Dags för ett kar igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nil
    • February 2009
    • 10

    Dags för ett kar igen

    Hej hej, jag är ny här på forumet, så tänkte passa på att ställa lite frågor. Ska sätta ihop ett litet akvarium nu igen hade jag tänkte mig, hade ett för ungefär 4-5 år sen... minns inte allt för mycket från den tiden så tycker jag kan räkna mig själv som nybörjare ändå

    Jag har fått tag i ett ganska så fint akvarium på 40L (60x26x26) med diverse tillbehör. Vet dock inte riktigt vad jag ska göra med det när det gäller invånare... Det jag funderar på just nu är:
    1 st Kamphane
    1-2 st Algätande mal av något slag
    x st kardinal/neon tetra

    Känner dock på mig att jag kan vara lite väl ambitiös här, kan bli rätt trångt i akvariet antar jag, men skulle det kunna funka? Om inte, funkar det med enbart en kamphane och en mal, eller blir till och med detta för trångt? Eller funkar det inte av nån annan anledning kanske?

    Nästa sak jag funderar på är cirkulationen, just nu har jag en pump (innerfilter) på 150L/h... den är helt ny och inte körd med i akvariet så kan inte riktigt uppskatta om det är mycket, lite eller lagom. Har också hört att kamphanar inte gillar cirulation alls, stämmer detta?

    Sista saken jag undrar över gäller belysning, jag har tänkt att ha en hel del växter i akvariet, så mycket som får plats
    Vad kan jag tänkas behöva för lampa då? (watt, kelvin osv...) Samt hur många belysnings timmar brukar man ha per dygn, det har jag helt glömt bort med.

    Alla tips och åsikter är välkommna, tacksam för svar!
  • Guest

    #2
    Oj,,,,jag är inte rätt man att svara på detta....tror jag : )
    men en sak tror jag mig veta....10 h kan det vara tänt i baljan.....
    1 st kamp fisk hane och en hona
    1 st mal av något slag
    eller en snäcka eller två....då menar jag inte en snäcka från krogen ...en äppelsnäcka
    Tänk på att Neontetra och K-tetra är stimfiskar.....(många, minst 10 st)http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1

    om jag vore dig skulle jag ha Räkor i 40 L.....

    men men smaken är som baken ; )

    Mvh Jonas

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Det finns inga (Vanliga i handeln iaf) malar som passar i ett 40 liters, som städare får du anställa snäckor och räkor istället.

      Sen kan du ha en kampfisk hane och två honor, men inte mer.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Otocinclus affinis är en trevlig liten mal som kanske skulle kuna funka men det är väl precis på gränsen då.
        vad gäller ljus så räcker det med ett bra lysrör (en av mina favoriter är power-glo, klart och starkt ljus som är bra för växterna) för ett så litet kar, hur många watt beror på hur långt karet är men jag tror nog inte mer än 15w får plats, belysningstid på 10h är ganska lagom.
        pumpen däremot känns väldigt liten även med tanke på karet men det viktigaste är filtervolymen men om cirkulationen är för låg så lär det bli skit liggandes lite överallt och du får inte så fint i karet, men det duger ju att börja med sen ser du själv om det är tillräckligt eller inte och på hur ofta du får rengöra det.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Välkommen till forumet.
          Om du bara har 1 + 2 kampfiskar och några räkor, snäckor som städare så räcker pumpen. 4 ggr vattenvolymen i timmen.
          Se bara till att mata försiktigt så kommer det inte bli några problem. Har du mycket växter så kommer det nog bli lyckat.
          Otocinclus affinis är ganska känsliga och eftersom de skall vara i stim så kommer inte algerna att räcka till i ett så litet kar. Är ganska svårt att hitta lämplig ersättningsmat till dem.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Nil
            • February 2009
            • 10

            #6
            Tack för alla svar

            Okej, så en mal är kanske inget att satsa på då, Men en kamphane får det bli iaf, den klarar sig bra utan en hona eller? Räkor är inget jag hade tänkt på ens... det låter ju inte som en dum idé. Vad är det för sort jag ska ha då, och är det något som brukar finnas i en "vanlig" akvarieaffär? Och hur många kan bli lagom ungefär?

            Kollade över pumpen lite, hade läst fel, stod 150-300L/h, så cirkulationen ska nog gå att få till bra, får experimentera lite med flöde och placering osv...

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Jodå, han klarar sig bra utan hona. Det var mest om du ville ham er liv i akvariumet så hade det passat bäst.

              Räkor är riktigt roliga krumelurer, eftersom du är ny på området så rekommenderar jag dig att köpa körsbärs räkor. De är billiga, tåliga, och vackra.

              Alla zoo butiker med bra kund service kan beställa hem räkor om du säger till dom
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              Arbetssätt...