Flytta om fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Flytta om fisken?

    Ja, jag har ett akvarium på 54 l och ett på 120 l.

    Tidigare så bodde det 10 neontetror och 3 platy och en kampfiski 54 l. Men sedan gick en kompis akvarium sönder så jag fick överta dennes 13 glödbandstetror.

    Så neonerna flyttade till 120 och även platysarna.

    Såhär ser fiskbeståndet ut i de olika akvariumen just nu:

    54 L
    13 glödbandstetror
    8 platyyngel (tillfälligt)
    2 äppelsnäckor
    1 körsbärsräka

    120 L
    19 neontetror
    4 platy
    4 praktbotior
    3 malar (minns ej namnen)


    Funderar på att flytta glödbandstetrorna ner till neonerna i 120 och på så vis får glödbandarna mindre skygga och stressade. Och flytta upp de 4 platy'na till 54.

    Vad tror ni om denna kombination?

    I ärlighetens namn vill jag inte ha glödbandarna kvar, men har inte mage att avliva dem och har haft annons ute på dem utan resultat.
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #2
    Ska nog funka. var i svergie bor du?
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jag bor utanför Gävle, hurså?

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ge tetrorna till en affär. Alltid nån som tar imot dom.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Har frågat dem 3 i min närhet, meningen vill ha dem eftersom de flesta bara har 1 öga.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av gickan_87
            Har frågat dem 3 i min närhet, meningen vill ha dem eftersom de flesta bara har 1 öga.
            Ja ok..

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Frågade om det förut men det var tydligen ingen fara för dem.

              De brukar väl inte bli så gamla, de blir ungefär 2 år i år

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Ja, jag har ett akvarium på 54 l och ett på 120 l.

                Tidigare så bodde det 10 neontetror och 3 platy och en kampfiski 54 l. Men sedan gick en kompis akvarium sönder så jag fick överta dennes 13 glödbandstetror.

                Så neonerna flyttade till 120 och även platysarna.

                Såhär ser fiskbeståndet ut i de olika akvariumen just nu:

                54 L
                13 glödbandstetror
                8 platyyngel (tillfälligt)
                2 äppelsnäckor
                1 körsbärsräka

                120 L
                19 neontetror
                4 platy
                4 praktbotior
                3 malar (minns ej namnen)


                Funderar på att flytta glödbandstetrorna ner till neonerna i 120 och på så vis får glödbandarna mindre skygga och stressade. Och flytta upp de 4 platy'na till 54.

                Vad tror ni om denna kombination?

                I ärlighetens namn vill jag inte ha glödbandarna kvar, men har inte mage att avliva dem och har haft annons ute på dem utan resultat.
                Du kan tyvärr inte ha Praktbotior i 120L, de ska ha minst 250 liter.

                Självklart ska du inte avliva dina fiskar. 13 glödbandstetror kan väl inte störa så mkt.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Ursprungligen postat av Charlottis
                  Du kan tyvärr inte ha Praktbotior i 120L, de ska ha minst 250 liter.

                  Självklart ska du inte avliva dina fiskar. 13 glödbandstetror kan väl inte störa så mkt.

                  Är medveten om att praktbotior ska ha större, men jag har ett "avtal" med min djuraffär, så jag får byta in mina praktbotior när dem är runt 10 cm mot mindre 5 cm. Det tar ju trots allt några år innan dem växer. Det fungerar väldigt bra för oss.

                  Jag gillar helt enkelt inte glödbandstetror, tycker mer om färggranna fiskar som neon och kardinaltetra. Men dem får som sagt leva här så länge dem lever.

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Jaha...varför köper ni sorter som ni inte kan ha kvar då? Det är nog ganska jobbigt för fiskarna att flyttas fram o tillbaka. Bor de så litet växer de inte i sin normala hastighet.

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Tänk, såfort man startar en tråd och frågar om fiskar och nämner att man har praktbotior som desutom flyttas i tid så deras växt inte blir fel så får man påhopp.

                      Ja, vi har dem för att vi gillar deras färger och dem är bra på att ta snäckor. Ja, jag vet att det finns andra botior som passar bättre men det är dessa vi fastnat för.

                      Att vi sedan också kommer skaffa ett 250-300 l akvarium snart spelar också in.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        dom kommer klarar sig där utan problem i nåt år/några månader. men dom bör inte vara där alltför länge.

                        så har du kvar dom tills du skaffar större, sedan för botior är det inte literna som spelar in utan hur långa karen är. helst över 120cm är bra.

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Som jag skrev tidigare så flyttas dem vidare till en affär som sedan säljer dem vidare. Så där är det inga problem.

                          Tack, ska tänka på det när vi letar akvarium i sommar

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av gickan_87
                            Som jag skrev tidigare så flyttas dem vidare till en affär som sedan säljer dem vidare. Så där är det inga problem.

                            Tack, ska tänka på det när vi letar akvarium i sommar
                            jag kanske inte var så tydlig - jag tycker inte det heller är så bra att ''ge tillbaka'' fiskar som blivit för stora till butiken. där dom oftast kommer i mindre kar och sedan kanske säljs till någon som har mindre kar än ''du''.

                            det jag menade med mitt inlägg är att dom kan vara i ditt kar ett tag och så behåller du dom tills du skaffar ett större kar, som passar dom. då behöver du inte lämna tillbaka och få nya och lämna tillbaka.

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Okej, då är jag med.

                              Tycker dock det är en hyffsat bra lösning, de hamnar i ett akvarium på 310 l i affären och det är många med stora akvarium som handlar fisk där. De är noga och frågar vad man har för storlek på karet och ger en bra råd.

                              Men alla tycker dock olika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...