Mata på olika nivåer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Mata på olika nivåer?

    Har funderat lite på det här med foder och tycker att det känns rätt svårt. Jag frågade tidigare om varför mina fiskar dör (vilket dom inte gjort på nån vecka nu) och fick då rådet att bara mata var 3e dag. Hur länge ska jag göra det. När jag läser på andra ställen står det att fiskarna ska ha mat morgon och kväll.
    Sen har jag praktbotior som jag har förstått äter på botten(?), hur matar jag dem? De simmar aldrig upp till ytan när jag ger flingor och de andra fiskarna mumsar raskt i sig allt innan det hinner sjunka.

    Någon gång emellanåt ger jag röda mygglarver.
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Ursprungligen postat av Trixie63
    Har funderat lite på det här med foder och tycker att det känns rätt svårt. Jag frågade tidigare om varför mina fiskar dör (vilket dom inte gjort på nån vecka nu) och fick då rådet att bara mata var 3e dag. Hur länge ska jag göra det. När jag läser på andra ställen står det att fiskarna ska ha mat morgon och kväll.
    Sen har jag praktbotior som jag har förstått äter på botten(?), hur matar jag dem? De simmar aldrig upp till ytan när jag ger flingor och de andra fiskarna mumsar raskt i sig allt innan det hinner sjunka.

    Någon gång emellanåt ger jag röda mygglarver.
    Jag matar färre ggr än en gång om dagen. Men inte alltid varannan dag om man säger så.

    Om jag måste mata fiskar på botten så för jag ner maten i en håv, eller i vissa fall doseringspump med slang på.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Du bör köpa sjunkande foder (till exempel tabletter) till botiorna, så att de kan äta mat från botten. Har man olika typer av fiskar får man ha olika typer av foder.

      Det är viktigt att skilja på de som äter alger (till exempel vissa malar) och de som vill ha kött. Det finns sjunkande tabletter för algätare, och sjunkande tabletter för de som främst vill ha kött.

      Jag skulle också vilja avråda från röda mygglarver - köp hellre annat frysfoder. Röda mygglarver är starkt allergiframkallande och om du söker i forumet kommer du upptäcka att många har dåliga erfarenheter av dem. De smutsar ner vattnet mycket. För mig dog 2 av mina pansarmalar efter att ha ätit sådana. Röda mygglarver är även allergiframkallande för människor!

      Mina fiskar får tre sorters foder:
      Flingfoder
      Sjunkande algtabletter (så att ancistrusmalen ska få i sig grön föda)
      Sjunkande köttbaserade tabletter (till pansarmalarna)

      Om du har haft nitrit i akvariet är det bra att fortsätta mata var tredje dag ett tag till. Men du kan göra så att du ger lite flingmat vid ytan, men samtidigt låter en tablett (kan rekommendera märket Hikari, säljs i små påsar) sjunka till botten, så att botiorna kan äta samtidigt.

      Blir det bråk om maten på botten kan man dela tabletterna i två delar och släppa ner på olika ställen.
      / Ebba

      Kommentar

      Arbetssätt...