Vilka går ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlastBanan
    • January 2009
    • 4

    Vilka går ihop?

    Okej, nu har äntligen min mamma gått med på att låta mig skaffa ett akvarium
    Det blir förmodligen ett 40 liters, men jag har skrivit upp en lista på vilka fiskar jag är intresserad av. Dock behöver jag väg ledning, så skriv gjärna alternativ på vilka som går ihop

    Följande fiskar:
    Honungsgurami
    Marmor skalare
    Kardinaltetra (stavning!?)
    Zebraciklid

    Och enligt min lilla erfarenhet går väl Honungsguramisarna och Marmor skalarna att ha ihop?
    Gimme, gimme, gimme a shrimp after midnight...
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    av dom fiskarna kan du bara ha Honungsgurami där i. det är för litet akvarium för dom andra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Gå gärnas först in på Zoopets artbeskrivningssida http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och ange där storleken på ditt akvarium så får du upp en lista över vilka fiskar som kan gå i ett så pass litet akvarium.
      Sedan är det självklart så att många av dom fiskarna som du då får på listan ändå inte passar ihop, men du kan i alla fall utesluta många som t.ex. skalarer och zebraciklider eftersom dom kräver ett betydligt större akvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PlastBanan
        • January 2009
        • 4

        #4
        aha, men funderar numera lite åt 60 liters sidan. Men det kanske också är för litet eller? Tacksam för svar (: Dock menar jag inte alla fiskar, utan bara det antal av den sorten som går i ett sådan litet akvarium.
        Gimme, gimme, gimme a shrimp after midnight...

        Kommentar

        • Tougaye
          • January 2008
          • 209

          #5
          Ursprungligen postat av PlastBanan
          aha, men funderar numera lite åt 60 liters sidan. Men det kanske också är för litet eller? Tacksam för svar (: Dock menar jag inte alla fiskar, utan bara det antal av den sorten som går i ett sådan litet akvarium.
          skulle köpa ett större akvarium 100+ stort.
          kostar typ 1000 kr komplett och ett 50-60 liter kostar runt 500.men det begränsar dej mycket mer vilka fiskar du vill ha och hur många.
          Senast redigerad av Tougaye; 04 March 2009, 01:18.

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av PlastBanan
            aha, men funderar numera lite åt 60 liters sidan. Men det kanske också är för litet eller? Tacksam för svar (: Dock menar jag inte alla fiskar, utan bara det antal av den sorten som går i ett sådan litet akvarium.
            Kolla på artbeskrivningarna här på zoopet så står det hur stort akvarium de olika fiskarna behöver. Jättelätt.

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #7
              alla fiskar du har skrivit upp blir för stora. Jag har själv 1 40 l med ett gäng galaxy rasboror, äppelsnäckor och räkor. Däremot skulle du kunna ha ett 100l akvarium med ett stim kardinaler och honungs gurami.
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Uddaveka
                alla fiskar du har skrivit upp blir för stora. Jag har själv 1 40 l med ett gäng galaxy rasboror, äppelsnäckor och räkor. Däremot skulle du kunna ha ett 100l akvarium med ett stim kardinaler och honungs gurami.
                Honungsgurami kan man ha i 40L.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Tro mej, att det är mycket lättare när man är ny med en större burk, gärna 100 liter. Man har mycket större marginaler och akvariet är mera stabilt.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    håller med om att det är bättre att skaffa 100-200l som nybörjar kar. kanske man kan hitta begagnat på blocket eller tradera ?

                    plus större man börjar med lättare och roligare är det.

                    skulle du nu ändå bli 40-60L så kan du ha honunsggurami om du vill ha det eller räkor/mindre fiskar. har du 60L kan du ha ''lite'' mer än små fisk.

                    men lättare och roligare blir det om du köper runt 100-200L

                    Kommentar

                    • PlastBanan
                      • January 2009
                      • 4

                      #11
                      Lutar mer åt 80/100 l sidan just nu. Gillar kakadua-ciklider också, finns det något som passar till dom i ett 80-100 l akvarium?
                      Gimme, gimme, gimme a shrimp after midnight...

                      Kommentar

                      • Link_Mag
                        • January 2009
                        • 238

                        #12
                        skulle sattsat på ett 112l aquael startpaket. lättare att få balans i ett lite större kar och finns fler arter att välja på då. om du vill ha kakadua-ciklider skulle du kunna ha en hane och 2 honor+ något stim av nån schyst tetra, ett litet stim corydoras och 2 honungsgurami.
                        Diskus och Växter FTW!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...