Vad kan man göra med 60 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Vad kan man göra med 60 liter?

    Jag hjälper en kompis med ett akvarium på ca 60 liter. (jag är själv nybörjare men tycker det är intressant)

    Just nu så finns det 1 stor vanlig guldfisk + två stora svarta (sådana med ögon som sticker ut). Dessutom så finns det en liten ensam tetra (tror jag det är) och dessutom 3 stora platta blåa fiska (typ 8-10 cm)

    Så det är rätt svårt att hålla rent men det går. Men jag gissar på att det är för mycket fisk.

    Men dom min vän gillar kombinationen med den stora guldfisken och de två svarta så skulle man kunna tänka sig att ha två gula och två svarta.

    Fråga 1. Räcker akvariet till 4 guldfiskar? (Två svarta och två gula)

    Sen funderar jag på hur det fungerar med att bygga bakgrunder. Klarar fiskar "vanligt" frigolit? Och hur gör man med färg om man vill måla, (specialfärg)?

    Fråga 2. Val av frigolit, lim, byggspackel och färg?

    Och en fråga till...

    Fråga 3. Är det bättre val att ha svarta guldfiskar utan utstickande ögon? (jag tycker det ser lite överavlat ut)

    Kom gärna med andra förslag vad man skulle kunna göra, med kombinationen svart o gult... kanske gula tetror i kombination med två svarta guldfiskar....
    Senast redigerad av Baspojken; 17 February 2009, 12:31.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

    Därför föreslår jag att ni lämnar tillbaka dom.

    Tetror vill vara MINST 5 stycken för att må bra, de är stim fisk.

    Fiskar som redan nu är 8-10 cm och troligtvis har mycket kvar att växa passar absolut inte i ett 60 liters.

    Ni verkar inte ha fått någon bra start, tycker ni tar ut alla fiskarna ni har lagt i, och köper mindre som passar. (Kanske en kampfisk hane och 4-5 platys)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      Jag skulle INTE stoppa ner 2 guldfiskar och 2 slöjstjärtar (de med "utstickande" ögon) i ett så litet akvarium. En guldfisk behöver ett akvarium på minst 250 liter och en slöjstjärt behöver minst 120 liter.

      Sen finns det kanske andra som har andra åsikter. Men det är vad jag tycker.

      Läs här:


      och här:
      Senast redigerad av Marisch; 17 February 2009, 12:47.
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • Baspojken
        • October 2008
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

        Därför föreslår jag att ni lämnar tillbaka dom.

        Tetror vill vara MINST 5 stycken för att må bra, de är stim fisk.

        Fiskar som redan nu är 8-10 cm och troligtvis har mycket kvar att växa passar absolut inte i ett 60 liters.

        Ni verkar inte ha fått någon bra start, tycker ni tar ut alla fiskarna ni har lagt i, och köper mindre som passar. (Kanske en kampfisk hane och 4-5 platys)
        Var inte lessen

        Min vän som då var gift med en man som har stor erfarenhet av akvarium hade planer att köpa ett större akvarium rätt omgående men så blev det inte. Att fiskarna inte trivs kan man se.

        Men det goda i kråksången är att jag läst mig lite hur man hanterar vatten i akvarium. Har ett överdimensionerat filter, byter vatten regelbudet och har rätt mycket växter. Dessutom så har jag fått upp intresset för akvariefiskar.

        Hur som så är det intressant med mindre akvarium även om det krävs mer så det kanske blir att jag tar över de lilla akvariet och min vän skaffar ett större (som är lättare att sköta). (har pratat om det länge och även titta på ett på 200l). Men det är synd att fiskarna har lidit.

        Så då till lite frågor.

        Fråga 1. Man säger 1 liter per cm fisk, ungefär?! Och då tittar man på hur stora dom blir när dom är vuxna? Rätt eller fel?

        Fråga 2. Vad kan man göra med ett akvarium på 60l. Vill ha färgstaka två typer av fisk.

        Fråga 3. Hur är det med material till bakgrundsbygge?

        Fråga 4. När det gäller vattenkemi, vad är det vikigaste mätningarna av balansen (tempratur,PH)? Och hur mäter man?

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          1. Rätt, men det är en ganska kass formel, tex. 10 cm guldfisk skiter generellt mycket mer än 10 cm av en annan fisk, därav behöver de större akvarium. Och man kan ju inte ha en 45 cm fisk i 45 liter. Så först får man se på hur stort dom behöver, och har man större än det så kan man börja räkna i cm

          2. 1 Kampfisk hane och 5 platys, på bottnen kan amano räkor äta matrester och käka alger. Det tror jag blir en rolig blandning.

          3.Har hört att vissa använder frigolit
          4. Nitrit, Nitrat, Ammoniak, Järn, pH, KH
          Temperatur mäter du med akvarie termometer som finns att köpa i alla zoo butiker, jag själv har en digital där man kan se exakt temperatur, dock är det lite dyrare med en sådan, och kanske lite overkill i början.

          Nitrit = Gifter som kommer i vattnet om man startar upp ett akvarium med fölr mycket fisk direkt, har över befolkat akvarium, matar för mycket, eller liknande. Det är oftast detta som dödar de flesta nybörjarnas fiskar.

          Nitrat = Inte direkt giftigt förrens det blir farligt höga nivåer, men är bra att hålla koll på, det kan skena. Dessutom är det bra att veta om växterna börjar må dåligt.

          Ammoniak = Ett annat gift, inte särskilt ofta som det ger dödsfall, men det är ändå bra att hålla koll på.

          Järn = Tydligen kan det orsaka mass död.

          pH = Bra att hålla koll så man har bra pH värden

          KH = Hårdheten i vattnet, bra att hålla koll på den också, om den sjunker hastigt så kan även pHet i vattnet sjunka, och orsaka död hos fiskarna.

          Alla testerna ska vara i dropptest, sticktest är ytterst opålitliga.

          Jag själv har bara nitrit test, men det är nog bra att hålla koll på alla värdena.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Baspojken
            • October 2008
            • 53

            #6
            (för att förstå bakgrunden till de överbefolkade akvariet,.. min vän impulsköpte akvariet med fisk, hennes man tyckte det var kul att hon köpte akvarie då han tidigare hade erfarenhet av fisk och reptiler mm. Men dom planerade redan från start att skaffa ett större. Men hennes man omkom tyvärr och därför har jag försökt fördjupa mig i hur man sköter akvarium. Min plan har varit att skaffa ett större akvarium och spara guldfiskarna... och använda de mindre till ett litet stim med neontetror tillsammans med ett par mindre fiskar (för att få lite variation) alltstå så att man har 2 typer av fiskar. Och är sugen på att bygga en bakgrund.

            Jag skriver detta för att ni ska förstå att saker är lite som det är men att jag ändå vill ta reda på vilka möjligheter som finns i ett 60l akvarium och vad som krävs för att ha guldfiskar. jag tror att hon skulle vilja ha ett 200l akvarium med ett par guldfiskar och ett par av de svarta.)

            Kommentar

            • Baspojken
              • October 2008
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              2. 1 Kampfisk hane och 5 platys, på bottnen kan amano räkor äta matrester och käka alger. Det tror jag blir en rolig blandning.
              Lät intressant.

              Kommentar

              • Baspojken
                • October 2008
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                2. 1 Kampfisk hane och 5 platys, på bottnen kan amano räkor äta matrester och käka alger. Det tror jag blir en rolig blandning.
                Går det byta platys med neontetra och i så fall hur många?

                Ursprungligen postat av JojjeN
                3.Har hört att vissa använder frigolit
                Hur är det med lim, färg och spackel?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  1. Vissa har haft problem med att kampfisken dödar tetrorna, men du kan ju försöka. 10 stycken kan då vara ett lagom antal.

                  2.Inga egna erfarenheter, så det får nån annan svara på.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Link_Mag
                    • January 2009
                    • 238

                    #10
                    du nämde också 3 stora platta fiskar. vet du vad dom heter? annars kan du ju försöka ta en bild och visa oss.
                    Diskus och Växter FTW!

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #11
                      Vilken tragisk historia!

                      Jag vet att det finns trådar om bakgrundsbygge. Om du söker lite i forumet kan du nog hitta något om hur man gör.

                      Lycka till med akvarieplanerna, vilka fiskar det än blir till slut.
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Jag passar - så stora akvarier har jag inte så stor erfarenhet av.
                        Har ett med Endlers men det gör detsamma vilken storlek dom får - dom försöker uppfylla tilldelad volym på bästa sättet.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Jag passar - så stora akvarier har jag inte så stor erfarenhet av.
                          Har ett med Endlers men det gör detsamma vilken storlek dom får - dom försöker uppfylla tilldelad volym på bästa sättet.
                          Endlers fyller ju som erikthur skriver upp allt utrymme dom kommer över, faktum är att endlers nog bara passar i mastodont akvarium och då ihop med riktigt glupsk rovfisk..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Carassius
                            • January 2006
                            • 81

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.
                            Varifrån kommer denna "sanning"?

                            Och till Baspojken:
                            Jag har byggt en egen bakgrund i mitt 120 l. Jag byggde upp strukturen med frigolit, spacklade med vanligt väggspackel, målade med vanlig akvarellfärg och lackade slutligen med akvarielack. Frigoliten är inga problem alls att ha i vattnet, men både spackel och färgen är ju extremt känslig för vatten så det är viktigt att vara noggrann vid lackningen. Och snåla inte på silikonet när du fäster bakgrunden i akvariet. Frigolit flyter som f-n!!

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Carassius
                              Varifrån kommer denna "sanning"?
                              !
                              Det är tydligen studier som gjorts. Har även läst det på massvis med olika forum.

                              Vad har du som säger att det inte är så?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...