Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Hur många fiskar?

    Ser ofta frågor här på forumet om hur många fiskar man kan ha i x antal liter.

    Men hur är det egentligen, är det 1 cm fisk/ liter vatten som gäller?

    Är det skillnad på hur mycket vatten en fisk behöver om den är stimfisk vs "vanlig" (t.ex platy)?

    Varför behöver egentligen en stimfisk mindre vattenmängd per cm än en som inte simmar i stim?
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    beror mer på arter än storlek på fisken, stimfisk bör väl vilja simma nära varann därför man kanske anser att de kräver minder vatten /mer fisk /liter vatten? va hade du tänkt dej då?
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      fast en stimfisk borde ju vilja ha mer utrymme då dom har behov av att kunna sträck ut sig och kunna ''stimma''. Platy är ju en liten fisk och ingen stimfisk och klarar sig med mindre längd och volym.

      så här skrev jag i en annan tråd
      ''det är väl mer att den 1cm per 1L regeln är en ''vägvisare'' och inte en ''regel''.

      det finns ju mer man måste kolla efter
      fisken längd, om den är aktiv eller ej, om den skiter ner mycket eller ej, vilken längd karet har, och hur kraftig filter man har m.m.

      och volym och längd som står att fisken kräver är ju också ''vägvisare'' olika böcker och nätsidor visar oftast helt olika. exempel har jag läst att Praktbotia ska ha akvarie längd från 1m till 2m.''

      Kommentar

      • Uddaveka
        • June 2007
        • 431

        #4
        Jag brukar själv andvända 1cm/1 liter som "riktmärke". Men sedan får man också ta hänsyn till som flaxs sa, hur de rör sig, växer osv. Man kan t.ex inte ha en 10 cm skalar i ett akvarium på 10l.
        ~Love animals~
        Kramar Sofia
        160l, 100l, 54l, 40l

        Kommentar

        • Driva
          • July 2008
          • 38

          #5
          Har man räkor, ska man räkna in dem i sin cm/l också, eller gäller det bara simmande fiskar?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            Jag brukar själv andvända 1cm/1 liter som "riktmärke". Men sedan får man också ta hänsyn till som flaxs sa, hur de rör sig, växer osv. Man kan t.ex inte ha en 10 cm skalar i ett akvarium på 10l.
            Enligt min uppfattning så är 1 cm/1 liter det absolut sämsta riktmärket man kan använda sig av.
            Två fiskar som är 5 cm skitar ner betydligt mindre än en fisk som är 10 cm.
            Det är bara att räkna - en 10 cm fisk är dubbelt så lång som en 5 cm, men den är också då dubbelt så hög och dubbelt så bred. Så ytan som 10 centimetarn tar upp i akvariet jämfört med 5 centimetarn är alltså 2x2x2=8 gånger större. Så det behövs med andra ord 8 st 5 centimeters fiskar (och inte 2 st) för att det skall motsvara 1 st 10 centimeters.

            Men även detta är enbart siffror och har ganska lite med verkligheten att göra (om än otroligt mer sanningsenlig än myten om 1 cm/1 liter) utan det finns väldigt många andra faktorer man måste ta hänsyn till som flera redan har nämnt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ja centimeterregeln ar en av de sista reglerna i alla fall.

              Forst maste alla andra faktorer tas med.

              1. Revir,

              2. Mat (lever de pa alger eller kraver de extern foda) och kanske ater de valdans.

              3. Fysika begransningar.

              4. vattenbyten och vaxter

              cm regeln ar nog for 2 cm fisk da kan det stamma sadar..

              Kommentar

              Arbetssätt...