Vad kan man göra med 60 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Vad kan man göra med 60 liter?

    Jag hjälper en kompis med ett akvarium på ca 60 liter. (jag är själv nybörjare men tycker det är intressant)

    Just nu så finns det 1 stor vanlig guldfisk + två stora svarta (sådana med ögon som sticker ut). Dessutom så finns det en liten ensam tetra (tror jag det är) och dessutom 3 stora platta blåa fiska (typ 8-10 cm)

    Så det är rätt svårt att hålla rent men det går. Men jag gissar på att det är för mycket fisk.

    Men dom min vän gillar kombinationen med den stora guldfisken och de två svarta så skulle man kunna tänka sig att ha två gula och två svarta.

    Fråga 1. Räcker akvariet till 4 guldfiskar? (Två svarta och två gula)

    Sen funderar jag på hur det fungerar med att bygga bakgrunder. Klarar fiskar "vanligt" frigolit? Och hur gör man med färg om man vill måla, (specialfärg)?

    Fråga 2. Val av frigolit, lim, byggspackel och färg?

    Och en fråga till...

    Fråga 3. Är det bättre val att ha svarta guldfiskar utan utstickande ögon? (jag tycker det ser lite överavlat ut)

    Kom gärna med andra förslag vad man skulle kunna göra, med kombinationen svart o gult... kanske gula tetror i kombination med två svarta guldfiskar....
    Senast redigerad av Baspojken; 17 February 2009, 12:31.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

    Därför föreslår jag att ni lämnar tillbaka dom.

    Tetror vill vara MINST 5 stycken för att må bra, de är stim fisk.