Mitt första akvarium del 2. Placering/Utrustning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Mitt första akvarium del 2. Placering/Utrustning

    Här kommer nästa del av nybörjarguiden. Ser fram emot era kommentarer.. // Göran

    Detta är en nybörjarguide sammanställd från en tråd på www.zoopet.com. Tråden startades ursprungligen av Danne&Anzo på zoopet och har under ganska lång tid fyllts på med många erfarenheter från zoopets medlemmar.
    Länk till tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

    2. Placering av akvariumet
    Det viktigaste att tänka på här är att inte placera akvariet i direkt solljus då detta främjar tillväxt av alger i akvariet. Att hitta ett lugnt ställe med inte allt för mycket spring och trafik är också ganska viktigt då en del fiskar kan bli väldigt skygga av att bli "skrämda" hela tiden. Detta kan resultera i att du sällan ser dina fiskar, dom gömmer sig gärna under stenar och rötter om dom blir skrämda. Tänk på att ett akvarium väger ganska mycket. Speciellt om du har träbjälklag där du bor.
    Minst lika viktigt är att akvariet står horisontellt och på ett jämnt underlag. Om inte blir det spänningar bottenglaset som kan spricka och vattnet läcker ut. Då vattenytan alltid är horisontell är det bästa att fylla i 1-2 dm vatten och mäta från botten av karet i alla hörnen och justera tills vattenytan är lika djup i hela karet.
    För att jämna ut trycket på underglaset kan man lägga en tunn frigolitskiva eller ett liggunderlag mellan bottenglaset och bänken/bordet.

    3. Utrustning
    Botten/slamsug, två håvar , 10l hink för vattenbyten, trädgårdsslang för att få ur vattnet ur akvariet mha hävertmetoden, sandtvätt/bottenrenare att koppla till slangen.
    Termometer, Nitrittest, Ph test, (här föredrar jag dropptester i stället för papperstester) Natriumkarbonat(Ph höjare), listan kan göras lång.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Kommentarer

    Tänk på att ett akvarium väger ganska mycket. Speciellt om du har träbjälklag där du bor.
    Här skulle jag föreslå att punkten byts ut mot ett komma, blir lättare att läsa på det sättet.

    Minst lika viktigt är att akvariet står horisontellt och på ett jämnt underlag. Om inte blir det spänningar bottenglaset som kan spricka och vattnet läcker ut.

    Minst lika viktigt som vad då? Känns lite oklart vad man syftar på.

    Då vattenytan alltid är horisontell är det bästa att fylla i 1-2 dm vatten och mäta från botten av karet i alla hörnen och justera tills vattenytan är lika djup i hela karet.
    Man kan också använda vattenpass! Men även då är det bra att kontrollera med vatten i.

    3. Utrustning
    Botten/slamsug, två håvar , 10l hink för vattenbyten, trädgårdsslang för att få ur vattnet ur akvariet mha hävertmetoden, sandtvätt/bottenrenare att koppla till slangen.
    Termometer, Nitrittest, Ph test, (här föredrar jag dropptester i stället för papperstester) Natriumkarbonat(Ph höjare), listan kan göras lång.
    Vad är det för skillnad på botten/slamsug och sandtvätt/bottenrenare?

    Kanske bättre att bara skriva "slang" och ge trägårdsslang som ett exempel. Viktigt är ju att skangen inte är behandlad med något gifitigt.

    pH-höjare ingår väl inte i standardutrustningen för en nybörjare? Det beror ju på vad man har för vatten och vad man vill ha för fisk.
    Skulle kanske vara värt att göra en extra rubrik med sånt som kan behövas vid "speciella förhållanden" och sådant som är "bas".

    Pump, doppvärmare och belysning borde väl rimligen ingå i basutrustningen?

    (här föredrar jag dropptester i stället för papperstester)

    En bättre formulering skulle kunna vara "dropptester är att föredra".

    Det var alla kommentarer jag hade just nu.
    Bra initiativ!
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Tack ToveTott! Äntligen någon som tar bladet från munnen ;-)
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      Arbetssätt...