Uppstart av 2 akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nune
    • February 2009
    • 32

    Uppstart av 2 akvarium

    Hej

    Det har införskaffats 2 nya kar på strax över 100l vardera. I den ena karet ska vi flytta in det vi nu har i ett 60l kar. Hur ska jag bära mig åt? Ska jag återanvända det gamla vattnet?

    Det andra karet ska jag starta från början. Hade tänkt lägga i blästersand från harald nyborg. Den är lite större än den från jula som jag hört att vissa har problem med.

    http://www.haraldnyborg.se/merinfo.a...=&n=10&KundeID=



    Eller borde jag ha någon annan sand? Sen undrar jag lite angående fiskarna i det sistnämda karet. Funderar på att ha en Channa spec cf bleheri samt 2 malar i det. Är karet för litet för att hålla ormhuvudfisk?
    Sen hade jag tänkt plantera det ganska tätt med snabbväxande växter.

    Vad tror ni? Är rätt så färsk på detta.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Julas blästersand använder jag i mina kar utan problem. Channa bleheri blir för stor för 100L.

    Kommentar

    • Nune
      • February 2009
      • 32

      #3
      Jag läste att den sanden blev för tät för växterna, att den skulle vara svårstädad och följa med in i filtret. Du upplever inget av detta?

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Jag det är lika bra att ta allt gammalt vatten och sedan tillsätta de andra 40 L.

        Sedan tar du och gör ett 50 % igt byte när du skall fylla det andra. Och passa på att ha båda filtrerna i gång i det första karet innan du startar det andra. Jag vet ej hur mycket detta egentligen hjälper i starten men det är i alla fall i positivt riktning då vattnet blir mer moget.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av Nune
          Jag läste att den sanden blev för tät för växterna, att den skulle vara svårstädad och följa med in i filtret. Du upplever inget av detta?
          Ingen skit på min sand, förutom små rotbitar som ligger på sanden. Har du en bra filtrering och cirkulation så samlas det ingen bös på sanden.

          Växterna växer på bra och får fina rotsystem och ruttnar inte. Dock har jag en hel arme av malaysiska sandsnäckor som hjälper till att gräva runt.

          Kommentar

          • Nune
            • February 2009
            • 32

            #6
            Okej, då kör jag innom och köper julas på vägen från jobbet.

            Vad kan man ha i ett 115l akvarium? Jag vill bara ha en eller max 2 fiskar. Gärna något lite mer köttigt om man överhuvudtaget kan hålla det i sådana här små kar?

            Kommentar

            • Bönan
              • March 2009
              • 28

              #7
              Nej, i ett sånt litet kar får du nöja dig med neontetror. Allt annat är tyvärr helt uteslutet. Kanske - och då menar jag KANSKE - kan du stoppa i en kopparbarb också. Glöm inte pansarmalarna!

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Ursprungligen postat av Bönan
                Nej, i ett sånt litet kar får du nöja dig med neontetror. Allt annat är tyvärr helt uteslutet. Kanske - och då menar jag KANSKE - kan du stoppa i en kopparbarb också. Glöm inte pansarmalarna!
                I ett akvarium på 115 L kan man väl ha bra mycket mer än neontetror?
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #9
                  Naturligtvis finns det fler fiskar än neontetror du kan ha i ditt akvarie. Någon gurami kanske.

                  Kolla annars i artbeskrivningarna här på zoopet, där står hur stora akvarium de olika arterna behöver.
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  • Bönan
                    • March 2009
                    • 28

                    #10
                    Enligt min mening är neontetror ungefär vad man bör ha i ett sådant kar. Det är emellertid inget vetenskapligt faktum måste jag poängtera, utan helt enkelt min personliga åsikt! Det är ungefär som om jag skulle hyra en 1:a på 15 kvm - det GÅR - det gör det! Men jag hade inte trivts nåt vidare.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Neontetran kommer stor trivas att ha ett kar för sig själv och om det dessutom är på ca 100L. men det går ha mer än det.

                      och när man väljer fiskar till sitt kar får man kolla på fler saker än just volym och storlek på fisk.

                      exempel vill en del fiskar ha LÅNGA akvarium men volym behöver inte va sådär jätte stor, andra fiskar blir stora men dom är inte aktiva och kan då va i mindre kar med bra filter. andra skitar ner mycket eller är väldigt aktiva och vill ha mer volym. en del vill vara själva andra vill vara i stim.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nune
                        Okej, då kör jag innom och köper julas på vägen från jobbet.

                        Vad kan man ha i ett 115l akvarium? Jag vill bara ha en eller max 2 fiskar. Gärna något lite mer köttigt om man överhuvudtaget kan hålla det i sådana här små kar?
                        vad vill du ha för färger? lätta eller svårare fiskar? ska dom lätt få ungar?
                        vill du ha nåt speciellt kar ? typ artakvarium eller vill du ha akvarium med fiskar och växtern enbart fråna sien eller enbart från amerika(norr/syd) eller någon annan stans ?

                        Kommentar

                        • Nune
                          • February 2009
                          • 32

                          #13
                          Hur stort akvarium vill Channa bleheri ha då??
                          Växer dom snabbt?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...