Mitt första akvarium del 3. Filter & pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Mitt första akvarium del 3. Filter & pumpar

    Detta är en nybörjarguide sammanställd av mig från en tråd här på zoopet. Tråden startades ursprungligen av Danne&Anzo och har under ganska lång tid fyllts på med många erfarenheter från zoopets medlemmar.
    Länk till tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    Nu vill jag har er hjälp att rätta till det som inte stämmer, eller att någon har en annan erfarenhet att dela med sig av. Mvh Göran..

    4. Filter och pumpar
    Alla akvarium behöver ett filter, det hjälper till att rensa bort skräp ur vattnet, agerar grogrund för ett stort antal av de nyttiga bakterier som behövs i ett akvarium samt hjälper till att syresätta vattnet. Det finns två typer av filter, inner och ytterfiter. Bägge har sina för respektive nackdelar men bägge är bra och vilket man väljer är huvudsakligen en smaksak.

    Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumpas det tillbaka upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten.
    Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
    Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet
    (förutsatt att ytterfiltret står under vattennivån i akvariumet)

    Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
    Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
    Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.

    Oavsett vilken typ av filter du väljer är den generella grundregeln helt enkelt "större är bättre". Ju större filter du väljer desto mer filteryta vilket innebär större plats för alla nyttiga bakterier att bosätta sig på och att det tar längre tid för filtret att sätta igen.

    Filtren säljs med literangivelse men låt inte det faktum att ett filter är tänkt för dubbelt så stort akvarium som du skaffar avskräcka dig, ju större det är desto mindre jobb att hålla efter akvariet.
    Flödet ut ur filtret är oftast ställbart så att du inte behöver riskera att fiskarna blåser omkring som löv i vinden.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Arbetssätt...