Mitt första räkakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Mitt första räkakvarium

    Hej!

    Har lite frågor om mitt akvarium jag ska starta upp inom kort. Det är 54liter.

    Följande invånare har jag tänkt mig:

    20 Boraras Brigittae
    6-8 Dvärgpansarmal
    Några White Pearl räkor
    2-3 Hon-guppys


    Nu till frågorna:

    • Äter några av dessa fiskar räklingar eller vuxna räkor?


    • Är Dvärgpansarmalen ett bra val till detta karet, eller finns det någon annan sort?

    • Vad man man ha för andra sorters räkor tillsammans med White Pearl? Körsbärsräkor? Hur många av varje sort är lagom? Och hur många olika sorter är lagom?


    Tack på förhand
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det kommer nog slinka ner en hel del räklingar, ALLA fiskar äter räklingar. Men har du rejält med mossa så kan nog endel gömma sig.

    White pearl och körsbärsräkor korsar sig, så de borde du inte blanda. (Dock skulle jag hellre ha körsbär än whitepearl)

    Hur många av varje sort och hur många olika sorter är ju svårt att säga när vi inte riktigt vet vilka arter förutom whitepearl/körsbär du har tänkt dig.

    Har sett bilder på 60 liters där det har varit bara en massa räkor (Börja med 5 stycken så har du snart 50) i 2-3 olika färger, och rötter osv så de kan klättra upp och täcka ytan också, och massa mossa som täcker nästan allting (inte bottnen, men all inredning). Och det är nog de snyggaste karen som finns, och det ser riktigt häftigt ut när de får mat och alla räkorna totalt flockas.


    Lycka till!
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      som sagt kan white pearl och körsbär korsa sig. sattsa helre då på white peard och crystal read om du vill ha röda räkor.
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Link_Mag
        som sagt kan white pearl och körsbär korsa sig. sattsa helre då på white peard och crystal read om du vill ha röda räkor.
        Eller körsbär och crystal red, crystal red är ju vita också. (Vitare än white pearl)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Det kommer nog slinka ner en hel del räklingar, ALLA fiskar äter räklingar. Men har du rejält med mossa så kan nog endel gömma sig.

          White pearl och körsbärsräkor korsar sig, så de borde du inte blanda. (Dock skulle jag hellre ha körsbär än whitepearl)

          Hur många av varje sort och hur många olika sorter är ju svårt att säga när vi inte riktigt vet vilka arter förutom whitepearl/körsbär du har tänkt dig.

          Har sett bilder på 60 liters där det har varit bara en massa räkor (Börja med 5 stycken så har du snart 50) i 2-3 olika färger, och rötter osv så de kan klättra upp och täcka ytan också, och massa mossa som täcker nästan allting (inte bottnen, men all inredning). Och det är nog de snyggaste karen som finns, och det ser riktigt häftigt ut när de får mat och alla räkorna totalt flockas.


          Lycka till!
          Så Boraras Brigittae äter också räklingar? De är ju så himla små...
          Kan man ha Dvärgpansarmal och räkor tillsammans på bottnen? De gör inte illa varandra på något sätt?

          Om jag vill ha som ett exempel, White Pearl, Crystal red och Amano räkor, hur många av varje då?

          Varför väljer du hellre Körsbär?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            De nyfödda körsbären är runt 2 mm stora, därför kan även minsta fisk äta dom.

            Jag skulle säga 5 wp, 8 cr, 4 amano. WP och CR förökar sig ju sen, därför behöver du inte börja med så mycket

            Jag väljer hellre körsbär eftersom de har en sån underbar vacker färg, white pearl är oftast genomskinliga med vit "ton". Crystal red är väldigt mycket vitare än white pearl, därför kan du ha crystal som vita räkor och körsbär som röda.

            Det finns crystal red som är helt vita med en röd fläck på ryggen. Helt vita då som om man målat dom, inte genomskinliga
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Link_Mag
              • January 2009
              • 238

              #7
              Finns helt vita CR, tror dom kallas snow white ir nått. brukar ligga på en tusenlapp styck om man lyckas få tag i dom. annars är SSS de vitaste. själv skulle jag också kört på körsbär och Crystal red och även slängt i några Crystal black.
              Senast redigerad av Link_Mag; 24 February 2009, 20:36.
              Diskus och Växter FTW!

              Kommentar

              • Link_Mag
                • January 2009
                • 238

                #8
                Diskus och Växter FTW!

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Link_Mag
                  Finns helt vita CR, tror dom kallas snow white ir nått. brukar ligga på en tusenlapp styck om man lyckas få tag i dom. annars är SSS de vitaste. själv skulle jag också kört på körsbär och Crystal red och även slängt i några Crystal black.
                  Wow, dyrt :0

                  Kan man blanda Crystal red och black då?

                  Det står att en viktig del i födan är döda bruna blad. Kan man bara plocka löv utomhus då o lägga i? Eller är det något speciellt man köper?

                  Men så måste jag bara veta, kan man ha Dvärgpansarmal och räkor tillsammans på bottnen utan att något dåligt händer?

                  Kommentar

                  • Link_Mag
                    • January 2009
                    • 238

                    #10
                    ja CR och CB går utmäskt att ha ihop. sägs t.o.m att Crystal red får bättre färg om dom har lite Black i sig. löven vet jag inget om. dvärgpansarmalar går bra med vuxna räkor men antalet räkyngel lär minska ganska kraftigt med dessa i karet.
                    Diskus och Växter FTW!

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Måste också fråga, kan man använda vattenberedningsmedel till räkor? Jag använder Easy life vattenberedningsmedel till mitt andra kar.

                      Kommentar

                      • Link_Mag
                        • January 2009
                        • 238

                        #12
                        inga problem att använda vattenbredingsmedel.
                        Diskus och Växter FTW!

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Link_Mag
                          inga problem att använda vattenbredingsmedel.
                          Så man kan använda vilket vattenberedningsmedel som helst till vilka räkor som helst?
                          Finns det inte speciella sådana beredningsmedel till just räkor? I så fall vad heter de?

                          Kommentar

                          • Link_Mag
                            • January 2009
                            • 238

                            #14
                            sägs att en del räkor ska vara känsliga mot Tetra AquaSafe. tror inte de finns speciela vattenbredningsmedel till räkor
                            Diskus och Växter FTW!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...