Räcker akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farfarello
    • February 2009
    • 17

    Räcker akvariet?

    Det är så att jag har köpt ett akvarium på 200 l som jag har tänkt att ha scalarer och silverhajar i, men jag läste på artbeskrivningarna att de behöver större utrymme än så. Men är det bara rekommenderat utrymme, och funkar det att ha dem i 200liters akvariet ändå?

    Akvariet jag köpte sades av försäljaren vara 280 liter, men mätte själv idag och upptäckte att det bara var 200 liter. Bara att sälja eller funkar det? =)
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Tja, det är ju efter vad du tycker.

    Tänk på att silverhajarna vill vara i stim på minst 5 stycken, och blir 30 cm stora.

    Tänk dig 5 stycken varelser på 30 cm simma runt, tar rätt mycket plats.

    Jag själv skulle nog sålt och köpt nytt om jag var övertygad om att det var just dom fisk sorterna jag ville ha.


    Men dom passar inte riktigt ihop, scalarer vill ha ett högt akvarium, silverhajar vill ha ett långt. Så om man ska ha båda så ska man ha ett långt och högt akvarium, då måste det vara ganska stort.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Jenny054
      • May 2007
      • 920

      #3
      Jag tycker du inte ska ha silvehaj med scalarer.
      Scalarer i sig är en lugn och sansad fisk.

      Silverhajen är som en speedad kanin på LSD och kaffesump och kan stressa upp scalarer med sitt hispiga betende.
      Dessutom blir silverhajar skrämda så kan dom hoppa lååångt om du rotar i karet!
      Jag hade mina i en 375 och när silverhajarna skulle väck så kan jag helt ärligt säga att en hajf*n flög iväg 3 meter ut på hallgolvet.. Fort gick det med, hann inte ens se när den kom flygandes.. Hörde en duns på golvet och där låg fisken...
      The fish is jumping.....
      Bloggen:
      http://aquastyle.blogspot.com/
      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

      Kommentar

      • Nordstedt
        • January 2009
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Jenny054
        Jag tycker du inte ska ha silvehaj med scalarer.
        Scalarer i sig är en lugn och sansad fisk.

        Silverhajen är som en speedad kanin på LSD och kaffesump och kan stressa upp scalarer med sitt hispiga betende.
        Dessutom blir silverhajar skrämda så kan dom hoppa lååångt om du rotar i karet!
        Jag hade mina i en 375 och när silverhajarna skulle väck så kan jag helt ärligt säga att en hajf*n flög iväg 3 meter ut på hallgolvet.. Fort gick det med, hann inte ens se när den kom flygandes.. Hörde en duns på golvet och där låg fisken...
        Kan bara instämma ang silverhajen, mina flög ur karet så fort ja tog bort täckglaset, jag skulle inte rekomendera silverhajen otroligt nervös fisk.
        Mvh
        Nordstedt

        Kommentar

        • Bollibompa
          • October 2008
          • 10

          #5
          Jag har nog gjort alla misstag en nybörjare kan göra men ändå lyckas..
          Jag har ett väldigt litet 6-kants kar på drygt 30 liter och där bor...
          4 slöjdskjärtar
          6 platys
          5 neontetra
          3 äppelsnäckor.

          Alla med lite förstånd, (jag hade inte det när jag började) vet att det är för mycket fisk för ett så litet kar.
          Men ändå så lever dom i all välbehag, har haft dom i över 1 ½ år och ingen har gått till dom sälla jaktmarkerna..

          En kul grej att jag kör med luftpumpen endast 20 minuter varje kväll och när den går igång så ställer sig alla platyn på kö för att få åka upp i luftströmmen för att sen ställa sig i kö för att göra om det igen, slöjdskjärtarna och neontetran simmar omkring och kolla in hur platyn håller på och leker..
          Ingen fisk har vuxit mer än någon millimeter på den här tiden men alla verkar mår bra...
          Byter 30% vatten varje vecka och rengör filtret var 14e dag, alltid dagen före eller efter vattenbytet..
          Så många fel och ändå har jag lyckats..
          Rekomendera dock att ingen gör samma misstag..

          Kommentar

          • Jenny054
            • May 2007
            • 920

            #6
            Inte så konstigt att dom inte växer när du har sånt litet akvarium..
            The fish is jumping.....
            Bloggen:
            http://aquastyle.blogspot.com/
            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Bollibompa
              Jag har nog gjort alla misstag en nybörjare kan göra men ändå lyckas..
              Jag har ett väldigt litet 6-kants kar på drygt 30 liter och där bor...
              4 slöjdskjärtar
              6 platys
              5 neontetra
              3 äppelsnäckor.

              Alla med lite förstånd, (jag hade inte det när jag började) vet att det är för mycket fisk för ett så litet kar.
              Men ändå så lever dom i all välbehag, har haft dom i över 1 ½ år och ingen har gått till dom sälla jaktmarkerna..

              En kul grej att jag kör med luftpumpen endast 20 minuter varje kväll och när den går igång så ställer sig alla platyn på kö för att få åka upp i luftströmmen för att sen ställa sig i kö för att göra om det igen, slöjdskjärtarna och neontetran simmar omkring och kolla in hur platyn håller på och leker..
              Ingen fisk har vuxit mer än någon millimeter på den här tiden men alla verkar mår bra...
              Byter 30% vatten varje vecka och rengör filtret var 14e dag, alltid dagen före eller efter vattenbytet..
              Så många fel och ändå har jag lyckats..
              Rekomendera dock att ingen gör samma misstag..
              du behöver ett akvarium på ca 120-320L. förutom det så behöver du ett kraftigt filter för att slöjstjärt skiter ner väldigt mycket.

              plus ett högt kar rymmer mindre fisk än ett lågt även om det är samma volym. i ett 6-kantigt 30L kan du ha några räkor och ev 5fiskar av väldigt små arter.

              att platyna håller på så är säkert att dom har syrebrist.

              otroligt att fiskarna lever. och jag är glad att du skrev att dina fiskar ''verkar må bra'', för jag kan inte tänka mig att dom kan må bra där i.

              nåt annat som också är otroligt är att du ''vet'' att du gör misstag och ändå fortsätter, visst alla är vi nybörjare och har förmycket fisk eller gör fel men normalt sett så rättar man ju till det efter hand och inte låter det fortgå.
              Senast redigerad av Flaxss; 27 February 2009, 21:48.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Vad är det man säger, två fel gör inte ett rätt?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bollibompa
                  Jag har nog gjort alla misstag en nybörjare kan göra men ändå lyckas..
                  Jag har ett väldigt litet 6-kants kar på drygt 30 liter och där bor...
                  4 slöjdskjärtar
                  6 platys
                  5 neontetra
                  3 äppelsnäckor.

                  Alla med lite förstånd, (jag hade inte det när jag började) vet att det är för mycket fisk för ett så litet kar.
                  Men ändå så lever dom i all välbehag, har haft dom i över 1 ½ år och ingen har gått till dom sälla jaktmarkerna..

                  En kul grej att jag kör med luftpumpen endast 20 minuter varje kväll och när den går igång så ställer sig alla platyn på kö för att få åka upp i luftströmmen för att sen ställa sig i kö för att göra om det igen, slöjdskjärtarna och neontetran simmar omkring och kolla in hur platyn håller på och leker..
                  Ingen fisk har vuxit mer än någon millimeter på den här tiden men alla verkar mår bra...
                  Byter 30% vatten varje vecka och rengör filtret var 14e dag, alltid dagen före eller efter vattenbytet..
                  Så många fel och ändå har jag lyckats..
                  Rekomendera dock att ingen gör samma misstag..
                  Har du inget riktigt filter? Varför är pumpen på i bara 20 minuter varje dag?? Dom kanske överlever, men inte mycket mer. Och det är en himla skillnad på att överleva och att leva. Skamligt att du vet hur fel det är men ändå gör du inget åt det. Att dom inte växer på 1,5 år betyder just, att de inte trivs förstår du väl. Fattar inte ens att du vågar skriva om det här, för det låter inte klokt.

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    Ursprungligen postat av Farfarello
                    Det är så att jag har köpt ett akvarium på 200 l som jag har tänkt att ha scalarer och silverhajar i, men jag läste på artbeskrivningarna att de behöver större utrymme än så. Men är det bara rekommenderat utrymme, och funkar det att ha dem i 200liters akvariet ändå?

                    Akvariet jag köpte sades av försäljaren vara 280 liter, men mätte själv idag och upptäckte att det bara var 200 liter. Bara att sälja eller funkar det? =)
                    Jag håller med Jojjen i att karet är för litet om du skall ah dem i detta kar tills de blir så stora, men om du bara skall ha dem där som småfisk så gör detta mindre.
                    Vidare håller jag med om skillnaden i rörelsen mellan scalarer och silverhajar, vilket kan stressa scalaren, speciellt i ett så litet kar. Välj vilken av fiskararterna som är viktigare att ha och analysera sedan vad dessa går bra ihop med och vad för akvarievolym som är relevant. Scalarer brukar fungera med många fiskar och silverhajen likaså, så ditt val är fortfarande inte speciellt begränsat.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      nja Silverhajar kan vara i 200L det är inte förlitet i vatten volym. har man har bra filter och sköter karet så kan dom va i 200L utan problem och även trivas.

                      MEN det man ska kolla på är ''längden'' på karet. silverhajar behöver utrymme att röra sig på längden. så även 300L kar kan vara för lite för Silverhaj då just det karet ev har liten längd att simma på.

                      exempel kan karet ha dessa mått 130x50x50 dvs 325L men ändå är inte lägnden passande då dom ska ha enligt zoopet 150cm. ett annat exmepel 150x20x45 dvs 135L.
                      gör man om siffrorna så blir det 150x40x40 = 240L får man detta kar.

                      nu kanske det blir väldigt konstiga mått på kar men man vet aldrig vad folk har där hemma.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...