Mitt första Malawi akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oxtar
    • April 2008
    • 17

    Mitt första Malawi akvarium

    Hej!
    Vet ej om detta är under helt korrekt ämne, men vi kör på

    Jag håller på i skrivande stund att dra igång ett 110liters kar till mina sällskapsfiskar som för närvarande huserar i mitt 240liter.

    Tanken är att hålla malawi i 240litern.
    Frågorna är många...men om vi börjar i en ände.
    Invånarna....jag har tittat runt lite här inne på zoopet på olika arter och det är några som har fångar mitt intresse.
    Eldbuk , Chilumba-zebra, Makantenga-zebra, Fusco-malawi, Red-top trewavasae, Nkhata bay-afra och hongi.

    Givetvis så blir det ju att välja ett mindre antal av arterna.
    Frågan är, vilka skulle kunna funka ihop?
    Vilka antal?
    Prisläget på dom har jag ingen aningen om, det får väl bli en senare fråga.

    Hur skall jag sedan inreda akvariet för att passa dom?
    Mycket sten och gömställen?
    Vad för sand vore lämpligt, råda sand?
    Jag har kollat in länken med Jerry Ciklid och hans finja sand verkar intressant.

    Eldbuken är ju då den udda fåglen då den är från central amerika.

    Dom övriga fiskarna i karet lär väl bli nån mal och kanske siemesik algätare.
    Borde väl funka?

    Dom olika cikliderna:









    Förslag och åsikter tas emot tacksamt!
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    #2
    ta bort eldbuken. Välj 3 sorter. o köp en hane och 3 honor av varje sort sen. kör på 2-3st ancistus malar sen och inga sieameser. Det är mitt tips iallafall
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      botten materialet spelar ingen större roll. I med lite kalksten så du får upp ph vädet lite. Jag kör på 8 till mina malawi. mycket sten o gömställen men även mycket öppen simyta är viktigt
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • MalawiMuppen
        • March 2011
        • 23

        #4
        du kan ha upp emot 25-30 individer i din burk men jag tycker du ska nöja dig med ca 3 arter och satsa på lite fler av varje art istället, malawiciklider håller ihop i stora kolonier i naturen och föredrar minst 10 individer av samma art, plus att det ser naturligare ut med lite färre arter och fler av varje art. som herren ovan skriver kan du inte kombinera malawi med varese eldbuk eller nån annan fiskart.
        botten materialet spelar en stor roll.. malawiciklider föredrar fin sand då de älskar att gräva.
        i längden kan det kännas trist med bara blåa arter (men det är ju upp till var och en.) de malawiarter du nämnde går alla ihop men jag skulle ändå inte ha så många arter i en 240 burk..
        kalksten är bra för att höja pHt men det ger inte en naturlig miljö till fiskarna. mitt råd är att köra på vanlig gråsten som du hittar bakom knuten typ, det ger en mörk och naturlig miljö i burken. (tänk även på att inte använda vit eller alltför ljus sand)
        good luck man!
        haj på rej!

        Kommentar

        • MalawiMuppen
          • March 2011
          • 23

          #5
          oops... såg inte trådens datum, sorry..........
          haj på rej!

          Kommentar

          Arbetssätt...