Omdöme från någon erfaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suncat
    • February 2009
    • 3

    Omdöme från någon erfaren

    Hej!

    Jag är ny här och försöker läsa och lära mig så mycket som möjligt. Har för ett par månader sedan köpt ett 105L (förut hade jag två 40L).

    Märket är Aqua El och följande ingick:

    Pump Aqua El 450 l/h
    Lysrör Aqua El F18 T8/D
    Doppvärmaren är också Aqua El och jag ser inte riktigt bakom växterna men kan det stämma med 100W?

    Jag har stenar, en stor spretig rot och ca 1/3 växter
    10 neontetror, 1 kamphane, 2 kamphonor, 4 platy (två från början...) och två algätare som jag inte vet namnet på.

    Kan någon hjälpa mig lite:

    1) Är tillbehören OK? Jag tänker köpa reflektorer.
    2) CO2: Det skiljer mycket i pris mellan de stora, dyra grejorna och de små "färdigpaketen". Vad ska jag satsa på?
    3) I affären sa de att jag skulle stänga av pumpen eftersom bubblorna med syre gör att växterna inte mår bra. Så dum jag känner mig över att fråga men hur sjutton ska filtret då fungera?

    Sedan undrar jag också om jag bör lyfta bort ena platy-tonåringen. Den är väldigt mobbad av sin far.

    Jättetacksam för svar och tips! Jag har läst nybörjarguider och startat upp som man ska, tror jag.

    Suncat
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Pumpen är nog i minsta laget, doppvärmare är i största laget om ens nödvändig (mät upp tempen utan doppvärmaren inkopplad).
    CO2= gå på vad plånboken gillar eller om du ska försöka dig på svårare växter, alternativt kan va easy carbo som är en vätska man tillsätter dagligen istället, dyrare i längden dock, mäsk är min favorit kostar typ 100kr att sätta ihop och relativt enkelt att sköta (färdiga paket som finns att köpa är inte så bra) och finns enkla byggbeskrivningar här
    Lysröret har jag aldrig hört talas om men det duger nog om du håller dig till enklare växter.
    Vad dom menade i affären va nog att du ska ta bort luftslangen till pumpen så det inte blir en massa bubblor från filtret inte dra ur sladden

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      ta bort munstycket på pumpen så bubblar det inte
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Suncat
        • February 2009
        • 3

        #4
        Tack!

        Jättetack för era snabba svar! Lite retligt det där med slangen , glad att ni förklarade det!!!
        Kul att se någon från Skaraborg här, finns det många akvarister runt Skaratrakten? Jag är inte så imponerad av affärerna i Lidköping och Skara, var handlar du?

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Suncat
          Jättetack för era snabba svar! Lite retligt det där med slangen , glad att ni förklarade det!!!
          Kul att se någon från Skaraborg här, finns det många akvarister runt Skaratrakten? Jag är inte så imponerad av affärerna i Lidköping och Skara, var handlar du?
          jag har handlat lite fiskar i skara och skövde och lysrör på biltema men annars beställs det som jag vill ha mestadels via nätet och växter finns ju på plantswap, skulle du behöva lite växter så bara att dyka förbi jag brukar rensa en del varje vecka.
          Kan inte säga om det finns många akvarister i trakterna annars, har bara bott här ett par år och vet bara om en kille till med samma intresse men några fler finns det säkert, nu ska jag visserligen snart flytta till sandhem så en mindre fanatiker i skara snart.

          Kommentar

          • Aleks
            • February 2009
            • 145

            #6
            Fick med exakt likadana lysrör til mitt akvarie, dom duger men framhäver inga bra färger. Jag bytte ut det främre röret mot powerglow + reflektor, mycket stor skillnad.

            Ang pumpen så låter jag den bubla riktigt små mängder nästan pulsera ut luft, har inte märkt nån skillnad på växterna.
            60L Projekt Växt
            102L Sällskap + Växt.
            240L Ombyggnad till ciklid

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Aleks
              Fick med exakt likadana lysrör til mitt akvarie, dom duger men framhäver inga bra färger. Jag bytte ut det främre röret mot powerglow + reflektor, mycket stor skillnad.

              Ang pumpen så låter jag den bubla riktigt små mängder nästan pulsera ut luft, har inte märkt nån skillnad på växterna.
              Om du inte tillsätter nån extra CO2 spelar bubblorna ingen större roll, dom gör heller ingen nytta utan för mest oväsen så det är bara låta dom va om du tycker det är snyggt

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Skaffa en reflektor till lysrören innan du köper nya rör. Ökar mängden ljus ner i akvariet med 100%. Jag har tom lagt aluminumfolie i några gamla ramper med ganska bra resultat. Specialrören är ju ganska dyra.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...