lite frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eemma
    • February 2009
    • 27

    lite frågor

    1.hur ska vattnet vara i ett akvarium med några malar,neontetror & några kampfiskar. behöver man tillsätta nåt viktigt i vattnet?
    2. vad för växter?
    ja det va allt jag kom på nu kommer säkert på mera frågor senare men
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    1 om det är ett nystartat kar så tillsätt bakteriekultur annars behövs troligen inget för fiskarnas skull, läs trådar om uppstart av kar om det är det som gäller.
    2 satsa på enkla växter om du inte vet vad du vill ha än så börja gärna med snabbväxande sorter som hjälper att hålla algerna i shack lite grann

    Kommentar

    • eemma
      • February 2009
      • 27

      #3
      kom på några frågor till
      när man byter vatten,och när man fixar oh trixar lite i akvariet. ska fiskarna va kvar då?
      och om man köper frigolit och vill ha det i botten, ska man göra nåt med frigoliten före?
      och sista frågan, just när jag skulle fixa en grej i akvariet och tog av taket, så såg det ut som nå ämnen eller nåt som låg å flöt på vattenytan. var kom de ifrån, sladden,mig? :s
      är det skadligt?

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av eemma
        kom på några frågor till
        när man byter vatten,och när man fixar oh trixar lite i akvariet. ska fiskarna va kvar då?
        och om man köper frigolit och vill ha det i botten, ska man göra nåt med frigoliten före?
        och sista frågan, just när jag skulle fixa en grej i akvariet och tog av taket, så såg det ut som nå ämnen eller nåt som låg å flöt på vattenytan. var kom de ifrån, sladden,mig? :s
        är det skadligt?
        1. Ja.
        2. varför ska du ha frigolit i botten?
        3.Förmodeligen en yta av Proteiner, om du riktar pumpens utblås så att det krusar ytan så försvinner det av sig självt. Det är inget farligt, men ser otrevligt ut.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • eemma
          • February 2009
          • 27

          #5
          okej tack då vet jag.
          läste att man kan ha frigolit på botten så det inte spricker,

          Kommentar

          • eemma
            • February 2009
            • 27

            #6
            kom på ännu en fråga..
            hur funkar värmare? är dom inställda på en viss grad eller hur funkar dom?

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av eemma
              kom på ännu en fråga..
              hur funkar värmare? är dom inställda på en viss grad eller hur funkar dom?
              dom brukar ha en liten ratt med gradtal som du kan ställa på önskad temperatur, dom visar dock ofta en hel del fel så kontrollera vattnet närmaste dagarna med en termometer så det inte blir för varmt, i många fall behöver man inte ha nån doppvärmare alls och dom riskerar gå sönder och koka fiskarna så mät gärna upp tempen innan för att se så du verkligen behöver en värmare.
              Ska du stoppa i frigolit så tvätta den med varmt vatten bara så blir det bra.

              Kommentar

              • Carassius
                • January 2006
                • 81

                #8
                Ursprungligen postat av eemma
                okej tack då vet jag.
                läste att man kan ha frigolit på botten så det inte spricker,
                Om du har tunga stenar i akvariet, och framförallt om du har djur i akvariet som gräver o grejar, så kan du lägga i en frigolitskiva för att skydda bottenglaset. Den ska då läggas i först av allt, innan grus/sand. Du behöver inte göra något med den innan.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av eemma
                  kom på ännu en fråga..
                  hur funkar värmare? är dom inställda på en viss grad eller hur funkar dom?
                  det man använder är en termostatvärmare, den ser till att hålla en jämn temperatur i akvariet som du ställt in! När du installerar den så drar du ner den på minimum och sätter den i akvariet, sedan vrider du sakta upp gradantalet tills lampan på doppvärmaren tänds (lampan tänds när doppvärmaren arbetar), nu avvaktar du tills lampan släcks och avläser termometern, sedan höjer du stegvis tills du uppnår önskad temperatur i karet!
                  Senast redigerad av åheim; 23 February 2009, 10:53.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...