Fiskarna dör:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Fiskarna dör:(

    Hej,

    Nu har jag läst inlägg i det här forumet ett tag och nu är det dags för mig att ställa en fråga. Hoppas någon har tid och ork att hjälpa mig.

    Min son fick ett akvarium i julklapp och det har varit igång sedan dess. Det är 56 liter, inte så stort alltså och vi lät det stå utan fiskar ett tag, som vi läst att man ska. Först köpte vi tre svärdbärare. Sedan två praktbotior, ett stim neontetror och en "sugfisk". Sedan i julas har två svärdbärare, 4 neontetror och en praktbotia dött. Dom har inte dött knall och fall på en gång allihopa utan en här och där. Idag såg jag hur en svärdbärare dog. Den liksom ryckte och simmade baklänges (såg läskigt ut).

    Det jag undrar är om något är fel. Ska dom dö på det här sättet? Vi har ca 25 grader i akvariet, pump, stenar och växter. Vi byter ca 1/3 del av vattnet varannan vecka och tillsätter Happy life Happy plant en gg i veckan. Rengör filtret varannan vecka.

    Tacksam för svar
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Hur mycket matar ni och varför gör ni regelbundet rent filtret?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Trixie63
      • February 2009
      • 41

      #3
      Hej,

      Vi matar med "flingor" nästan varje dag, inte så mycket. Sen får dom frysta larver då och då. Dom sa i djuraffären att vi skulle göra rent filtret varannan vecka. Är det fel?

      Kommentar

      • DJ_Metal
        • September 2008
        • 72

        #4
        så länge flödet är bra ska du inte röra det. så har jag lärt mig och det verkar fungera.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Filtret gör du rent när det markant uppvisar orkeslöshet och då bara genom att skölja ur filtermediet(filtermatta?)

          Dra ner matningen till ett minimum, kör på med ett par smulor var tredje dag framöver och berätta hur det går.

          Om du lägger upp en bild på akvariet så är det lättare att göra sig en bild över hur saker och ting mås!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Trixie63
            • February 2009
            • 41

            #6
            Hur vet man om flödet är bra? Räcker det med att man ser att det är viss cirkulation i akvariet? Har läst om nitrithalt eller nåt liknande som tydligen kan vara fel. Hur vet man om man har fel värde där?

            Kommentar

            • Trixie63
              • February 2009
              • 41

              #7
              Jag ska återkomma med bild så snart som möjligt. Hoppas jag förstår hur man gör för att infoga en bild bara

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Om vi säger att du lyfter upp pumpen ur akvariet och det liksom mer rinner än sprutar ur den så kan man säga att det är dax, om utblåset på filtret befinner sig 2-3 cm under vattenytan ska krusningar uppstå.(gärna vågor!)

                Nitrit är en del i denitrifieringsprocessen, dvs den bakteriella omvandlingsprocess där fiskbajs förvandlas till växtnäring, nitritförgiftning uppstår normalt vid övermatning och kan kontrolleras genom ett enkelt dropptest.

                Att tillsätta upplöst salt i akvarievattnet kan i många fall rädda fiskar som utsätts för nitrit.

                Skapa ett konto här och lägg upp länken till bilden i ditt inlägg eller regga familjen för ett guldmedlemskap i Zoopet, välkommen!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Trixie63
                  • February 2009
                  • 41

                  #9
                  ok. hur utförs detta enkla dropptest? Jag tycker inte att vattnet krusas. Däremot vajar växterna rätt rejält närmast pumpen.

                  Kommentar

                  • Trixie63
                    • February 2009
                    • 41

                    #10
                    Här finns en bild på akvariet när det endast fanns 3 svärdbärare http://trixie63.blogg.se/2008/december/

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Filtret kanske inte är placerad på rätt höjd, sått det så att utblåset hamnar 2-3 cm under vattenytan, detta enkla dropptest(Sera) består av 2 st 15ml droppflaskor och en glaskyvett med lock.

                      Skölj ur kyvetten med akvarievatten och fyll upp den med 5ml vatten, skaka testflaska 1 och tillsätt 5 droppar i kyvetten, skaka om försiktigt, tillsätt 5 droppar från flaska 2 och skaka försiktigt, låt stå några minuter, ta av locket och ställ kyvetten på den medföljande färgkartan och jämför, pissgult=bra värden, gulbrunt mot rött dåliga värden..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Ser ut som ett aquael uni, borde kunna gå i 3 månader utan att avmattas, vad är det för em knepig växt du har till vänster om stenen?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Trixie63
                          • February 2009
                          • 41

                          #13
                          Jag har ingen aning om vad växten heter. Den är lätt rosa/röd på undersidan av bladen. Har köpt den i djuraffären. Ska jag plocka bort den?

                          glaskyvett!? Rena hebreiskan för mig, vad är det? Var kan jag köpa det här testet?

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Växten ser väl ut som en althernatera?
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              På din lokala djuraffär, ring först och kolla så dom har den inne och våga vägra teststickor!

                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...