Nano blev pannkaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Nano blev pannkaka

    Jag har ett par kar. Däribland ett "syndarkar" på 32L.
    Ett Cocoon.

    Tanken har varit att här ska det bo ett fåtal mindre fiskar. Men tyvärr har det blivit ett kar där fisk som bråkat/strulat har hamnat (från övriga kar). Tills dess att jag funnit ett nytt hem åt dem.

    Den utvändiga pumpen/filtret känns liten, ingen doppvärmare finns och eventuella växter dör på någon vecka. Jag har tittat lite på pumpar men till 32L känns de enorma (Detta är en liten utvändig historia)

    För någon vecka sedan gjorde jag rent pumpen och gjorde rutorna rena från alger/skräp. Bytte 60-70% av vattnet. Nu någon vecka senare ser det lika fult ut igen med massa brunt på rutan, 2 av 4 neontetror som skulle "testa karet" är döda och växterna är bara att kasta.

    Lite tips och trixs hur man får ett mindre kar bra hade varit rejält uppskattat
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Att hålla ett så litet akvarium fungerande kräver fingertoppkänsla, jag skulle rekommendera dig att köra stor växtmassa med flytväxter och låta snäckor och räkor frodas.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Sätt i en slimline och lämna 5cm spalt bakom, där sätter du en liten eheim compact 300 och 5cm grov filtermatta sen är problemen väck
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Tougaye
        • January 2008
        • 209

        #4
        mitt kar funkar fint . men som sakt mycket med växter och rätt så tätta vatten byten tills det funkar och ta bort kolfiltret lägg i mera filtermassa istället.lampan är rättså stark så tänk på ljus tiden för algerna.

        Kommentar

        • Lottison
          • January 2009
          • 4

          #5
          Jag har också ett 32-liters som funkar jättebra. Har två slöjstjärtar och två otocinclus. En liten pump (Swordfish) sitter på insidan och en växt. Behöver inte göra så mycket för att det ska se bra ut. Det som gjorde susen i mitt kar var när jag köpte algätarna. Vilken skillnad.
          //Lotta

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Lottis! hur länge har du haft slöjstjärtarna och hur länge har karet varit igång?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lottison
              • January 2009
              • 4

              #7
              Karet har varit igång i över 3 år och den ena slöjstjärten är över ett år nu tror jag. Den andra har jag bara haft i ett par månader.

              Kommentar

              • Tougaye
                • January 2008
                • 209

                #8
                skulle ALDRIG ha en slöja i 32 liter och skriva om det på nätet .nu kommer du bli halshuggen.

                Kommentar

                • Jemmba
                  • January 2008
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tougaye
                  nu kommer du bli halshuggen.
                  Asg! Hahaha!
                  När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                  Kommentar

                  • Uddaveka
                    • June 2007
                    • 431

                    #10
                    Lottison: Slöjstjärtar behöver MINST 120l. Ottosarna behöver också större akvarium!. Lämna in ottosarna och slöjisarna till affären och köp ett gäng räkor. Räkor är jätte roliga att titta på!! hur söta som helst:P
                    ~Love animals~
                    Kramar Sofia
                    160l, 100l, 54l, 40l

                    Kommentar

                    • Jenny054
                      • May 2007
                      • 920

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lottison
                      Jag har också ett 32-liters som funkar jättebra. Har två slöjstjärtar och två otocinclus. En liten pump (Swordfish) sitter på insidan och en växt. Behöver inte göra så mycket för att det ska se bra ut. Det som gjorde susen i mitt kar var när jag köpte algätarna. Vilken skillnad.
                      //Lotta

                      Hur kan du ha slöjjisar i ett 32L?
                      Det är på tok för litet akvarium!
                      Läs gärna på arbeskrivningen på zoopet.
                      Där står det att Slöjstjärtar minst vill ha 100L
                      The fish is jumping.....
                      Bloggen:
                      http://aquastyle.blogspot.com/
                      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                      Kommentar

                      • Samarin4
                        • December 2008
                        • 227

                        #12
                        Men herregud alla kan ju inte veta allting eller? Ofta ingen av er begått några misstag. Ni kan ju gärna ge henne råd om att ta bort dem men överdriv inte i reaktionerna.

                        Jag ahr själv en Eldstjärt i ett 180L, även om det står 200L. Jag tänker fan inte ge den till äffären eller någon då äffären är den sämsta skötaren och en främling jag inte känner kommer ju kanske behandla fisken hemskt.

                        Lottison- det skulle vara bättre om du hade ett större akvarium för slöjdstjärtarna.
                        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                        Kommentar

                        • Jenny054
                          • May 2007
                          • 920

                          #13
                          Ursprungligen postat av Samarin4

                          Jag ahr själv en Eldstjärt i ett 180L, även om det står 200L. Jag tänker fan inte ge den till äffären
                          Nu är det lite skillnad på 20 liter jämnfört med 60liter för lite vatten/volym.
                          The fish is jumping.....
                          Bloggen:
                          http://aquastyle.blogspot.com/
                          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...