Nytt Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAdden
    • May 2008
    • 213

    Nytt Akvarium

    Jag har sedan tidigare ett litet akvarium med barber, kampfisk, svärdbärare, malar ochplaty. Jag funderar på ett till, ett möbelakvarium. Jag har sett ett sexkantigt 48 litersakvarium med alla tillbehör för 1200 men jag tycker att 48 liter känns för lite. Finns det några andra bra alternativ i 1000 kronorsklassen? Och vilka sorters fiskar kan man ha i ett akvarium mellan 48-100 om man nu skulle ta lite "större" fiskar runt 5-15 cm
    Senast redigerad av MAdden; 01 March 2009, 00:25.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Under 50-60 liter bör du inte gå, men det beror ju så klart också på hur mkt fisk och hur stora du skall ha.Du räknar upp en massa fiskar i ett "litet", hur stort är det?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      har du någon lokal djuraffär i närheten? annars så kan du ju kolla om dom har akvarium inne. runt 1tusen bör du få ett hyfsat kar. dock ska du ha möbel till så ränner ju priset iväg och blir högre, billigare är det ju att enbart köpa ett kar.

      Kommentar

      • MAdden
        • May 2008
        • 213

        #4
        Ursprungligen postat av Nilsrolf
        Under 50-60 liter bör du inte gå, men det beror ju så klart också på hur mkt fisk och hur stora du skall ha.Du räknar upp en massa fiskar i ett "litet", hur stort är det?
        Jag vet att det låter som en massa fiskar och det är ett 30 liters akvarium. Men var inte orolig, det är inte överbefolkat.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av MAdden
          Jag vet att det låter som en massa fiskar och det är ett 30 liters akvarium. Men var inte orolig, det är inte överbefolkat.
          tyvärr är det överbefolkat.

          Kommentar

          • MAdden
            • May 2008
            • 213

            #6
            Ursprungligen postat av Flaxss
            tyvärr är det överbefolkat.
            Det är inte överbefolkat. Jag vet, jag har det. Jag har sett detta akvarium överbefolkat förut (när jag skaffade det så visste jag i stort sett ingenting om fiskar) och det såg illa ut.
            Men ni måste tro mig, det är INTE överbefolkat.

            Men diskussionen handlar från början inte om huruvida mitt akvarium är överbefolkat eller inte.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Det är överbefolkat.

              Kommentar

              • ljung
                • December 2008
                • 185

                #8
                Ursprungligen postat av MAdden
                Jag har sedan tidigare ett litet akvarium med barber, kampfisk, svärdbärare, malar ochplaty. Jag funderar på ett till, ett möbelakvarium. Jag har sett ett sexkantigt 48 litersakvarium med alla tillbehör för 1200 men jag tycker att 48 liter känns för lite. Finns det några andra bra alternativ i 1000 kronorsklassen? Och vilka sorters fiskar kan man ha i ett akvarium mellan 48-100 om man nu skulle ta lite "större" fiskar runt 5-15 cm
                Djurmagazinet sålde senaste jag var inne 54 liters kitt (kar belysning innerfilter termostatvärmare termometer) för 498 riksdaler, så köper du två sånna är det ju i 1000kronorsklassen och så kan du göra 2 olika biotoper och därmed slippa blanda allt för mycket.

                Här finns några bilder på utrustningen. http://www.ciklider.se/recensioner/s...uct=221&cat=48
                Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                Kommentar

                • Link_Mag
                  • January 2009
                  • 238

                  #9
                  för 1000kr får du ett 112l aquael med belysning,värmare och filter
                  Diskus och Växter FTW!

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Även om ditt 30-liters inte innehåller så många fiskar är det alldeles för litet för de fiskar du har. Jag tycker du ska skaffa ett på ca 100 liter och flytta dem dit istället, och ha räkor och kanske någon lämplig liten fisk i 30-liters. Endlers, små rasboror kanske?

                    Vet inte vad ni har för affärer i Karlstad, men har du eller någon bekant vägarna förbi Göteborg finns här ett ställe som heter Hornbach som har billiga akvarier, bla paket på drygt 100 liter för 1100kr ungefär. Kolla Blocket annars, där kan man göra fynd!
                    Senast redigerad av Salta Katten; 01 March 2009, 22:35.

                    Kommentar

                    • Uddaveka
                      • June 2007
                      • 431

                      #11
                      Finns snygga Aqua El med välvd framruta, doppvärmare, ljusramp med lysrör, filter, för 1000kr (100l)


                      EDIT: hur många har du av varje sort i ditt nuvarande akvarium? Jag tycker att du kan göra som ovanstående skrivare sagt, köp 100l, flytta dina fiskar till det, och skaffa räkor till 30l.
                      ~Love animals~
                      Kramar Sofia
                      160l, 100l, 54l, 40l

                      Kommentar

                      Arbetssätt...