Mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    Mitt akvarium

    Så det här är min tank, gissar på att karet är 220L. I det bor nu 4st sorgmantel tetror, 2 malar som jag tror är Ancistrus Malar. Är inte säker på det så om någon kunnde ge en kvalifiserad gissning .

    Jag skulle vilja ha lite feedback angående vad jag kan tänkas "piffa" upp karet med, har tänkt att bygga en grotta med bastustenar än sålänge.
    Tänker köpa mer fisk, angående fisken skulle jag vilja ha en färglad sort, förslag?
    Alla förslag välkommans eftersom jag är ny och full av vilja
    Tack på för hand.
    Karet
    Can i walk and bark at the moon!!!!
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    #2
    Hur långt och hur brett är akvariummet??
    Jag skulle defenitivt utökat tetrorna till 10 stycken. Sedan finns det en mängd olika fiskar du skulle kunna ha också. Sök i artregistret här på zoopet
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Malarna liknar sådana som blir gigantiska, upp till 50 cm.

      Dock är jag inte säker, men de liknar inte vanlig ancistrus.

      Tycker du ska byta grusen mot 0,4-0,8 mm blästersand från biltema.

      Mer fisk kan vara 5-6 sorgmantlar till, 3 marmor gurami honor och 2 guldgurami hanar
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Gunrunner
        • February 2009
        • 56

        #4
        Hej och tack för svaren!
        Akvariet är på ca 86 liter, mindre än jag trodde. Det blir mer sorgmantel tetras och guramis. Tänkte försöka få ett kort på malen som är bättre, går ju inte att ha en 50 cm i det här akvariet.

        Sen har jag ett projekt på gång ochså, lägger upp en hemmagjord ritning. Har redan en fråga, vill ha växterna i stenhögen, hur får planterar jag växter ibland stenarna på enklast sätt, underhåll och byte av blommer ska va enkelt.

        Ritnigen: http://data.fuskbugg.se/skalman01/pr...20whitefox.bmp
        Senast redigerad av Gunrunner; 18 February 2009, 14:12.
        Can i walk and bark at the moon!!!!

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av Gunrunner
          Hej och tack för svaren!
          Akvariet är på ca 86 liter, mindre än jag trodde. Det blir mer sorgmantel tetras och guramis. Tänkte försöka få ett kort på malen som är bättre, går ju inte att ha en 50 cm i det här akvariet.

          Sen har jag ett projekt på gång ochså, lägger upp en hemmagjord ritning. Har redan en fråga, vill ha växterna i stenhögen, hur får planterar jag växter ibland stenarna på enklast sätt, underhåll och byte av blommer ska va enkelt.

          Ritnigen: http://data.fuskbugg.se/skalman01/pr...20whitefox.bmp
          Ojdå, det var en himla skillnad, 220 och 86...Du kan inte ha Marmorgurami eller Guldgurami i det karet, det är för litet. Dvärg eller honungsgurami skulle nog funka.
          Ta en bild på malen och lägg upp så kan säkert någon säga vad det är för någon.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Då ändrades ju allt som Charlottis sa. Då kan du inte ha marmor eller guld gurami.

            Det är bättre du bygger på med sorgmanteltetror och kanske köper några räkor.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Gunrunner
              • February 2009
              • 56

              #7
              Jo, men det är lika bra att få goda råd så man inte har ihjäl fiskarna. Till fiskarna så tänkte jag skaffa 10 sorgmanteltetror totalt, sen skaffa 4 st dvärgkulfiskar. Tror ni det skulle gå ihop? Annars hade jag tänkt mig ett stim med endlers guppys, blir det för mycket stim fisk då?

              Alt 1 och för mig det roligaste
              ca 10 sorgmanteltetras
              4 st dvärkulfiskar
              2 malar (va dom nu är)

              Alt 2
              ca 10 sorgmanteltetras
              ca 6 endlers guppys
              2 malar

              En ny bild på malarna. http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_7980.jpg
              Can i walk and bark at the moon!!!!

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Dvärgkulorna kan bita på sorgmantlarnas fenor. Dock borde sorgmantlarna hinna undan.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Klematis
                  • March 2008
                  • 60

                  #9
                  Jag trodde att kulfiskar var aggressiva?? Det har de sagt till mig i zooaffären när jag kollat på dom. Fast det var kanske inte dvärg.
                  klematis

                  Kommentar

                  • Klematis
                    • March 2008
                    • 60

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Malarna liknar sådana som blir gigantiska, upp till 50 cm.

                    Dock är jag inte säker, men de liknar inte vanlig ancistrus.

                    Tycker du ska byta grusen mot 0,4-0,8 mm blästersand från biltema.

                    Mer fisk kan vara 5-6 sorgmantlar till, 3 marmor gurami honor och 2 guldgurami hanar

                    Varför ska man ha 3 st honor marmorgurmani och 2 hanar guldgurmani.
                    klematis

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Klematis
                      Varför ska man ha 3 st honor marmorgurmani och 2 hanar guldgurmani.
                      Det behöver ju inte vara marmor och guld, men jag tycker den färgkombinationen blir snygg.

                      Det är bra att ha fler honor än hanar ifall hanarna skulle börja jaga, då jagar de varje hona en kortare tid.

                      Marmor och guld gurami är ju EXAKT samma fisk, men olika färger. Tex. guld gurami och honungsgurami är ju helt olika fiskar.

                      Därför är det kul när de bildar par, att kunna säga "de guldiga är hanar och de blåa är honor", till de som inte kan akvarium så bra.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...