Nybörjare som är orolig för sina älsklingar! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanni
    • March 2009
    • 22

    Nybörjare som är orolig för sina älsklingar! :(

    Jag bestämde mig för att jag ville ha ett akvarium som var tillräckligt litet så att det kunde stå på mitt skrivbord brevid datorn.
    När jag var i en djuraffär och såg ett akvarium kit "för räkor" som innehöll allt man behövde så tyckte jag det var perfekt. Det var ett rektangulärt på 20 liter med tillhörande lysrör, räkmat och en luftpump (Tetratec APS50) och ett rör med ett typ skumgummiaktigt filter på som man satte i akvariet..
    Jag frågade i djurafären vad för fiskar man kunde ha i och de föreslog guldfiskar. Jag tycker guldfiskar (speciellt slöjstjärtar) är söta små fiskar, så jag tyckte det lät bra. Jag köpte två stycken.

    Jag blev VÄLDIGT förtjust i de små krabaterna och jag ville att de skulle ha det så bra som möjligt så jag började läsa på om dem och fick reda på EN MASSA saker som jag inte hade någon aning om.
    Guldfiskar är inga söta små fiskar, de blir tämligen söta STORA fiskar. Ett 20 liters akvarium är PÅ TOK för litet för en guldfisk och de är dessutom känsliga för protein vilket fick mig att tveka att ge dem räkmaten (TetraCrusta Menu) som tjejen på djuraffären sa var helt okej att ge.
    Så jag har införskaffat mat som är speciellt för guldfiskar och jag lägger det dessutom i blöt innan jag matar dem. Jag har en Golfboll och de ska ju tydligen vara extra känsliga för att mat ska svälla i magen på dem, och den andra är en vanlig slöjstjärt.
    Och så har jag lyckats komma över ett 100 liters akvarium som jag ska flytta över dem till så fort jag har flyttat själv (jag ska flytta om två veckor och innan dess så kan jag inte starta upp det stora akvariet på grund av att min mamma inte tillåter det.. >.>)
    Jag har även Nitrivec och Aquatan som jag använder så som beskrivningarna visar.
    I akvariet har jag tre stycken växter som de gillar att äta på (vilket jag inte har något emot, det ska tydligen vara nyttigt också..) och jag ger dem mat varje dag (lagom lite så att de äter upp allt) och ibland ger jag dem små bitar av en kokt ärta(utan "skalet").
    Jag har haft dem i lite mer än en vecka nu och jag bytte vatten för första gången idag (en tredjedel). Mitt rum är ganska litet och tenderar att vara lite varmare än i resten av huset, så jag har funderat över om de kanske har haft för hög temperatur(jag har ingen doppvärmare)..Men jag har ingen termometer tyvärr, och jag har inget test-grejsimojs heller så jag vet inte vad nitritvärdet och ph värdet och allt det där är på..

    Jag lider med mina fiskar att jag inte tog reda på det här innan, men det finns så många förutfattade meningar om guldfiskar och djurafärerna gör inget för att upplysa människor..

    Jag hoppas att jag har gett tillräckligt med information för här kommer det jag är orolig för;

    Min golfboll (Orf heter han) Har varit sprallig och glad och simmat runt utan problem och haft ryggfenan rakt upp, men igår så la jag märke till att han "vilade" sig på botten korta stunder (upp till 1 minut) innan han fortsatte simma vidare. Han gör det inte ofta, men jag har lagt märke till det...Jag drar mig till minnes att han gjorde nått liknande de första två dagarna jag hade honom..
    Han får dessutom små "ryck" ibland då han simmar fort och på nått sätt "tappar balansen" och gör en liten volt, men sen fortsätter han som vanligt igen.. Det här händer inte heller så ofta, men jag har som sagt lagt märke till det... Jag har läst att Golfbollar kan ha problem med simblåsan och nu är jag orolig för att det kan vara så, eller att det är dålig balans i akvariet vilket kanske gör honom stressad...
    Min vanliga slöjstjärt (som heter Weezing) simmar runt och är pigg och har ryggfenan högt upp helatiden, men han "kliar" sig mot bottenstenarna ibland, liksom simmar paralellt med stenarna på sidan. Jag har läst här på Zoopet att det tydligen ska vara normalt ifall han inte gör det för mycket... Men det gör mig endå orolig..
    På kvällen så brukar Weezing ställa sig på sitt "favoritställe" bakom en växt där jag tror att det inte är så strömt och det tror jag väll är för att han sover där...eller? Han ser inte sjuk ut, han bara står still..
    När Orf (golfbollen) lägger sig på botten så ser han däremot lite ledsen ut och ryggfenan står inte rakt upp, fast han andas normalt, det ser ut som om han är utmattad...jag vet inte...Detta är inte i samband med att det blir kväll utan kan hända när som hellst.
    Alldeles nyss så låg han lite i skymmundan bakom en växt och lutade sig mot en dekorations sten i ungefär en minut, nu är han framme och simmar runt och smakar på stenar och växter precis som en vanlig frisk guldfisk...Sen får han ett ryck och tappar balansen och snurrar runt.. och sedan fortsätter han att vara normal igen..

    Okej, det ser ut som om jag just har skrivit en bok om mina fiskar... Men jag är så orolig.. >.< Jag skulle bli förkrossad om någon av dem dog..
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Börjar med att säga att jag tycker du är en riktig djurvän. Du tar ditt ansvar och vill dina djurs bästa. Tyvärr så har du blivit pålurad en massa lögner men eftersom du har pluggat så kan det bli Orf och Weezings räddning.

    Med tanke på att de kliar sig och beter sig annorlunda tycker jag att det tyder på nitrit. Just slöjstjärtar är ingen bra fisk att starta upp ett så litet kar med. De skitar ner extremt och eftersom det inte finns tillräckligt med bakterier än som kan ta hand om skiten så bildas nitrit.
    Häll i en knapp matsked med salt för att dämpa nitriteffekten och mata inte dagligen. Mata max var tredje till var fjärde dag och ytterst lite. På så vis skitar de ner mindre och de mår bättre. Slöjstjärtar ser alltid hungriga ut så luras inte av deras bedjande blickar
    Fortsätt med nitrivec och köp gärna ett nitrit-test. Inte stickor utan gärna dropptest eftersom de är mer pålitliga.

    Lycka till och hoppas dina små överlever tills du flyttat
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Vilken FRUKTANSVÄRD personal det måste jobba i djuraffären du handlade i. Kan de så lite om djuren de arbetar med borde de inte jobba där. Du borde gå dit och klaga. Blir så himla upprör när jag hör sånt.

      Som Nina skrev hoppas jag verkligen fiskarna lyckas överleva tills du kan flytta dem.

      Kommentar

      • Hanni
        • March 2009
        • 22

        #4
        Tack så hemskt mycket, jag ska följa råden, och jag har letat reda på ett paket havs salt som jag har läst förut skulle vara okej..
        Och ja, dom är ju så söta när dom kommer fram och hälsar och ber om mat, men jag ska se till att dom bara får var tredje dag i fortsättningen >.<
        Jag har läst så mycket om hur slöjstjärtar bara dör helatiden så jag är jätteorolig :'( Men jag hoppas det här hjälper. Det känns som om jag har blivit lite av en hypokondriker å mina fiskars vägnar och tror mig se sjukdommar överallt. Jag hoppas verkligen att det är nitrit och inte nått värre. Det är jag iallafall på det klara med hur det funkar.. Men jag tänkte på att det kanske kunde vara något slags parasitangrepp också..Men det hoppas jag inte...
        Jag ska skriva här sedan och berätta hur det går, och om någon har någon mer synpunkt på vad det kan vara så skriv järna!

        Och ja, framförallt så är jag jätte arg för att vissa djuraffärer inte tar sitt ansvar och ser till vad som är bäst för fiskarna.. Hon som sålde dom till mig skulle självklart ha sagt att guldfiskar inte ska bo i så små akvarier, fast å andra sidan så sålde de guldfiskSKÅLAR där, så de kan ju inte ha brytt sig ett dugg om sina guldfiskar... Det gör mig jätte ledsen..

        Kommentar

        • Hanni
          • March 2009
          • 22

          #5
          Jag har funderat på om det är värt att tillägga, Orf har några vad jag tror är avskavda fjäll strax under ryggfenan på höger sida. Jag har hört att det kan vara ganska vanligt att golfbolls slöjstjärtar skaver av sina utbuktande fjäll mot vassa stenar och sånt och då växer inte sådanna fjäll ut igen utan ersätts av vanliga "platta" fjäll, vilket jag tror är vad som har hänt. Så såg han ut när jag köpte honom, men nu när jag har blivit lite rädd för sjukdommar och han har blivit lite hängig så har jag tittat närmare och upptäckt små små små ungeför 0,5 mm x 0,5mm små röda prickar där (väldigt små och inte så många). Jag har funderat över om det bara är fägrpigment, men det kändes endå värt att nämna utifall att någon har något att säga om det.
          Jag har läst om guldfiskar som fått brustna kärl typ, men då är det mer som röda "ränder" och jag har aldrig hört om just röda prickar... Kan det också vara en följd-grej av nitritet, eller kan det vara parasiter? Eller är jag bara överdrivet orolig? (jag skulle föredra det sista)
          Han har faktiskt några få på andra sidan av ryggen också, men det är bara 4-5 stycken och man måste titta riiktigt nära...

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Hej!
            Välkommen till Zoopet!

            Vilken tur att du läste om hur stora guldfiskar blir, och verkligen tog tag i det! Djuraffären måste vara den sämsta jag någonsin hört talas om, att lura i kunder att "slöjstjärtar går bra att tvinga äta räkmat, och du kan ha dom i 20 liter", du borde verkligen gå dit och slå näven i bordet, då kanske de inte rekommenderar fler kunder att ge djuren fel förhållanden.

            De som får slöjstjärtar att dö tidigt är just dom som haft i för små akvarium (Syftar på dom som sagt till dig "slöjsjärtar dör hela tiden", under rätt förhållanden ska de lätt kunna leva i 20-40 år.


            Har du pump i skålen? Annars är väldigt tighta vattenbyten (Du vet hur det går till eller?) att föredra för att slippa att det blir en skål med rykande gift vatten.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN


              Har du pump i skålen? Annars är väldigt tighta vattenbyten (Du vet hur det går till eller?) att föredra för att slippa att det blir en skål med rykande gift vatten.
              Det är ingen skål hon har och det tillhörde ett svampfilter som kopplas till en luftpump
              Perfekt till yngel eller räkor men inte tillräckligt för slöjstjärtar
              Håller med om att små vattenbyten (5-10%) dagligen ändå är det bästa
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Link_Mag
                • January 2009
                • 238

                #8
                tror att minst 3 av 5 zooaffärer säljer små akvarium/skålar och på kartongerna brukar de vara en bild på 2 guldfiskar hopptryckta i den lilla tanken. detta + okunnig personal slutar oftast inte bra. kan bara hålla med dom andra att du tog ett bra initsiativ (stavning?) när du fick reda på hur stora dina fiskar blir
                Diskus och Växter FTW!

                Kommentar

                • Hanni
                  • March 2009
                  • 22

                  #9
                  Tack så mycket


                  NU har jag följt alla råden (haft i en matsked havs salt och blandat ut det i en kopp akvarievatten och sedan hällt i) Bytt lite vatten varje dag (jag har haft i en liten nypa salt för varje gång jag har bytt för att ersätta saltet som försvann).. Och just nu så verkar Orf och Weezing må bra.. Weezing kliar sig fortfarande ibland, men jag har inte sett att Orf har legat på botten någonting och han har inte fått några ryck...
                  Jag hoppas att det håller på att bli bättre.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Hoppas du kommer få dem att överleva tills du sätter igång det större akvariet! Som sagt, det filter du har nu räcker inte, det får plats alltför få nyttiga bakterier i det, som kan bryta ner och omvandla ämnet nitrit. Jättebra att du gör allt för att rädda dem

                    Jag tror du kommer se en enorm skillnad när de kommer ner i det nya akvariet. Om du kan, så spar vattnet från det gamla och häll i det nya, så får du med lite av de gamla bakterierna.

                    Tänkte också säga: När du köper ett filter (typ innerfilter) till det nya akvariet, försök skaffa ett med så STOR filter-yta som möjligt.. Då är chansen större att ditt akvarium kommer bli bra på lång sikt. Sen vet du säkert redan allt det där om att låta filtret vara i fred, så att filterbakterierna kan få bli fler, dvs, inte rengöra för mycket.

                    Om det redan följde med ett filter, titta noga på filterytan på det för ibland brukar det följa med alldeles för små filter

                    Fortsätt med Nitrivec även när du flyttat dem till det nya akvariet! Det är ju nyttiga bakterier så det förbättrar kvaliteten i det nya akvariet.

                    Och mitt sista tips: Köp inga nya fiskar till det nya, stora akvariet utan låt dina söta fiskar få detta stora akvarium för sig själva. Tycker du att det ser tråkigt ut så kan du ju lägga i någon dekoration eller några runda stenar eller växter (svårt, för de äts) av något slag. Den växt jag skulle försöka med är Anubias (har mycket rötter, och kraftiga blad). Även om den äts så brukar den inte dö utan kommer med nya blad.

                    Hoppas de klarar sig! Lycka till!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...