Nybörjare Malawi och stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Nybörjare Malawi och stort akvarium

    Är egentligen inte nybörjare på akvarium, men väl på Malawi och lite större akvarium 375 liter.

    Lite frågor:

    1. Vi bor i ett nybyggt modulhus med krypgrund, typ Älvsbyhus. Hade tänkt att ha akvariet i rum som är 2x2 meter. Det finns ett äldre piano på ena sidan av rummet jag hade tänkt att ha akvariumet på andra sidan. Tror ni en sådan belastning kan skada huset??

    2. Söker konkret tips på ett bra ytterfilter (eller är innerfilter bättre nu än för några år sedan?)

    3. Söker tips på värmare också?

    4. Tror ni att man behöver 4-lysrörsramp eller 2-lysrörsramp?

    5. Tips på bra Malawi-lysrör?

    6. Hur mycket sand behöver man i ett 375 liters akvarium?

    7. Vid vattenbyte - är det någon som känner till något bra munstycke man kan sätta på en vanlig kran i tvättstugan, så man kan koppla på en slang där ifrån för att fylla på vatten?

    Hoppas på svar!
  • babydoc
    • January 2009
    • 110

    #2
    1. Vi bor i ett nybyggt modulhus med krypgrund, typ Älvsbyhus. Hade tänkt att ha akvariet i rum som är 2x2 meter. Det finns ett äldre piano på ena sidan av rummet jag hade tänkt att ha akvariumet på andra sidan. Tror ni en sådan belastning kan skada huset??
    Tänk såhär: 4 personer på 100kg/st = 400 kg
    Tror du man bygger ett hus där 4 personer inte får vistas i ett av rummen?

    Svaret är att ja du kan ha akvariet i det rummet.
    Jag jobbar själv inom byggbranchen så jag vet att grunderna är väl dimensionerade (om det nu inte är nått svartbygge)

    Kommentar

    • babydoc
      • January 2009
      • 110

      #3
      7. Vid vattenbyte - är det någon som känner till något bra munstycke man kan sätta på en vanlig kran i tvättstugan, så man kan koppla på en slang där ifrån för att fylla på vatten?
      Denna kopplar du på kranen
      Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!



      Eller denna
      Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


      Denna behövs också, utan vattenstopp
      Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av babydoc
        Tänk såhär: 4 personer på 100kg/st = 400 kg
        Tror du man bygger ett hus där 4 personer inte får vistas i ett av rummen?


        Tack för svaren!

        Nja, tänkte mer på långvarig belastning av piano och akvarium i samma rum, men nej inget svartbygge. Så då funkar det nog

        Kommentar

        Arbetssätt...