Akvarieläckage, artuppdelningshjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    Akvarieläckage, artuppdelningshjälp!

    Mitt tredje kar sprack idag, så jag fick snabbt håva upp fiskarna och tömma akvariet innan läckaget skapade allt för stora skador i rummet. Men nu har jag ingen aning om hur jag skall dela upp alla mina fiskar i de två andra akvarium som jag har för att alla ska trivas i väntan på inköp av ett nytt.

    De arter jag har är (och är ungeär såhär stora).
    Bottenlevande:
    Synodontis eupterus x1 (15 cm)
    Megalechis thoracata x2 (10 cm)
    Ancistrus x1 (14 cm)
    Ancistrus Albino x1 (5 cm)
    Glyptoperichthys gibbiceps x1 (10 cm)
    Pangio kuhlii - Kuhlii x2 (6 cm och feta)
    Mastacembelus erythrotaenia x1 (14cm)
    Erpetoichthys calabaricus - Öronål x2 (20 respektive 25 cm)
    samt 2 stycken fengäddor, kommer inte på namnet just nu, men dessa är kring 20-25 cm stora och mycket snälla.


    Ciklider:
    Astronotus ocellatus - oscar x2 (ca. 17-20cm)
    Rocio octofasciatus - Jack Dempsey (yngel) x3 (2cm)

    Malawiciklider (alla är mellan 7-12 cm stora)
    Labidochromis sp. 'hongi' - Red hongi x4 (bitska)
    Labidochromis caeruleus, Kakusa - Golden x3
    Pseudotropheus sp. "acei" - Mari Gold x2
    2 gråa malawisar som jag inte riktigt vet namnet på men som beter sig väldigt lungt och passivt.

    Totalt 29 fiskar som nu skall få samleva tills dess att jag har tid att fixa ett nytt akvarium (vilket borde ta en dryg månad). Några förslag på hur ni skulle dela upp dem? Malawisarna går för närvarande som nödlösning med oscarn i badkaret, med undantag för hongin som går med ynglena i en plastback. De två akvarium som de nu skall tvingas gå i är för övrigt 375 respektive 120 liter. Inredningen av akvariumen kan variera mellan lavasten, och rötter i rikliga mängder så låt inte inredningen påverka beslutet om så går.

    Och snälla inga kommentarer om hur grymt detta är till denna mänden fisk då jag redan vet detta och bara försöker göra det bästa av situationen som den är.

    Tack på förhand.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
Arbetssätt...