Mitt första "riktiga" akvarium :) Tips tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Mitt första "riktiga" akvarium :) Tips tack!

    Hejsan!

    På fredag kommer jag få hem ett nytt akvarium, osäker på literantalet, men hur som helst, runt 250 är det, dom större var ju så enormt stora! haha.
    Ska bli Diskus-kar, och andra fiskar från SA.

    Någon som har tips på hur jag ska lyckas?

    Tittat på Rådasand på Akvarielagret, blir nog den, även om jag egentligen vill ha aningen ljusare sand, någon som har tips på någon, och vart den isåfall finns?
    När man har såpass finkornig sand, lägger sig smutsen på sanden, har jag läst, hur får man enklast bort det?
    Ska man slamsuga botten, hur hindrar man sanden att åka med, hur gör ni med andra ord?

    Växter, från SA, fick tips om Vallisneria, finns det någon mer fin & tålig?

    Fiskar, kommer ju inte på fredag, gör nog inte växterna heller, men Diskus och sen ett gäng Corydoras schwartzi på botten, något mer som skulle passa? Typ Kejsartetror?
    Vilken mal, vill ha en lite större modell, men sett att Segelfensplecon blir alldeles för stor, men någonstans mitt emellan den och vanlig Ancistrus, finns det?

    Något mer tips eller något jag bör tänka på, så är jag jättetacksam för det!
    Senast redigerad av Whisky; 02 March 2009, 16:22.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Diskus kan vara lite känsliga, så det är bättre att du startar upp biologisk balans med lite andra fiskar innan du släpper i diskusarna.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Whisky
      • April 2008
      • 108

      #3
      Jo, precis, ska ta 3-4 Guppys från mitt 112 liters första månaden!

      Kommentar

      • Whisky
        • April 2008
        • 108

        #4
        Ingen som har tips ?
        Har tvättat sand och lagt i nu.. Även hällt i lite vatten, ska se så att allt är rakt osv.
        Rötterna flyter fortfarande, smått irreterande, men dom sjunker förhoppningsvis snart?!

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Jag har ett gäng kejsartetror i 160l. De är väldigt vackra och fridsamma men stimmar inte så mycket.
          Jag tror att det skulle bli grymt snyggt med ett gäng discusar, 20-30 kardinaler, och ett stim coydoras på bottnen.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          Arbetssätt...