Ge mig tips...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Violator
    • January 2009
    • 65

    Ge mig tips...

    Jag drog för en dryg månad sedan igång ett gammalt akvarium på 120 liter som jag har i köket. Jag satte i lite för mycket fiskar, men har (peppar peppar) klarat mig från Nitrit än sålänge. Såhär ser det ut idag (ursäkta de taskiga mobiltelefonbilderna):

    -> Översiktsbild

    Jag har ett tiotal sorgmanteltetror, tre Mollys, några algätare samt en liten ciklid som blev kvar efter att under några dagar ha huserat här med några kompisar som jag nu har placerat i ett annat akvarium.

    -> Ensam liten ciklid :-)

    Edit: Storleken på karet var visst 75x40x45 (d v s ungefär 135l teoretisk volym, men 120l sand och vatten ligger nog ändå nära sanningen)

    Jag är total amatör och vill försöka få till ett frodigt akvarium som ändå inte känns grötigt och vildvuxet. Helst skulle jag vilja ha någon form av frodigt mycket lågväxande gräs som bryter av sanden och s a s följer terrängen i partier (problemet är väl att jag bara har en armatur med ett lysrör och ett sådant typ av gräs får väl inget bra ljus från detta?). Någon mindre rot kanske, men de tar lätt överhand i ett så litet akvarium tycker jag. "Rävsvansarna" i akvariet kommer gå bort när övriga växter växt till sig lite, jag vet faktiskt inte hur stora man kan räkna med att mina växter blir (vet inte ens vad de heter ). Det höga gräset på högra sidan har spridit sig med skott något fruktansvärt - jag förmodar att man får gallra det väldigt hårt om det inte ska ta överhanden helt i längden...

    Hur skulle ni ha gjort? - skulle vara kul med lite inspiration och tips på inredning/växter som ni ser skulle passa i mitt akvarium...

    Om några veckor får det nog åka i lite firrar till - jag vet inte riktigt vad jag ska ha, men några lite mer färgglada skulle jag tro. Vill dock inte ha för många sorter.

    Har ni några tips på fiskar som skulle passa, vore jag jätteglad!
    Senast redigerad av Violator; 16 February 2009, 16:41.
  • Violator
    • January 2009
    • 65

    #2
    Inser att jag kanske borde ha postat detta under "Projekt" istället för att möta rätt publik s a s.

    Ingen här som har lite kreativa tankar om vad jag kan hitta på med mitt lilla kar?

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Det spelar nog ingen roll, dom flesta kollar nog denna länken: http://www.zoopet.com/forum/search.php?do=getnew och ser således alla inlägg..

      Jag har inga andra bra svar til dig tyvärr.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av Violator
        Jag drog för en dryg månad sedan igång ett gammalt akvarium på 120 liter som jag har i köket. Jag satte i lite för mycket fiskar, men har (peppar peppar) klarat mig från Nitrit än sålänge. Såhär ser det ut idag (ursäkta de taskiga mobiltelefonbilderna):

        -> Översiktsbild

        Jag har ett tiotal sorgmanteltetror, tre Mollys, några algätare samt en liten ciklid som blev kvar efter att under några dagar ha huserat här med några kompisar som jag nu har placerat i ett annat akvarium.

        -> Ensam liten ciklid :-)

        Edit: Storleken på karet var visst 75x40x45 (d v s ungefär 135l teoretisk volym, men 120l sand och vatten ligger nog ändå nära sanningen)

        Jag är total amatör och vill försöka få till ett frodigt akvarium som ändå inte känns grötigt och vildvuxet. Helst skulle jag vilja ha någon form av frodigt mycket lågväxande gräs som bryter av sanden och s a s följer terrängen i partier (problemet är väl att jag bara har en armatur med ett lysrör och ett sådant typ av gräs får väl inget bra ljus från detta?). Någon mindre rot kanske, men de tar lätt överhand i ett så litet akvarium tycker jag. "Rävsvansarna" i akvariet kommer gå bort när övriga växter växt till sig lite, jag vet faktiskt inte hur stora man kan räkna med att mina växter blir (vet inte ens vad de heter ). Det höga gräset på högra sidan har spridit sig med skott något fruktansvärt - jag förmodar att man får gallra det väldigt hårt om det inte ska ta överhanden helt i längden...

        Hur skulle ni ha gjort? - skulle vara kul med lite inspiration och tips på inredning/växter som ni ser skulle passa i mitt akvarium...

        Om några veckor får det nog åka i lite firrar till - jag vet inte riktigt vad jag ska ha, men några lite mer färgglada skulle jag tro. Vill dock inte ha för många sorter.

        Har ni några tips på fiskar som skulle passa, vore jag jätteglad!

        För att ha "smått gräs" växandes i akvariet brukar man använda ett slags "närings-sand" som man lägger under sanden/gruset i akvariet.

        Sand kan vara svårt attt hålla växter i då sanden är så tät så att de växter som tar upp det mesta av näringen med rötterna inte klarar sig så bra.

        Typ detta : http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1008&page=1

        www.pmdd.se är ett bra växtnäringsämne som troligtvis är det billigaste på marknaden, man kan även lägga till Easy Carbo. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=866&page=1

        Fiskar skulle jag rekomendera någon grupp av Corydoras som bökar runt i sanden lite.

        Fint akvarium annars och lycka till!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Violator
          • January 2009
          • 65

          #5
          Tack, det är lite för mycket kokospalm och sandstrandskänsla bara :-)

          Tack för tipset på "näringssand" och övrig växtnäring.

          I min zoobutik är det f ö väldigt begränsat med växter. Vet ni något ställe i närheten av Uddevalla/Göteborg där man kan hitta lite lågväxande "gräsmatta" till akvariet? :-) (eller kanske på nätet?)

          Har ni något exempel på namn på sådana växter som jag söker?
          Senast redigerad av Violator; 16 February 2009, 20:09.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Violator
            Tack, det är lite för mycket kokospalm och sandstrandskänsla bara :-)

            Tack för tipset om tipset på "näringssand" och övrig växtnäring.

            I min zoobutik är det f ö väldigt begränsat med växter. Vet ni något ställe i närheten av Uddevalla/Göteborg där man kan hitta lite lågväxande "gräsmatta" till akvariet? :-) (eller kanske på nätet?)

            Har ni något exempel på namn på sådana växter som jag söker?
            Jag kan nämna några växter, men om dom passar i just ditt akvarium har jag ingen större koll på.

            Följande blir enligt zoopet's artbeskrivningar inte högre än 5cm:
            1. Hemianthus callitrichoides 'Cuba' (HC-växt, Kuba-hemianthus)
            2.Lilaeopsis brasiliensis (Brasiliansk gräsplanta)
            3.Vesicularia dubyana (Javamossa) - denna har jag själv flera "plantor" av och är väldigt lätt skött, dock inte så "gräsig"
            4.Riccia fluitans (Dammlevermossa)
            5.Glossostigma elantinoides Australiskt tungblad
            6. Eleocharis sp. 'parvula' (Dvärgsäv, dvärghårgräs)

            www.plantswap.se kan man kanske få tag i nått, det brukar säljas växter där under den varma delen av året. Finns även andra sidor man kan skicka efter växter på.


            Hoppas du fick något mer svar!

            (du kan ju googla på växtnamnen för att få fram bilder/info)
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Detta gräset tycker jag blir absolut snyggaste i akvarium:

              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Violator
                • January 2009
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Detta gräset tycker jag blir absolut snyggaste i akvarium:

                http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=78&SOK=1

                Som en riktig sommaräng, kan tänka mig att det kan vara snyggt att klä en hel botten med detta, men nålgräset verkar dels väldigt krävande, dels är det något mer lågväxande jag är ute efter. Egentligen kanske det är någon form av lågväxande mossa. Är mossa svår som bottenväxt och finns det någon lågväxande variant...?

                Kommentar

                Arbetssätt...