mitt första kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beatrixx
    • February 2009
    • 2

    mitt första kar

    Hej
    jag startade upp mitt saltvattenskar igår och allt rullar på bra enligt mig iaf. Såg idag att jag har sjöhästyngel ca 3-4 st på 2-3 mm, och dom vill jag ju gärna ska överleva så hur gör jag då?? Jag har levande sten och levande sand, och ska skaffa räkor och snäckor senare i veckan tänkte jag. Men hur ska jag göra med hästarna bara låts dom vara och köra på eller ska jag vänta med räkorna tills jag vet säkert att sjöhästarna klarar sig eller inte?
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Jag tror att du får fler svar om du postar samma fråga i forumet för Saltvattenakvarium
    / Ebba

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Jag måste vara trög men jag kan bara inte ta till mig detta.

      Du skriver att du startade upp ditt kar igår och idag har du sjöhästyngel?

      Har jag missat något?
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ursprungligen postat av TinaM
        Jag måste vara trög men jag kan bara inte ta till mig detta.

        Du skriver att du startade upp ditt kar igår och idag har du sjöhästyngel?

        Har jag missat något?
        Tror det brukar följa med en del djur och liknande med deras "levandesten"..
        Ibland kan saltvattensakvarister få riktiga bonusar tydligen..

        Men sjöhästyngel låter ganska osannolikt, men vad vet jag.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Om det inte hade varit just sjöhästar det handlade om, så är det väldigt vanligt att man får yngel direkt efter uppstarten om man till exempel har köpt levandefödare som platy eller guppy. Vet inte om det är det nya vattnet, eller om det är för att de är stressade, eller om det är för att de ynglar av sig som tusan oavsett, men yngel har man ofta väldigt snabbt i allafall

          Men sjöhästar vet jag inget om. Som sagt, fråga i saltforumet. Kan ju vara något annat du har råkat få med levandestenarna.
          / Ebba

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Men man sätter väl inte saltvattenfisk eller sjöhästar i karet dagen efter att man fyllt det med vatten?

            Det är i alla fall så jag tolkar "starta upp" ett akvarium.

            Men jag vet ju inte så mycket om saltvatten måste jag erkänna.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av TinaM
              Men man sätter väl inte saltvattenfisk eller sjöhästar i karet dagen efter att man fyllt det med vatten?

              Det är i alla fall så jag tolkar "starta upp" ett akvarium.

              Men jag vet ju inte så mycket om saltvatten måste jag erkänna.
              Än en gång då.. levande sten, i den följer det med olika typer av djur ibland.. som jag skrev i inlägget ovan.... Och det har han lagt i.. Levande sten alltså...
              Senast redigerad av Bowman; 03 March 2009, 20:20.

              Kommentar

              • babydoc
                • January 2009
                • 110

                #8
                Som att köpa en växt o en snigel följer med, vilket har hänt mig en gång

                Kommentar

                • beatrixx
                  • February 2009
                  • 2

                  #9
                  har inte sätt till några yngel på 24h så jag tror dom har försvunnit in i pumpen eller nått sånt... men jag ska köpa räkor och turbosniglar till helgen så då får jag lite mer liv iaf

                  Kommentar

                  Arbetssätt...