20 liters akvarium för räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EmmieK
    • February 2009
    • 3

    20 liters akvarium för räkor

    Hej!

    Jag har fått ett 20 liters akvarium och tittat runt lite för att se vad jag kan ha i det. Inte mycket verkar svaret vara! Har inte haft akvarium förut.

    Nu tror jag att jag bestämt mig för att skaffa lite räkor och några snäckor. Går det att ha någon fisk ihop med dem alls?

    Hittade länk till denna http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=200 'köksburk' där det står att ägaren har Endlers guppy i. Skulle det funka? Hur många kan man ha?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Enligt mig skulle det inte funka, dock skulle du kunna ha Kardinalfisk (INTE tetror!) i burken. Du kan ha dom tillsammans med tex.Crystal red räkor som är mina egna favoriter. Dock måste du läsa på lite extra om akvarium och vattenävrnden innan du köper dom isåfall eftersom de kan vara väldigt känsliga.

    Var beredd på att det lätt kan bli dödsfall i en så liten burk, det är väldigt svårt för nybörjare att hålla vattenvärden bra i så få liter. Jag rekommenderar att du så fort som möjligt köper ett akvarium på minst 60 liter
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Undrar om du inte blandar ihop arterna nu ? Endlers går utmärkt att ha i ett 20-liters akvarium, men däremot kardinalfisken, som dels blir större och dessutom är en stimfisk, behöver minst det dubbla.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Det tycker jag inte, med tanke på att endlers kommer bli 1000 stycken på nolltid så är kardinalfisk ett bättre val om man ska ha fisk överhuvudtaget däri.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          tror endlers kommer funka bättre då som guy sa kardinalfisk är en stimfisk och tror dom skulle behöva iallafal 30l.

          men mitt tips: ställ undan 20liters burken och köp ett riktigt akvarium. gärna lite större, blir lättskött då.
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Kanske du menar dvärgkardinalfisken, Tanichthys micagemmae, som bara blir tre cm. Den är också stimfisk och behöver större kar.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ingen aning om vilken av versionerna jag menar, jag syftar på så som JEK har det. Han har ju fått två sidor med svar på sitt 20 liters från alla möjliga kända zoopetare, och ingen har klagat på hans kardinalfiskar däri.

              Men ni kanske har rätt. Jag litar bara på vad jag läser sålänge jag inte har personliga erfarenheter.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                jag har haft 5st kardinalfiskar i 20L, dom ''verkade'' må hur bra som helst. växte sig till fullstorlek och åt bra. hade dock sten koll på vattnet och bytte lite vatten ca 2gånger i veckan. dom är nu i 40L och ser ut att trivas bättre men så är det nog med alla fiskar att dom trivs bättre i lite större.

                Endlers guppy funkar i 20-30L dock får man ta veck ynglen som kommer hela tiden.

                en annan som kan funka är Dvärgtandkarp 1hane och 2-4honor,klarar sig i 20L.

                Kommentar

                • EmmieK
                  • February 2009
                  • 3

                  #9
                  Tack för svar. Till att börja med skaffar jag nog bara räkor och sniglar så får vi se sen.

                  Hur många räkor och snäckor bör gå bra?

                  Tänkte mig körsbärsräkor och äppelsnäckor.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Om du har pump så kan du räkna 1 räka per liter vatten, dock får du räkna med att körsbärsräkor, white pearl, crystal red, crystal black, och andra lite vanligare räkor kommer föröka sig ganska mycket.

                    Men det är ju lätt att plocka ut om det blir för mycket.

                    Snäckor kan du ha så många du vill och tycker det får plats, de belastar inte akvariumet något särskilt. (Beror lite på vilken sorts snäcka du köper)
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • EmmieK
                      • February 2009
                      • 3

                      #11
                      Gäller det samma för räkor och snäckor som med fiskar? Dvs, bör jag bara introducera 3-4 stycken i taget?

                      Om jag sätter igång akvariet idag med tillhörande plastväxt, rot och sten, kan jag då köpa lite växter samtidigt som räkorna och sätta ner samtidigt? Eller bör jag köpa växter först och låta akvariet stå en vecka?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Ursprungligen postat av EmmieK
                        Tack för svar. Till att börja med skaffar jag nog bara räkor och sniglar så får vi se sen.

                        Hur många räkor och snäckor bör gå bra?

                        Tänkte mig körsbärsräkor och äppelsnäckor.
                        det blir nog bra och sen kanske du skaffar ett till större akvarium så kan du ha lite trevliga fiskar i det! dock vill jag bara säga att körbärsräkor är väldigt känsliga så skulle du misslyckas med dem så kan jag rekommendera amanoräkor som är väldigt tåliga
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av EmmieK
                          Gäller det samma för räkor och snäckor som med fiskar? Dvs, bör jag bara introducera 3-4 stycken i taget?

                          Om jag sätter igång akvariet idag med tillhörande plastväxt, rot och sten, kan jag då köpa lite växter samtidigt som räkorna och sätta ner samtidigt? Eller bör jag köpa växter först och låta akvariet stå en vecka?
                          Du kan köpa räkorna samtidigt.

                          Du kan köpa 5 stycken så förökar dom sig snart.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...