endast en mycket liten vattendel. Mina går aldrig ner i vattnet. De gillar att gräva små bohålor där de håller till, så ett mjukt poröst bottenmaterial är bäst.
    Har hoppstjärtar och gråsuggor som städpatruller för överblivet foder.
    Intressant! Har du bilder på kalaset?
    Bilder

    Kommentar

    • Wilda
      • August 2007
      • 342

      #32
      Ursprungligen postat av BengtO
      Jag håller mina "Mandariner" (5st) i ett regnskogsterrarium med endast en mycket liten vattendel. Mina går aldrig ner i vattnet. De gillar att gräva små bohålor där de håller till, så ett mjukt poröst bottenmaterial är bäst.
      Har hoppstjärtar och gråsuggor som städpatruller för överblivet foder.
      Hej !

      Låter konstigt om de inte skulle vara nere i vattnet, då de
      behöver vattnet när de bla ömsar skal, de skulle aldrig fungera att
      ömsa skal utan vatten.
      De behöver vatten för just sitt skal m.m.

      Har du inga bilder på dina krabbor och hur dem bor
      Mvh Wilda
      190 L Platy. Praktbotia, mfl.
      85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
      54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
      35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #33
        Har tyvärr inga bilder men de bor i ett regnskogsterrarium där det tidigare funnits pilgiftsgrodor. De ömsar ovanför vattnet.
        Det har importerats flera "arter" av Geosesarma, minst fyra som alla är landlevande där rommen utvecklas till färdiga krabbor utan larvstadie i vatten.

        Kommentar

        • Wilda
          • August 2007
          • 342

          #34
          Ursprungligen postat av BengtO
          Har tyvärr inga bilder men de bor i ett regnskogsterrarium där det tidigare funnits pilgiftsgrodor. De ömsar ovanför vattnet.
          Det har importerats flera "arter" av Geosesarma, minst fyra som alla är landlevande där rommen utvecklas till färdiga krabbor utan larvstadie i vatten.
          Hej

          Låter kontigt tycker jag, då alla " land " krabbor behöver vatten
          de har fortfarande gälar.
          Krabb bebisar behöver bräckt vatten.
          Min krabb hona går nu med rom vi får se hur det kommer att
          gå med bebsiarna sedan när de tittar ut.
          Hon sitter mkt på land ja mest under lampan och solar sig,
          på nätterna är hon nere i vattnet.

          Jag lär få fylla på med en del salt senare.
          Nu har jag inga geosesarma men de kommer ifrån taiwan
          och är säkerligen viltfångade.
          Mvh Wilda
          190 L Platy. Praktbotia, mfl.
          85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
          54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
          35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #35
            Nu är det ju så att i släktet Geosesarma där Vampyr och Mandarin ingår utvecklas äggen direkt till färdiga småkrabbor, de har alltså inget larvstadium. Prova att googla på Vampire krabborna.
            Ett regnskogsterrarium med hög luftfuktighet, gärna högt då de klättrar bra och med ett bottenmaterial som de kan gräva bohålor i. Vattendel kan man ha men det räcker utmärkt med en mindre skål och som sagt, jag har aldrig sett mina i vattnet.

            Kommentar

            • Wunder
              • September 2007
              • 315

              #36
              Ursprungligen postat av Wilda
              Hej

              Låter kontigt tycker jag, då alla " land " krabbor behöver vatten
              de har fortfarande gälar.
              Krabb bebisar behöver bräckt vatten.
              Visst andas dom med gälar, men landkrabbor har anpassat sej och tar upp syre via luften. De har vatten runt gälarna och syret kommer in i gälarna från luften via vattnet. I fuktig miljö behöver de sällan eller aldrig gå ner i vatten för att återfukta gälarna.

              Det finns olika typer av reproduktion hos krabbor. Många har ungar som kläcks färdigutvecklade och som inte behöver genomgå någon livsfas i bräck eller saltvatten.

              Kommentar

              • Wilda
                • August 2007
                • 342

                #37
                Hej

                Nu skriver ni att det räcker med landdel till krabborna
                och detta tycker jag inte är riktigt, då dessa behöver
                vatten, sedan om det är lite eller mkt det får stå för
                er som skriver, men skriv inte att dem inte behöver
                vatten för det är helt felaktigt. Det är heller inte många
                nybörjare som
                kan skapa den höga fuktigheten som krabborna behöver.
                Det är lika illa som att skriva att krabborna inte behöver en
                landdel att gå upp på.

                Jag har många sidor om de krabbor jag är intresserad utav,
                här är en utav dem


                Vampyr krabban kallas oxå för karnival krabba och har ett helt
                annat handelsnamn hos vissa leverantörer, således även mandarinkrabban.
                Vilket är jätte tråkigt, de som förlorar mest på detta är skötsel utav
                krabbor.

                Förövrigt är det igentligen dåligt med info om skötsel ang krabbor,
                handelsnamn och den riktiga latinska namnet.
                Vem har fel är det vampyr eller karnivalkrabba.

                Att hitta info om mina krabbor var ännu svårare, Flower/tomato krabba.
                Är man intresserad så prövar man sig fram och det har jag gjort.
                Det jag har märkt är att, är vattenkvaliten inte bra håller krabborna
                sig mkt ovan vattnet.
                Nu har jag en pump till mina krabbor och de har en hel det landdel att
                vara uppe på. De jagar mest mat i vatten men äter lika bra på
                land, men de verkar föredra att äta i vattnet.

                Frågar man i zooaffärer där de i bland säljer krabbor kan man
                få helt olika svar, även vad man matar dem med, sorgligt.
                Mvh Wilda
                Senast redigerad av Wilda; 20 April 2009, 14:08.
                190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                Kommentar

                • Wilda
                  • August 2007
                  • 342

                  #38
                  Ursprungligen postat av Wunder
                  Visst andas dom med gälar, men landkrabbor har anpassat sej och tar upp syre via luften. De har vatten runt gälarna och syret kommer in i gälarna från luften via vattnet. I fuktig miljö behöver de sällan eller aldrig gå ner i vatten för att återfukta gälarna.

                  Det finns olika typer av reproduktion hos krabbor. Många har ungar som kläcks färdigutvecklade och som inte behöver genomgå någon livsfas i bräck eller saltvatten.
                  Ja det återstår att se hos mina krabbor.
                  Då det ingen info finnes om de på nätet.
                  Den info som finnes om krabbyngel har behövt bräckt vatten
                  för att överleva.
                  Då mina kommer ifrån bräcktvatten kan man bara tänka sig att de
                  kommer att behöva bräckt vatten, nu får dem salt men man kanske får
                  hälla i mera salt när yngel tar sig ur rommen.
                  Som sagt det återstår att se.
                  Vist anpassar sig djur efter förhållanden en jag tycker att man skall
                  ge dem de rätta förhållanden och inte ändra på ngt, det känns inte rätt.
                  Mvh Wilda
                  190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                  85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                  54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                  35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #39
                    Hur som helst så är de alla amfibier och det är väl självklart att de ska kunna ha tillgång till en vattendel, givetvis också av god kvalité!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Electron
                      • March 2009
                      • 44

                      #40
                      Jag vart tvungen att sära på mina 2 krabbor, då honan attackerade hanen precis lagom efter han ömsat skal, hon lyckades stympa 3-4 ben och en klo av honom... Kvinnor säger jag bara
                      Bilder

                      Kommentar

                      • Wilda
                        • August 2007
                        • 342

                        #41
                        Ursprungligen postat av Electron
                        Jag vart tvungen att sära på mina 2 krabbor, då honan attackerade hanen precis lagom efter han ömsat skal, hon lyckades stympa 3-4 ben och en klo av honom... Kvinnor säger jag bara
                        Ojdå inte roligt, det tar ju lite tid igen att få
                        ut dem benen som han blev av med, ja tills nästa ömsning
                        Har du flera ställen för dem att gå upp på och gömma sig.
                        Synd att han inte hann undan.

                        Min hona har nu fått rom så vi får se om det blir ngr
                        krabb bebisar spindlar för det är ju det som dem ser
                        ut som när de är så små

                        Ett tag var hanen på honan här, ja han var lite elak
                        jagade av henne på roten så fort hon kom upp, han som alltid
                        eller dem skall man skriva är så snälla imot varandra men nu vet jag
                        orsaken varför han har varit efter henne, hehehe.
                        På ngt sätt har han i allafall lyckats fånga henne, då hon nu
                        går med rom sedan en vecka - som jag har sett det.
                        Mvh Wilda
                        190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                        85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                        54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                        35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                        Kommentar

                        • Electron
                          • March 2009
                          • 44

                          #42
                          Ja, båda har nu ömsat en gång.. jag har köpt till mindre akvarium nu där minst 50% av ytan är en landdel... båda har haft rätt gott om yta att röra sig på, dock mindre vattenyta, men det är nog ingen förlust dom lider av då dom spenderar 99% av tiden ovanför ytan.. Jag ska flytta efter månadsskiftet och så snart jag har råd ska jag modifiera mitt 60L och dela av/bygga en hylla där jag kan ha torr sand... Jag har även köpt till någon form av kub gjord i torv (eller vad det nu heter) som sväller i kontakt med vatten, populär akvaterrariegrej tydligen! Det gillar mina krabbor då dom har byggt diken och nästan tunnlar i det

                          Ååååh vad avundsjuk jag blir på dig Wilda... du kommer få beebisar!

                          En sak till som jag har märkt nu när jag flyttat på min hona är att dom gillar lite grövre bottenmaterial också, då hon greppar gruskorn för gruskorn och började bygga direkt när hon kom till sitt nya hem..
                          Bilder

                          Kommentar

                          • Wilda
                            • August 2007
                            • 342

                            #43
                            Ursprungligen postat av Electron
                            Ja, båda har nu ömsat en gång.. jag har köpt till mindre akvarium nu där minst 50% av ytan är en landdel... båda har haft rätt gott om yta att röra sig på, dock mindre vattenyta, men det är nog ingen förlust dom lider av då dom spenderar 99% av tiden ovanför ytan.. Jag ska flytta efter månadsskiftet och så snart jag har råd ska jag modifiera mitt 60L och dela av/bygga en hylla där jag kan ha torr sand... Jag har även köpt till någon form av kub gjord i torv (eller vad det nu heter) som sväller i kontakt med vatten, populär akvaterrariegrej tydligen! Det gillar mina krabbor då dom har byggt diken och nästan tunnlar i det

                            Ååååh vad avundsjuk jag blir på dig Wilda... du kommer få beebisar!

                            En sak till som jag har märkt nu när jag flyttat på min hona är att dom gillar lite grövre bottenmaterial också, då hon greppar gruskorn för gruskorn och började bygga direkt när hon kom till sitt nya hem..
                            Kul att du har fått ingång det och märker vilka behov de har.
                            Man lärs sig hela tiden nytt, det är jätte bra att se vilka behov
                            krabborna behöver.
                            Hur går det med maten, vad ger du dem.
                            Hoppas att du kan sätta ihop dem igen.
                            Du får ta några bilder så vi får se hur dina krabbor bor
                            Hur går det med dina räkor då ?

                            Jag kan tänka mig att de gräver på land, mina har grävt lite
                            i karet. Jag skall försöka senare att få en riktig landdel till dem likt din.
                            Men jag vill ha en pump i vattnet så jag måste ha hyfsat djupt vatten.
                            De skitar ner enormt, brunt bajs i korvar

                            Ja vi får hålla tummarna att det blir krabb bebisar, jag behöver då
                            verkligen tejpa igen de hål som finnes bak på karet, där ljusrampen
                            skall sitta fast annars kommer de små krypa ur karet.

                            Jag vill gärna ha några Vampyr krabbor, de lila är så snygga
                            och fredliga, hehehehe !

                            En dag när jag o gubben stod och tittade på dem på
                            Hornbach i Gbg så säger jag - vampyrkrabbor skall vara fredliga
                            och snälla precis då går en vampyrkrabba rakt på en mangrovkrabba
                            och klipper till den och lyfter upp den, hihihihi, gubben vänder
                            sig om till mig
                            - Ja de var ju fredliga, jo men det skall de vara. vad säger man
                            när man står och ser en vampyr som spöar upp en annan
                            Nu hände det in te så mkt mangrovkrabba sprang iväg...

                            Mvh Wilda
                            Senast redigerad av Wilda; 21 April 2009, 22:15.
                            190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                            85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                            54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                            35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                            Kommentar

                            • Electron
                              • March 2009
                              • 44

                              #44
                              Ja, tyvär kommer jag inte kunna göra iordning mitt 60L enl. den tyska modellen du länkade förns efter jag är färdig med mitt 200L, vilket säkerligen kommer käka min nästa lön!

                              Räkorna har fått flytta till mitt 200L provisoriskt då jag gjort iordning det enkelt och låtit några sebrafiskar fått leka av sig! Så nu städar räkorna efter en liten drös yngel! En av mina körsbärsräkor har fått en stor gul stjärt, så snart får man påök i den populationen också!

                              Haha ja, dom e som små grisar, springer omkring och bökar runt i marken och bajsar haha

                              Det börjar nästan pirra i min mage nu när du (eller din krabba kanske man ska säga) fått rom! tänk om.. TÄNK OM! Va himla skoj de vore

                              Påstår du att Geosesarma sp. ska vara fredlig? Hum, jag tror jag närmare bestämt bestrider det påståendet högljutt! Min krabba verkar vara combat-tränad med en utförlig strategi, anfaller där fienden är svagast!

                              Här har ni en bild på hanen innan han vart stympad..
                              Senast redigerad av Electron; 22 April 2009, 22:45. Anledning: La in en bildlänk
                              Bilder

                              Kommentar

                              Arbetssätt...